3. 9. 2004
TransplantaceMyslím, že je potřeba dodat trochu jinou dimensi k dialogu pana Válka (právník) a pana Davida (lékař -- psychiatr) ohledně transplantací. Tato etická dimense problému je asi stejně stará jako transplantace samy, hodně medializovaná, především lidmi, kteří nikdy nestáli "tělo na tělo" u takového problému a asi stejně nelehké je její řešení. |
Poněkud stranou zůstává to, jak vlastně tento problém vznikl. Vznikl totiž poněkud stranou chirurgických sálů, vznikl na půdě intenzivní medicíny. Její nesmírný rozvoj a zároveň rozvoj technologie dává genezi situacím, kdy lékař rozhoduje o udržování života nebo právu na smrt jednoho člověka. Občas se manipulativně říká - a tím o životě jiného, ale to nepovažuji za zcela korektní. Intenzivní lůžka (JIP) jsou velmi drahá a náročná na manuální i intelektuální kapacitu personálu. A také na finance. Proto všude v Evropě je jich konečné množství. Proto základní a zcela "experty" neřešené morální dilema intensivisty je jak se vypořádat s faktem, že někdy je smysluplnější a intuitivně potřebné mít právo nedělat všechno, co současný zdravotnický tým a medicína vůbec umí. To ovšem naše morální povědomí nepřipouští. Je nekorektní mluvit o vraždách. Ty se dějí na jiných než medicínských půdách. Pane Válku, lékaři intenzivisté neběhají po lese s nožem, aby ulovili ledvinu, či jiný orgán. Ani nestojí u vypínačů ventilátorů nebo dialyzačních přístrojů. Ale často stojí u lůžka pacienta, který je medicínsky mrtvý, ale díky jejich péči žije. To lůžko pak není dostupné jiným. Třeba šestnáctileté dívce, která z nešťastné lásky a špatného vysvědčení pojedla léky a měla smůlu, že si vybrala špatný den. Pane Davide. Transplantace orgánů je momentální metoda řešení určitých zdravotních situací . Není samospasitelná, její náklady a etické, ale i medicínské nevyřešené problémy jsou veliké. Ale - a snad se kolegové neurazí - je jen vedlejším důsledkem rozvoje záchranných služeb, resuscitačních technik a péče intensivistů. Tam jsou skutečné etické problémy. Problémy lidského života a smrti a práva na obojí. V dnešní době rozvoje technologií zárodečných buněk a genových transplantací je jen otázkou času, kdy budou transplantační techniky odsouzeny do učebnic historie a tím zaniknou i obavy pana Urbana o jeho orgány. Pokud nezemře předčasně, o jeho orgány totiž nikdo nebude stát. |
Transplantace a etika | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
4. 9. 2004 | Eutanázie a transplantace | Ivan Válek | |
3. 9. 2004 | Děs nad lékaři a transplantacemi | Ivan Válek | |
3. 9. 2004 | Tomáš Fuk pochopil opravdu málo | Ivan David | |
3. 9. 2004 | Transplantace | Petr Wagner | |
2. 9. 2004 | Jak je to přesně s transplantačním zákonem? | ||
2. 9. 2004 | Proč ubylo transplantací | Ivan David | |
2. 9. 2004 | "Tomáš Fuk nic nepochopil?" | ||
1. 9. 2004 | Shnijte v hrobě kompletní! | Ivan David | |
2. 3. 2004 | Nepotřebujeme Boha! Máme etickou komisi! | Ladislav Kahoun | |
13. 2. 2004 | Úspěšná exktrakce kmenových buněk má vést k novým léčebným metodám | ||
20. 6. 2003 | V Británii se narodilo první "designer baby" | ||
27. 5. 2003 | Chcete si koupit mou ledvinu? | Jan Čulík | |
7. 10. 2002 | Británie pokračuje s genovou terapií navzdory obavám, že vyvolává leukémii | ||
25. 2. 2002 | Šest britských manželských dvojic plánuje "etické" designer babies | ||
22. 1. 2002 | Do dvou let budou zřejmě moci mít dvě ženy vlastní dítě, bez nutnosti oplodnění mužem |