29. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Ivan Vyskočil
29. 9. 2004

Drzý interview s Ivanem Vyskočilem po čtyřiceti letech

Pane Vyskočile, mám před sebou "Drzý interview" z roku 1964, který vyšel ve dvanáctém čísle časopisu Host do domu. Tehdy vám otázky dával Oleg Sus. Napadlo mě, že by nebylo od věci udělat s vámi podobný drzý interview po čtyřiceti letech. Pro začátek si vypůjčím otázku pana Suse. Ten se vás ptal na to, proč jste zmizel prakticky z divadla. Já bych tuto otázku, která dnes již není aktuální, parafrázoval, a ptám se: Proč jste zmizel prakticky z literatury?
Protože nepíšu literaturu a nechce se mi vydávat staré věci. Také z toho důvodu, že bych je musel předělávat. A na to nemám čas!
Přemysl Rut, který po mně vydání mého díla chce, mi slibuje, že na to nebudu muset ani sáhnout. Jenom se prý domluvíme, jak by to mělo vypadat. Ale mně to není zrovna příjemné. Byl bych radši, kdybych mohl udělat ještě ty věci, které už chci dobrých deset let udělat, a kdybych je skutečně udělal. A jestli ještě někdo někdy bude chtít vydávat mé knihy, tak ať už je vydá beze mě, k tomu mě nebude potřebovat.
Takže vy si žádné povídky do šuplíku už nepíšete?
Ne, já nikdy nepsal nic do šuplíku. Já je vždycky "celej zbrocenej" dal na poslední chvíli dohromady, protože to ode mě paní redaktorka vyžadovala. Mě to psaní vlastně nikdy nebavilo. Bavila mě pouze ta fáze, kdy jsem si vymýšlel a představoval si, co jsem psal, a pak to dával dohromady a vyprávěl a varioval to. Ale psaní samo o sobě... (zamračí se). Já také neumím psát na stroji. Mně to trvá hrozně dlouho a než to napíšu, tak už to cítím zase jinak. Takže jsem z tohoto hlediska vlastně závislý, a to mě netěší. Každá věc a každá činnost má svůj čas. Uvědomuji si, že optimální doba, kdy má člověk do něčeho nastoupit a něco dodělat, je kolem čtyřicítky. Vidím to na svých žácích, jak kolem tohoto věku začíná dozrávat jejich seberealizace. To je příklad Jaroslava Duška a jiných. A právě tento moment nesmíte zmeškat. Je to jako s úrodou. V momentě, kdy to nedozraje, nebo nemůže to, co dozraje, se dostat na veřejnost, pak už je prakticky nemožné to dohnat.
Navázal bych ještě na Hosta do domu. Ptali se vás: "Co proboha jste?" A já se vás na to ptám také. Jste divadelník, spisovatel, nebo herec?
Já nejsem nic z toho. Moje hlavní starost je učení, ale mám dojem, že mě to také brzy přejde. Už proto, kolik mi je. Já tu už dlouho nemůžu vydržet. Říkám, že všechno musím stihnout "NNB", neboli "než natáhnu bačkory". Mě zajímá vlastně, co znamená učení, co kontinuita, návaznost. S vědomím, že jestli něco má mít smysl, tak to musí mít také přesah. Na ten já si už moc velké ambice dělat nemůžu, ale aspoň se snažím jej jaksi naťuknout, začít, aby byla na něj naděje, aby zde byla možnost určitého tvaru, který je přeci jen trošinku podstatnější, než to, co se doposud podařilo.
Zaujalo mě, jak jste říkal, že vás nebaví psát. Vybavuje se mi jedna vaše teze, že vás vzrušuje pomíjivost vyprávění a naopak sužuje definitivnost napsaného. Z toho bych usuzoval, že považujete takový text za mrtvý, lépe řečeno neživý. Buď mi to potvrďte, nebo vyvraťte. Jaká je pak role čtenáře? Dokáže text oživit?
Já si nemyslím, že je to mrtvá záležitost. Čtenář musí mít možnost přeci jen déle a opětovně na textu pracovat, aby se pro něj stal nabídkou. Já jsem vždycky byl spíš pro to "teď a tady". Nikdy jsem nedospěl k vědomí, že to, co jsem napsal, má větší trvanlivost. Nesetkal jsem se nikdy s tím, že bych považoval svůj text, který čtu třeba po pěti letech, za definitivní, že by k němu nebylo potřeba něco dodat. Rád improvizuji, ale ještě radši mám přesnost. A právě u mě jsou improvizace často hledáním přesnosti. Já málo umím, ale doufám, že dojdu k naplnění. Takže to mě sužuje, že tam necítím plnost. A vyprávění mě vzrušuje právě díky tomu kontaktu, díky komunikaci, díky tomu "teď a tady".
Čtete současnou českou beletrii? Co se vám na ní líbí, co nelíbí, co v ní nacházíte, co naopak postrádáte?
Přiznám se vám, že moc současnou beletrii nečtu. Občas se mi něco dostane do zorného pole, ale abych mohl říct, že vím, o co v ní jde a jak se vyvíjí, to ne. Já už jsem v tom stádiu, kdy se člověk vrací k věcem, o kterých si myslí, že mají pro něj něco základního, zásadního. Takže pokud mi vůbec na čtení zbývá čas a udělá se chuť, čtu ty věci, které už takzvaně znám, a objevuji přitom jak málo je znám. Objevuji, co ještě stále mají pro mě nového, pokud jde o úplnost, lákavost, blízkost. Jde o taková jména - je to až banální - jako Dostojevskij, Greene, Chesterton, Villon, ... Z našich Halas, Deml, Weiner,... Tak si to čtu pořád dokola. Lépe řečeno, čekám co o mě zavadí, beru to jako hru, jako náhodu.
Máte radši poezii, nebo beletrii?
To je skutečně záležitost kondice. Já neříkám, že jsem na něco vysazený. Hladiny se mění, a když se stane, že to harmonuje mým momentálním stavem, tak pak to mám ohromně rád. Potom to má pro mne ten nejzákladnější smysl setkání.
Já vám velmi děkuji za rozhovor,
To už je celé?
No, já myslím, že drzý interview má být krátký...
Počkejte, počkejte, ještě jednu věc jsem zapomněl. Já mám jednoho žáka, Jaroslava Pížla, kterého mám velice rád. A čekám, kdy on napíše to, co slíbil před dvaceti lety napsat. Já mu tehdy řekl: "Jaroslave, buďte tak laskav a napište to, co pro vás nemá charakter poezie, co pro vás má charakter okrajovosti". Říkali jsme tomu smetí. Já se těším, a doufám, že se toho dožiji, že dojde k tomu smetí, k tomu, co nechce být a priori uměním.

