5. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 5. 2004

Nesnesitelná lehkost skandinávského školství

Výhody vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva by možná mohl napovědět příklad ekonomického tygra EU, Irska. Podíl novopečených vysokoškoláků zde během deseti let vyletěl prudce nahoru (z 20 na 48 procent), stejně jako ekonomika. Vzdělávací stagnace české kotliny (10-11 procent) je pak ve statistickém srovnání tragická.

Skandinávské školství je bezesporu na všech úrovních lehčí než školství české. Na druhou stranu se v současnosti dostává vysokoškolského vzdělání třikrát většímu podílu obyvatelstva ve Skandinávii než v ČR. Česko je v tomto ohledu nejslabší ze všech zemí OECD, horší je už jenom Turecko. Přesvědčení o vzdělanosti českého národa je tedy možná pouhý mýtus.

Reakce na tento článek.

Otázkou je tedy, co si přejeme. Buď elitistické školství založené především na memorování fakt, kterým projde jen zlomek obyvatelstva, nebo "zlidovělé" vysoké školy, kam je nahnána až polovina obyvatelstva. Průměrný západní vysokoškolák ví patrně méně než vysokoškolák český, reprezentuje ovšem mnohem větší část populace.

Výhody vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva by možná mohl napovědět příklad ekonomického tygra EU, Irska. Podíl novopečených vysokoškoláků zde během deseti let vyletěl prudce nahoru (z 20 na 48 procent), stejně jako ekonomika. Vzdělávací stagnace české kotliny (10-11 procent) je pak ve statistickém srovnání tragická.

Samozřejmě vím, že statistiky jsou ošidná věc a že například české "vyšší střední školy" všude jinde spadají pod vysokoškolské vzdělání. Rozdíl je ovšem i tak příliš propastný a Česko patří v tomto ohledu do třetího světa.

Nezdá se mi ani, že by české vysoké školy byly nějak zvlášť moderní či kvalitní. Z vlastní zkušenosti mohu mluvit pouze o FF UK, jak jsem ji zažil před několika málo lety. Biflování ke zkouškám stále platilo více než cokoliv jiného a něco jako esej, nad kterým by člověk musel přemýšlet, byl stejně vzdálený jako mimozemské civilizace. Katedra české literatury a literární teorie pak představovala jakousi groteskní fosilii strukturalismu, kde se čas zastavil někde na konci třicátých let.

Skandinávské školství je formálně lehčí než české i na základním stupni. Norská základka používá na naučení se číst a psát první čtyři třídy, známkování přichází až v sedmé třídě. Škola hrou pak není přes absenci tradice J.A.Komenského jen vzletným ideálem, ale každodenní skutečností. Stejně tak jako problémové a skupinové vyučování a výuka formou projektů. Formálně hlubší než v Čechách je jen výuka angličtiny, která začíná v první třídě. Matematické a chemické znalosti jsou tak patrně slabší, národ je však oproti tomu takřka bilingvní.

Výhodou takto odlehčených základních škol je schopnost integrace. Přistěhovalecké dítě s malou znalostí jazyka či dítě s handicapem může bez nepřekonatelných obtíží navštěvovat běžnou základní školu. Zvláštní školy prakticky neexistují. Pokud by české školy dostaly tuto podobu, problém integrace a vzdělávání romských dětí by byl rapidně menší. V současnosti jsou ovšem věci jako pravopisný rozdíl mezi "-mě-" a "-mně-" nadále důležitější než cokoli jiného.

Skandinávské školství zažilo od konce 60. let mnoho pedagogického experimentování, nyní je možná na čase, aby se něco podstatnějšího stalo i se školstvím českým. Bude to něco stát, ale může se to jednou bohatě vyplatit. Většina západních zemí již revoluci v otevření se vysokých škol zažila a Česku v tomto ohledu ujíždí vlak.

Zdroj statistiky ZDE

                 
Obsah vydání       5. 5. 2004
5. 5. 2004 Demokracii nelze vytvářet mučením
5. 5. 2004 Bush má o americkém mučení poskytnout interviewy arabským TV stanicím
4. 5. 2004 Američané "propustí polovinu vězňů"
5. 5. 2004 Studium ve Finsku: Je to úplně jinak, než jak píše Petr Soukup! Jan  Beran, Jiří  Venhoda
5. 5. 2004 Nesnesitelná lehkost skandinávského školství Tomáš  Linhart
5. 5. 2004 Zahradil dostal 8000 Kč za den, který promlčel...
5. 5. 2004 Zkurvení ducha ve sněmovně Zdeněk  Bárta
5. 5. 2004 Rytíři na Maltě Jaroslav  Hutka
5. 5. 2004 Předsedkyně Rady italské televize rezignovala na protest proti státním zásahům
5. 5. 2004 Případ středoevropských žadatelů o azyl v Británii bude řešit Nejvyšší soud
5. 5. 2004 Gott, Vondráčková a česká populární hudba Josef  Vít
5. 5. 2004 Zlatuška, Janota, Rychlík: Volte zelené!
5. 5. 2004 Mámo, koupíme si pivní sestavu! Jan  Paul
4. 5. 2004 ČTK: Nejmenovaný zdroj je také zdroj... Štěpán  Kotrba
5. 5. 2004 TELEGRAM
4. 5. 2004 Britská zbrojovka obrovskými částkami podplácela saúdské Araby
5. 5. 2004 Nestoudné hanění národa na základě náboženství je vždy nebezpečné Jana  Malá
5. 5. 2004 Používá Izrael skutečně teroristické metody? Jan  Maršák
5. 5. 2004 Korán není Mein Kampf, ale... Martin  Mařák
5. 5. 2004 Zákon nepsaný i napsaný Efraim  Israel
4. 5. 2004 Irák: Američané začínají hovořit o odchodu ze země
4. 5. 2004 Karlovy Vary opět dějištěm justiční taškařice Robert  Kvacskai
4. 5. 2004 Američané nemají čas na úslužné lichotky Miloš  Kaláb
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
5. 5. 2004 Nesnesitelná lehkost skandinávského školství Tomáš  Linhart
5. 5. 2004 Studium ve Finsku: Je to úplně jinak, než jak píše Petr Soukup! Jan  Beran, Jiří Venhoda
4. 5. 2004 Ministerstvo školství: Dost bylo demokracie! Radek  Sárközi
4. 5. 2004 Škola ve Finsku je podivně lehká   
3. 5. 2004 České školství dostalo na frak... Radek  Sárközi
22. 4. 2004 Proč jsme nestávkovali Václav  Votruba
21. 4. 2004 Elektronická učebnice české literatury   
19. 4. 2004 Pár slov ke školství Jan  Čulík
15. 4. 2004 Zmatený výklad   
14. 4. 2004 Opravník obecně oblíbených omylů Vladimíra Al-Maliki Levá
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? Miloš  Dokulil
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr Jedlička