3. 9. 2004
Děs nad lékaři a transplantacemiPolemika s články "Proč ubylo transplantací!" a "Shnijte v hrobě kompletní!"
Když jsem si přečetl rozzlobený text MUDr. Ivana Davida, okamžitě jsem si ze stránek www.nrod.cz stáhl formulář a přihlásil se do registru osob, které odmítají posmrtné dárcovství svých orgánů. Nemám rád velká gesta ani silná slova, avšak míra lékařské arogance, kterou pan David ve svém článku předvedl, mě naplnila děsem. |
Nejde přitom ani tak o to, že by mi bylo proti mysli, že moje orgány v době, kdy, jak Ivan David eufemisticky píše, je už nebudu potřebovat, poslouží jinému. To je něco, s čím jsem vždy počítal a co bych celkem bez problémů připustil. Zděsil mě naprostý nedostatek empatie a tolerance k pocitům druhých. A protože jako právník jsem takříkajíc cvičen na to vymýšlet nejrůznější katastrofické scénáře a poté hledat způsoby, jak jim předejít nebo jejich následky minimalizovat, okamžitě mi došlo, že lékař, který dokáže v zájmu "vyššího dobra" připravit pacienta o právo rozhodnout o svém těle po smrti, bude schopen téhož pacienta bez nejmenších výčitek svědomí zabít, když usoudí, že jeho smrt napomůže dobré věci. V očích takového lékaře bez etických zábran není rozdílu mezi odběrem orgánu z pacienta mrtvého nebo živého, který musí být za tímto účelem usmrcen: lidská bytost je pro něj pouhým, jak uvádí v § 2 písm. a) transplantační zákon, strukturovaným uspořádáním tkání, a není tedy důvodu, proč udržovat lidské tělo při životě, může-li jeho smrt pomoci jinému, mladšímu a z hlediska společnosti perspektivnějšímu "uspořádání tkání". Zajisté lze namítnout, že MUDr. David neříká nic o tom, že by se potenciální dárci a dárkyně měli zabíjet (a napsat to nemůže, ani kdyby si to myslel, neboť by si tím vysloužil oplétačky s etickou komisí své profesní komory). MUDr. David mluví výhradně o dárcích zemřelých, jejichž orgány by jinak zetlely nebo skončily v urně. Cesta od druhého k prvnímu je ale přímá a krátká: pokud se naše tělo v okamžiku smrti stává věcí, k níž nemají pozůstalí žádná práva (pouze povinnost na své náklady ji pohřbít - viz § 470 odst. 1 občanského zákoníku) a jejíž předchozí projevy vůle jsou okamžikem smrti zneplatněny, není důvodu přiznávat jakoukoli hodnotu tělu živému, ale nemocnému, bez vyhlídky na další kvalitní život. Vždyť to byla jen vetchá stařenka, a té mladé dívce její plíce zachránily život... Zabránit tomu, aby nás MUDr. Davidovi podobní "lékaři zvláštního ražení" zbavovali života předčasně, lze jen tím, že jim vezmeme užitek, který by z takového skutku měli, a budeme striktně trvat na tom, že dárcovství svých orgánů připustíme jen explicitně a v době, kdy to bude aktuální. Ale ani to nás bohužel s jistotou nezachrání - stačí, když se sejdou tři Davidové na jednom pracovišti a nesouhlas proti naší vůli zruší: formulář ministerstva totiž takovu možnost připouští a dovoluje, aby ošetřující lékař a dva svědkové podepsali, že pacient svůj nesouhlas odvolal, ale nebyl už schopen formulář vlastnoručně podepsat - a je vymalováno, může se operovat, nový transplantát je "volný". |
Transplantace a etika | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
4. 9. 2004 | Eutanázie a transplantace | Ivan Válek | |
3. 9. 2004 | Děs nad lékaři a transplantacemi | Ivan Válek | |
3. 9. 2004 | Tomáš Fuk pochopil opravdu málo | Ivan David | |
3. 9. 2004 | Transplantace | Petr Wagner | |
2. 9. 2004 | Jak je to přesně s transplantačním zákonem? | ||
2. 9. 2004 | Proč ubylo transplantací | Ivan David | |
2. 9. 2004 | "Tomáš Fuk nic nepochopil?" | ||
1. 9. 2004 | Shnijte v hrobě kompletní! | Ivan David | |
2. 3. 2004 | Nepotřebujeme Boha! Máme etickou komisi! | Ladislav Kahoun | |
13. 2. 2004 | Úspěšná exktrakce kmenových buněk má vést k novým léčebným metodám | ||
20. 6. 2003 | V Británii se narodilo první "designer baby" | ||
27. 5. 2003 | Chcete si koupit mou ledvinu? | Jan Čulík | |
7. 10. 2002 | Británie pokračuje s genovou terapií navzdory obavám, že vyvolává leukémii | ||
25. 2. 2002 | Šest britských manželských dvojic plánuje "etické" designer babies | ||
22. 1. 2002 | Do dvou let budou zřejmě moci mít dvě ženy vlastní dítě, bez nutnosti oplodnění mužem |