27. 12. 2004
Kde je problém v českém školství?Důležitější než způsob řešení je rozhodnout který problém řešit
Mám na mysli hlavně písemné práce připravované doma, ve kterých je student veden k tomu, aby si široce zadané téma zúžil a dle svého uvážení zpracoval. Následným krokem může být i požadavek na prezentaci takové práce. Ta by neměla spočívat pouze v pouhém odevzdání, či hlasité četbě, ale ve schopnosti přednést své názory tak, aby obecenstvo (jehož součástí je i vyučující) projevilo o téma zájem. Boris Cvek v diskusi o školství správně poukázal na roli komunistické minulosti, nicméně, opomněl se zabývat přítomností. Přenesme tedy české školství ze spárů minulosti do zmatku přítomnosti, ve které tvoří část komplexní společnosti. Slovo komplexní (navzdory zastáncům zdravého rozumu, krásné češtiny a mediálně-politickému žargonu) není jen zbytečným opisem slova složitost, ale je to stav systému poprvé popsaný v přírodních vědách, odkud pak přešel do sociologie Niklase Luhmanna. Komplexní je ten systém (v tomto případě společnost), který pozoruje více možností, než je sám schopen realizovat. |
Tuto komplexitu musí redukovat, a za tím účelem vymýšlí různé klíče. Není mylné domnívat se, že takové situace existovaly i dříve. Omylem je nevidět, že dnes je komplexita hlavním problémem: technologie nám zobrazují tolik možností, že ztěžují volbu jak na osobní, tak politické úrovni. Přemíra informací paralyzuje. Analogicky je tomu s problémy -- je jich hodně a nevíme kde začít. Rozhodnout který problém řešit začíná být důležitější než samotný způsob řešení. V tomto ohledu české školství zaostává, ježto stále vyučuje algoritmům řešení na úkor zvážení problému a jeho alternativ. Učí problémy řešit a ne je vybírat, včetně vlastní formulace řešení. Bohužel, toto je jen posíleno špatnou zpětnou vazbou -- způsobem testování a přijímacích zkoušek na vysoké školy. Nejvíce je to vidět na písemných testech, kdy je v zadání problém naservírován, což je nezřídka doplněno i o předžvýkané odpovědi. Bohužel ústní zkoušení je často jen překladem písemného testu, s tím rozdílem, že předžvýkané odpovědi nemá student před sebou, ale v sešitě, či knize v tolik vzdálené lavici. Je tak zaměstnán překonáváním této vzdálenosti, že nestačí myslet. Řešením této situace je změna zpětné vazby, tedy způsobu atestací, který je průchodný zejména v obsahově a didakticky nejasném předmětu základu společenských věd -- ale při troše invence i jinde. Mám zde na mysli hlavně písemné práce připravované doma, ve kterých je student veden k tomu, aby si široce zadané téma zúžil a dle svého uvážení zpracoval. Následným krokem může být i požadavek na prezentaci takové práce. Ta by neměla spočívat pouze v pouhém odevzdání, či hlasité četbě, ale ve schopnosti přednést své názory tak, aby obecenstvo (jehož součástí je i vyučující) projevilo o téma zájem. Na vysokou školu si tyto schopnosti přináší mizivé procento studentů, čehož dokladem je nízká úroveň schopnosti prezentace, ale často nízká počítačová gramotnost viditelná už jen ze způsobů práce s textovým editorem. A navíc, tyto zkušenosti může středoškolák bohatě využít i bez toho, aby pokračoval ve studiu na vysoké škole. Proč tedy nezačít už na střední? Konečně, výsledkem této reformy by byla i nová gramotnost ve věcech veřejných. Místo, aby si občané nechali problémy servírovat masmédii a pak se jimi zabývali, třebas i kriticky, předcházela by tomu kritika radikálnější obsažená v otázce: je to skutečně tak závažný problém? Pak by nemohla diskuse nad textem Borise Cveka spočívat v přijetí, či popírání zhoubného vlivu komunismu na české školství, ale v otázce: je toto skutečný problém, nebo problém zástupný? Nebylo by lépe sledovat jiné zádrhele, jejichž vyřešení je v dohlednu a efektivně pomůže zlepšit stav školství? |