27. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 12. 2004

Kde je problém v českém školství?

Důležitější než způsob řešení je rozhodnout který problém řešit

Mám na mysli hlavně písemné práce připravované doma, ve kterých je student veden k tomu, aby si široce zadané téma zúžil a dle svého uvážení zpracoval. Následným krokem může být i požadavek na prezentaci takové práce. Ta by neměla spočívat pouze v pouhém odevzdání, či hlasité četbě, ale ve schopnosti přednést své názory tak, aby obecenstvo (jehož součástí je i vyučující) projevilo o téma zájem.

Boris Cvek v diskusi o školství správně poukázal na roli komunistické minulosti, nicméně, opomněl se zabývat přítomností. Přenesme tedy české školství ze spárů minulosti do zmatku přítomnosti, ve které tvoří část komplexní společnosti. Slovo komplexní (navzdory zastáncům zdravého rozumu, krásné češtiny a mediálně-politickému žargonu) není jen zbytečným opisem slova složitost, ale je to stav systému poprvé popsaný v přírodních vědách, odkud pak přešel do sociologie Niklase Luhmanna.

Komplexní je ten systém (v tomto případě společnost), který pozoruje více možností, než je sám schopen realizovat.

Tuto komplexitu musí redukovat, a za tím účelem vymýšlí různé klíče. Není mylné domnívat se, že takové situace existovaly i dříve. Omylem je nevidět, že dnes je komplexita hlavním problémem: technologie nám zobrazují tolik možností, že ztěžují volbu jak na osobní, tak politické úrovni. Přemíra informací paralyzuje. Analogicky je tomu s problémy -- je jich hodně a nevíme kde začít. Rozhodnout který problém řešit začíná být důležitější než samotný způsob řešení.

V tomto ohledu české školství zaostává, ježto stále vyučuje algoritmům řešení na úkor zvážení problému a jeho alternativ. Učí problémy řešit a ne je vybírat, včetně vlastní formulace řešení. Bohužel, toto je jen posíleno špatnou zpětnou vazbou -- způsobem testování a přijímacích zkoušek na vysoké školy. Nejvíce je to vidět na písemných testech, kdy je v zadání problém naservírován, což je nezřídka doplněno i o předžvýkané odpovědi. Bohužel ústní zkoušení je často jen překladem písemného testu, s tím rozdílem, že předžvýkané odpovědi nemá student před sebou, ale v sešitě, či knize v tolik vzdálené lavici. Je tak zaměstnán překonáváním této vzdálenosti, že nestačí myslet.

Řešením této situace je změna zpětné vazby, tedy způsobu atestací, který je průchodný zejména v obsahově a didakticky nejasném předmětu základu společenských věd -- ale při troše invence i jinde. Mám zde na mysli hlavně písemné práce připravované doma, ve kterých je student veden k tomu, aby si široce zadané téma zúžil a dle svého uvážení zpracoval. Následným krokem může být i požadavek na prezentaci takové práce. Ta by neměla spočívat pouze v pouhém odevzdání, či hlasité četbě, ale ve schopnosti přednést své názory tak, aby obecenstvo (jehož součástí je i vyučující) projevilo o téma zájem.

Na vysokou školu si tyto schopnosti přináší mizivé procento studentů, čehož dokladem je nízká úroveň schopnosti prezentace, ale často nízká počítačová gramotnost viditelná už jen ze způsobů práce s textovým editorem. A navíc, tyto zkušenosti může středoškolák bohatě využít i bez toho, aby pokračoval ve studiu na vysoké škole. Proč tedy nezačít už na střední?

Konečně, výsledkem této reformy by byla i nová gramotnost ve věcech veřejných. Místo, aby si občané nechali problémy servírovat masmédii a pak se jimi zabývali, třebas i kriticky, předcházela by tomu kritika radikálnější obsažená v otázce: je to skutečně tak závažný problém?