Tento rozhovor vznikl 24.9. 2004 v průběhu třetího ročníku festivalu netradičního divadla "DADAINSPIRAČNÍ DNY", který se koná v Jindřichově Hradci, a v rámci něhož profesor Ivan Vyskočil vede dílny dialogického jednání a autorského čtení (další informace: inspirace@esnet.cz)

Ivan VYSKOČIL (nar. 1931), v současnosti působí na pražské DAMU jako vedoucí Ústavu pro výzkum a studium autorského herectví (od roku 2002). Předtím byl vedoucím katedry Autorské tvorby a pedagogiky. Vede semináře dialogického jednání, jehož je průkopníkem, autorského čtení a herecké propedeutiky. Stále se věnuje psychologii a to v semináři Rozpravy o psychologii.

                 
Obsah vydání       29. 9. 2004
29. 9. 2004 Mazat, či nemazat... Jan  Sýkora
29. 9. 2004 Drzý interview s Ivanem Vyskočilem po čtyřiceti letech Martin  Vaněk
29. 9. 2004 Blair se odmítl výslovně omluvit za Irák
29. 9. 2004 Bude BBC primitivizovat svůj nejvýznamnější publicistický pořad?
29. 9. 2004 Na kanadských lékařských fakultách se připravuje studium péče o umírající Miloš  Kaláb
29. 9. 2004 Lapeni v síti: otázka terorismu Martin  Škabraha
29. 9. 2004 O kanadských obavách ze Spojených států Jiří  Jírovec
28. 9. 2004 Jimmy Carter varoval před volebními problémy na Floridě
29. 9. 2004 Vůdcovský mindrák Karla Kobosila Radek  Batelka
29. 9. 2004 Nesouhlasím s vámi, ale... Pavel  Urban
29. 9. 2004 Vlakové nádraží patří do centra Brna i kraje Jiří  Löw
29. 9. 2004 Jde o "totalitní atak" na přesun nádraží?
28. 9. 2004 Filmový klub ČVUT
29. 9. 2004 Michael  Marčák
29. 9. 2004 Média a počítače mají zásadní vliv na myšlení, postoje názory, hodnoty, estetiku a životní styl Petr  Sak
28. 9. 2004 V Praze se konalo České sociální fórum
28. 9. 2004 Sociální spravedlnost "není sen, ale možnost" Štěpán  Kotrba
26. 9. 2004 České sociální fórum začalo skromně, ale zřetelně - požadavkem na "jiný svět, který je možný" Štěpán  Kotrba
29. 9. 2004 Proč je česká levice sto let za opicemi? Ondřej  Slačálek
29. 9. 2004 Bez veřejného prostoru budou lidé pouze otroci a nikoliv občané Štěpán  Kotrba
29. 9. 2004 Keller: Evropu čeká vlna neofašismu
28. 9. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 13. - 17. září 2004
27. 9. 2004 Stanislav Komárek se asi tvůrčím prozaikem nestane Jan  Čulík
24. 9. 2004 Incident na letišti Jan  Čulík, Jan  Sýkora
29. 9. 2004 My, rozvojové země, financujeme plýtvání zemí rozvinutých Felipe Pérez Roque
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2004 Drzý interview s Ivanem Vyskočilem po čtyřiceti letech Martin  Vaněk
27. 9. 2004 Stanislav Komárek se asi tvůrčím prozaikem nestane Jan  Čulík
26. 9. 2004 Brudlý krampoblouch - soutěž literárních sborníků českých škol   
21. 9. 2004 Čistý plamen lásky v Ostravě   
20. 9. 2004 Divoké víno ještě po čtyřiceti letech Ludvík  Hess
17. 9. 2004 Lékař, biolog a filozof holismu -- s otazníkem nad jeho pozůstalostí Irena  Zítková
15. 9. 2004 Literatura se stala terčem mediální manipulace Petr  Bílek
14. 9. 2004 Přírůstky do památníku Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
13. 9. 2004 V zámku a v podzámčí Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
3. 9. 2004 Noc se stmívá vždy jen jednou, den se dní jen vždycky jeden... Irena  Zítková
3. 9. 2004 Třeba uprostřed noci na opačný straně Zeměkoule Tomáš  Koloc
3. 9. 2004 Je Divoké víno čtyřicátníkem či čtyřicátnicí..? Ludvík  Hess
3. 9. 2004 Britové oslavují Kunderu Jan  Čulík