22. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 12. 2004

ANALÝZA

Jazykové hry

Nesouhlasím s panem Čapkem. Martin Škabraha poukázal docela přesně na hlavní rozpory v Horowitzově článku. Ano, mohl to udělat důsledněji, ale seriózně pochybuji, že to byl jeho záměr. Vyjádřil se adekvátně k formátu a potřebám internetového deníku.

Jediná chyba, které se dle mého soudu dopustil, je, že bral Davida Horowitze vážně. Horowitz je ideolog a propagandista. Když si přečtete některé jeho knihy, rychle zjistíte, že konverze z levicového radikála na radikálního pravičáka a neokonzervativce byla náboženská konverze. Víra se změnila, ale argumentace zůstala zcela stejná. Projekce, polopravdy, selektivní faktografie, na emoce apelující analogie atd. S ideologem nemůžete diskutovat, protože jediné, oč mu jde je přesvědčit vás o správnosti své doktríny. Logická analýza ideologických manifestů není sice nemožná, ale je velice obtížná, protože apelují na oblast, která se záměrně vymyká rozumu.

Nejjednodušší patrně bude podívat se na celý problém z hlediska tzv. jazykových her, jak je formuloval Ludwig Wittgenstein. Velice to zjednoduším, takže nebombardujte ani redakci ani mě stížnostmi na nedostatek mé intelektuální kapacity:

Wittgenstein tvrdí, že význam jazyka je vždycky vázán na pravidla jazykové hry. Pravidla se různí. K nedorozumění obyčejně dochází, když je výrok z jedné jazykové hry interpretován podle pravidel jiné jazykové hry. Horowitz, jako zručný demagog, předstírá, že respektuje pravidla logické debaty, ale ve skutečnosti se řídí zákony hospodské hádky. Pan Škabraha akceptoval to, co Horowitz říká, ne to, co ve skutečnosti dělá, a pokusil se interpretovat hospodskou hádku podle rituálních pravidel verbálních soubojů filosofické a později psychologické analýzy, v čemž samozřejmě nemohl být zcela úspěšný, protože hospodská hádka má pouze jedno pravidlo -- vítězství za každou cenu.

Pan Čapek oproti tomu předstírá, že hraje vědeckou hru na fakta a kvalifikaci (oblíbená hra lidí s technickým vzděláním), nicméně ve skutečnosti napadá Martina Škabrahu a jeho politická stanoviska, protože mu zjevně lezou na nervy. Kdyby tomu tak nebylo, odpustil by si emocionální a jedovaté poznámky.

(Ano, výrok "svět ovládají džinové z lahve" už nepatří do pravidel klasické filosofické hry, ale do literatury, nicméně v esejích je tento druh metafory akceptovatelný.) A když nic jiného, nepokoušel by se udělat z Michaela Moora předního "utahovače lidstva na vařených nudlích". Ve srovnání s tím co převedli republikánští stratégové (ne nezbytně George Bush) v presidentské volební kampani (viz např. vlci plížící se lesem), je Moorův film dílo propagandisty panice, při první návštěvě v bordelu.

Nic z toho, co jsem řekl, není míněno jako kritika jednotlivých her. Hry jsou různé a každá z nich má své místo a svou platnost v kontextu, do kterého patří. Horowitz, Škabraha i Čapek uspěli v tom, co se v rámci pravidel svých her snažili svým posluchačům říct. Pokud se ale nechceme zaplést do zbytečných a sáhodlouhých debat, je dobré vědět jako hru váš protivník hraje a jakou hrajete vy.

(Což je mimochodem mnohem obtížnější. Já sám si obvykle uvědomím pravidla vlastní hry, když už je pozdě.)

Pokusme se o experiment, o jazykovou hru, kde platí pravidla selského rozumu a zdravé dávky cynismu: Opravdu si myslíme, že v rozhodnutích vedoucích k válce, činnosti určené k zabíjení druhých lidských bytostí, hrají morální argumenty jakoukoliv závažnou roli? Že nám v zahraniční politice nebo byznysu záleží na tom kdo je diktátor a jestli ženy v té či oné zemi mají nějaká práva? Že můžeme argumentovat logikou proti instinktu? Jestli tomu někdo opravdu věří, tak ať mi zavolá. Mám pro něho na prodej zachovalý středověký hrad nedaleko od Prahy.

Současná americká vláda se prostě rozhodla využít situace po 11. září a zabít několik much jednou ranou. Argumentace, kterou podala světu a občanům vlastní země, byla samozřejmě lživá. Tomu se nelze divit. Nikdo nereklamuje své skutečné motivy. Jestli její rozhodnutí bylo v rámci jazykových a ostatních her, které hraje, správné, se ještě ukáže. Zatím to tak nevypadá. Snažit se ale za současnou válkou hledat jiné důvody a motivy než běžnou kombinaci oportunismu, pragmatismu a iracionality je dle mého soudu ztráta času, odvádění pozornosti od reality, v které žijeme.

                 
Obsah vydání       22. 12. 2004
22. 12. 2004 Je libo něco chutného z obalu? Bohumil  Kartous
22. 12. 2004 Jazykové hry Jiří  Drašnar
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
22. 12. 2004 Vánoce zvířat Gustav  Jaroš
22. 12. 2004 Michael  Marčák
22. 12. 2004 Pláč nad rozlitým státním rozpočtem Milan  Neubert
22. 12. 2004 Mobilní telefony "mění lidskou DNA"
22. 12. 2004 Agenti FBI si opakovaně stěžovali na mučení vězňů v Iráku i v zálivu Guantánamo
22. 12. 2004 Výbuch v americké vojenské jídelně usmrtil 24 osob
22. 12. 2004 Kam kráčíš, Ukrajino? Oskar  Krejčí
22. 12. 2004 Méně liberalismu by Africe a Jižní Americe rozhodně nepomohlo Dan  Drápal
22. 12. 2004 K diskusi o zadluženosti Michal  Rusek
22. 12. 2004 Světské Vánoce a modré banány Václav  Beneš
21. 12. 2004 Jsme prostí lidé, kteří dali přednost zásadám před strachem
21. 12. 2004 Gayové a nedorozumění Milan  Valach
21. 12. 2004 Politikův umělec a umělcův politik Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Bdělé oko cenzury Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?
21. 12. 2004 Líbivé obrázky Václav  Dušek
22. 12. 2004 Michael  Marčák
22. 12. 2004 MfD: Emocionální manipulace Johanny Grohové Štěpán  Kotrba
20. 12. 2004 Úsměvný vánoční dárek ČTÚ: Stádník chce regulovat internet...
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004