29. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 8. 2003

K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?

1. září 2003 bude část učitelů stávkovat za odpovídající platové ohodnocení jejich práce.

Je stávka oprávněná či nikoliv? ptá se čtenář Jan Burian.

Žijeme v době kdy na celém světě je deklarováno, že vzdělání je a bude nedílnou součástí rozvoje společnosti, ostatně tomu tak bylo vždy v minulosti, ale nyní nabývá většího významu než kdykoliv dříve.

Vláda opakovaně přislíbila, že bude věnovat pozornost vzdělávání a upraví učitelské platy na odpovídající úroveň. Sliby -- chyby.

Velmi poučný příklad byl v televizi uveden o Irsku, ve kterém byla velká pozornost věnovaná vzdělávání. To se u nich ve velmi krátké době projevilo na zvýšení úrovně celého hospodářství. Tento jeden příklad myslím stačí a rozumný člověk, který sleduje vývoj kolem sebe, musí dát za pravdu, že vzdělání je základní podmínkou úspěchů člověka i společnosti v této době.

Ve společnosti se bude stále více vyžadovat vyšší vzdělání a učitelé musí být připraveni tyto požadavky splnit. Budou-li však nedostatečně ohodnoceni, budou li si muset přivydělávat ještě vedlejší činností, aby uživili sebe a rodinu a byli tak alespoň na průměrné úrovni, nebudou ochotni a ani nebudou mít dostatek času na sebevzdělávání potřebné k svému rozvoji, jenž je nutné i po profesní stránce.

Hovoří se o učící se společnosti, která je založena na získávání, aktualizaci a využívání znalostí. Nebo také o "informační společnosti" která zvyšuje možnosti přístupu k datům a faktům. Vzdělání by mělo každému umožnit získávat, třídit, zpracovávat a využívat informace, které jsou nyní velmi potřebné a důležité.

Vzdělání se však nevěnuje dostatečná pozornost a mladí absolventi pedagogických fakult nastupuji všude jinde než do škol, nedělají to, pro co byli řadu let připravováni. Proč tomu tak je? Ať si každý odpoví sám! Bylo jejich studium zbytečné? Vráti se někdy k profesi? Jak pedagogické vzdělání využijí?

Z dostupných informací víme, že místa pedagogů na základních školách jsou naplňována nekvalifikovanými učiteli a přestárlými, kteří ještě nebo většinou už nechtějí studovat, přebírat nové informace, a ty pak předávat svým žákům, které připravuji pro život.

Nejsem odborník na tuto problematiku. Myslím si však, stejně jak to uvádí v knihách Komenský, že rozhodující je utvářet člověka již od útlého věku od mateřské školy až do doby kdy opustí školu, aby si vytvořil obraz o světě, dovedl informace získávat, aktualizovat je a využívat nabytých znalostí. Každého naučit studovat a vzbudit u něj zájem o nové informace a nové věci, technologie, které ho budou provázet celý život. Tuto práci by měli dělat vysoce kvalifikovaní lidé a navíc by měla být pro ně i posláním. Rád si vzpomínám na učitelé, kteří své povolání měli jako poslání, a od nich získané poznatky mám dodnes.

Kdyby od dětství byli všichni lidé připravování pro život z následujících hledisek, založených na čtyřech základních typech učení, tj. učit se poznávat, učit se jednat, učit se žít společně a učit se být, pak by mohl v životě každého jedince být umožněn jeho rozvoj a také rozvoj společnosti ve které žije. Další kladné důsledky mohou se dostavit i ve snížení kriminality apod. Může dojít k úsporám za soudy a vězení atd.

Závěrem lze jen dodat, že vzdělávání a pracovníci, kteří v tomto oboru pracují jsou nedocenění a přál bych jim patřičné platové ohodnocení i prestiž která jim náleží.

                 
Obsah vydání       29. 8. 2003
29. 8. 2003 Vyváženost ČRo 6?
aneb frekvenční analýza jednoho pořadu
Štěpán  Kotrba
29. 8. 2003 Martin D. Brown: Sudetští Němci nebyli odsunuti na základě Benešových dekretů
29. 8. 2003 65. výročí mnichovského diktátu: Na řadě bylo Československo Věra  Olivová
29. 8. 2003 České postoje k odsunu sudetských Němců jsou motivovány ideologicky
29. 8. 2003 Le Monde Diplomatique: Totální dohled USA nad světem
29. 8. 2003 Šéf britských konzervativců zaútočil na Blaira kvůli Kellymu
28. 8. 2003 Blair: Rezignoval bych, kdyby byla Kellyho obvinění pravdivá
29. 8. 2003 Předseda Rady BBC: S Gilliganovými maily je to podivné
29. 8. 2003 K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?
29. 8. 2003 Signály z Moskvy II. Ladislav  Žák
28. 8. 2003 Nuda v Brně Čestmír  Kopecký, Jan  Budař, Vladimír  Morávek
29. 8. 2003 Propadne mužské pohlaví genetické zkáze?
28. 8. 2003 Je Železný opravdu mimo hru o Novu, čemu nevěřím kolem arbitráží a co s tím mají společného koně? Ladislav  Kahoun
28. 8. 2003 Proč už nikdo nikdy nemůže brát Vladimíra Železného vážně Jan  Čulík
28. 8. 2003 Z historie kontroverzí ohledně televize Nova
28. 8. 2003 Říjen 1996: Kontrast - Komerční televize v ČR a v Británii Jan  Čulík
28. 8. 2003 Leden 1997: "Jak prostřednictvím Železného sílí vliv CME v televizi Nova" Jan  Čulík
28. 8. 2003 Leden 1997: Rozhovor s Tomášem Ježkem, ředitelem pražské burzy
28. 8. 2003 Leden 1997: Ještě jednou k případu CET 21, CME a televize NOVA: Jan  Čulík
28. 8. 2003 Únor 1997: Komerční televize musí splňovat podmínky kvality Jan  Čulík
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Školství RSS 2.0      Historie >
29. 8. 2003 K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?   
27. 8. 2003 Analýza učitelských platů   
21. 8. 2003 Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK Radek  Sárközi
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
21. 7. 2003 Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? Ivo  Krčmář
7. 7. 2003 Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... Ivo V. Fencl
20. 6. 2003 Je české školství v krizi? Radek  Sárközi
12. 6. 2003 Školství: Chceme stávkovat co nejdříve!   
11. 6. 2003 Učitelský odborový klub podporuje vstup do EU   
4. 6. 2003 Iniciativa Počítejte s námi! nyní podporuje MŠMT   
28. 5. 2003 Dosud si žádná vláda neuvědomila, že vzdělání je investice Radek  Sárközi
23. 5. 2003 Filozofická fakulta Univerzity Palackého bude stávkovat   
14. 5. 2003 Svět naruby: Jsou britští konzervativci marxisté?   
12. 5. 2003 FREINET 2003 - soutěž o nejlepší školní časopis   
12. 5. 2003 Iniciativa "Počítejte s námi" - druhá fáze boje o peníze