21. 11. 2003
Uděláme ze dvou předmětů jeden? Co třetího nabídne chystaný koktejl?Na tomto místě nechť je mi prominuto, že něco aktuálně chystaného si dovolím komentovat. Snad neexistuje ve školské výuce schéma, v němž by nechyběly vyučovací hodiny. Vše je nějak závažné, včetně výchovy k hudebnosti, k výtvarnému projevu, anebo nutnosti cvičit také tělo a pěstovat kolektivní hry. Nejednou se pak vytlouká klín klínem.
|
Jeden z posledních (ne zrovna "systémových") návrhů počítá se sloučením výuky dějepisu a občanské výchovy v jeden předmět. Nepovažuji to za šťastný a užitečný návrh. Jeden předmět (dějepis) je založen na smysluplné relaci o minulosti, druhý předmět (občanská výchova) by měl být založen na popisu současnosti, konfrontované s politickými desideraty do budoucna. V prvém z obou předmětů (pojednávajícím o "res gestae") je jistě jako požadavek závažná objektivita; ale také úcta ke všemu, čeho lidstvo zatím pozitivního dosáhlo. Ve druhém z obou předmětů, v té případné "výchově k občanskosti", je sice důležité určité minimum výchozích poznatků o stávající struktuře ČR nebo EU (ne-li celého světa), ale zároveň se tu "provokativně" vyskytují otázky o hodnotě těch či oněch postojů/projektů/koncepcí k optimalizaci společnosti ve všech závažných směrech jejího usilování (od daňové politiky přes prevenci kriminality až po péči o handicapované spoluobčany). Při seriózním a poučeném vedení obou předmětů by neměla být velkým problémem v dějepise solidní argumentace; v občanské výchově je málem vše kořistí možné a harmonicky nevyúsťující diskuse (stěží bude shoda na výchozích principech řešení, připouštějícího vzájemně odlišné řazení priorit). Ani tomu jinak být nemůže. Dějepis je založen kauzálně (hledá podklady směrem vzad, v již zakonzervovaném materiálu); zatímco problematika občanské výchovy je --- anebo by měla být! --- založena finálně (z hlediska příštích účelů a jim odpovídajících preferencí). Kdyby měly být oba předměty spojeny v jeden, nebylo by možno ani metodicky, ani věcně (a pak ani prakticky) udržet v rámci téže vyučovací hodiny ono systémově odlišné klima pro oba tak typologicky odlišné obory. Mělo by se to včas uvážit. Než zas bude pozdě. Než dojde k likvidaci předmětů obou, protože přestaly --- jako neústrojný koktejl --- plnit jakýkoli ať kognitivní, nebo výchovný smysl (který nestejnoměrně zatím v obou směrech možná plní oba). |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 11. 2003 | Uděláme ze dvou předmětů jeden? Co třetího nabídne chystaný koktejl? | Miloš Dokulil | |
20. 11. 2003 | Británie: Chudí studenti propadají silné zadluženosti | ||
5. 11. 2003 | Držet hubu a krok | Hynek Hanke | |
29. 9. 2003 | Rušení malých škol z finančních důvodů je velmi krátkozraké | Michal Rusek | |
18. 9. 2003 | Prix Bohemia: Rádio neposlouchám, jelikož nejsem z Poděbrad | Ivo V. Fencl | |
5. 9. 2003 | Školení učitelů v rámci státní informační politiky | ||
4. 9. 2003 | Nové maturity - ide naozaj o objektivitu? | Jozef Brezovský | |
3. 9. 2003 | Británie: Chystá se zuřivá bitva o univerzitní školné | ||
2. 9. 2003 | Černobílý pohled na učitele | Štěpán Kotrba | |
1. 9. 2003 | Genocida vzdělanosti? | ||
29. 8. 2003 | K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání? | ||
27. 8. 2003 | Analýza učitelských platů | ||
21. 8. 2003 | Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK | Radek Sárközi | |
1. 8. 2003 | Učitelé za školou | Ladislav Žák | |
21. 7. 2003 | Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? | Ivo Krčmář |