Pak by nemohla diskuse nad textem Borise Cveka spočívat v přijetí, či popírání zhoubného vlivu komunismu na české školství, ale v otázce: je toto skutečný problém, nebo problém zástupný? Nebylo by lépe sledovat jiné zádrhele, jejichž vyřešení je v dohlednu a efektivně pomůže zlepšit stav školství?

                 
Obsah vydání       27. 12. 2004
27. 12. 2004 Janukovyč odmítá výsledky ukrajinských voleb
27. 12. 2004 Bin Ladin apeluje na Iráčany, aby bojkotovali lednové volby
26. 12. 2004 Ukrajina: Juščenko vítězem
27. 12. 2004 Jižní Asie: Ke katastrofě došlo, protože vlády nevytvořily výstražný systém
26. 12. 2004 Michael  Marčák
27. 12. 2004 UKRAJINA: Kdokoliv se nyní chopí moci, bude čelit jiným lidem
27. 12. 2004 Rusko nemá právo na impérium
27. 12. 2004 Rusko chce hrát ve světě aktivní úlohu Radek  Vogl
27. 12. 2004 Michael  Marčák
27. 12. 2004 Americký stratég: "USA bojují v Iráku proti lidovému povstání"
26. 12. 2004 Přílivová vlna usmrtila v Asii tisíce lidí
27. 12. 2004 Čínský komunista v Pekingu postavil francouzský zámek za 50 milionů dolarů
27. 12. 2004 Další svědectví o týrání vězňů v zálivu Guantánamo
27. 12. 2004 Co se stane, až vyhraje ODS? Lukáš  Konečný
27. 12. 2004 Michael  Marčák
27. 12. 2004 Stravenky a lehké topné oleje Vladimír  Filip
27. 12. 2004 Mimoběžné názory Milana Valacha Pavel  Urban
27. 12. 2004 Kde je problém v českém školství? Jan  Sládek
27. 12. 2004 Propuštění novináři vypovídají Simone  Radačičová
25. 12. 2004 Nezapomněli jsme, že jsou Vánoce?
24. 12. 2004 Co stojí Vánoce
26. 12. 2004 Michael  Marčák
23. 12. 2004 Čas vánoční Jan  Paul
23. 12. 2004 Vánoce: Prožijte si je po svém Bohumil  Kartous
23. 12. 2004 Vánoční a novoroční vydání Britských listů
23. 12. 2004 OSN: Sexuální skandál v Kongu novým Abu Ghraib?
23. 12. 2004 Jak republikánští dárci vydělávají na pornografii
23. 12. 2004 Nač Češi doplácejí Miloš  Kaláb
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
27. 12. 2004 Kde je problém v českém školství? Jan  Sládek
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu   
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
17. 12. 2004 Metafora trhu ve vzdělávání aneb konec bohemistiky za kanálem? Dominik  Lukeš
17. 12. 2004 Děti nečtou Josef  Vít
16. 12. 2004 Ohrožená výspa české kultury Jan  Čulík
14. 12. 2004 "Kolik budu muset studovat literatury?" Rajendra A. Chitnis
14. 12. 2004 `How much literature do I have to do?' Rajendra A. Chitnis
13. 12. 2004 Bohemistika, slovakistika jsou vlivnými vyslanci ČR i Slovenska - přežijí v zahraničí? Tim  Beasley-Murray
13. 12. 2004 Czech, Slovak, Minority Subjects and Discipline Tim  Beasley-Murray
10. 12. 2004 Češi mluví jen sami mezi sebou. Kdy se to změní? Jan  Čulík
10. 12. 2004 Jaké studenty má vychovávat vysoká škola? Martin  Škabraha
9. 12. 2004 Co je smyslem vyučování? Boris  Cvek
9. 12. 2004 Je přijatelné, aby ministerští úředníci soukromě vydělávali ve své pracovní době?   
9. 12. 2004 Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství