29. 8. 2003
K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?1. září 2003 bude část učitelů stávkovat za odpovídající platové ohodnocení jejich práce.
Je stávka oprávněná či nikoliv? ptá se čtenář Jan Burian. |
Žijeme v době kdy na celém světě je deklarováno, že vzdělání je a bude nedílnou součástí rozvoje společnosti, ostatně tomu tak bylo vždy v minulosti, ale nyní nabývá většího významu než kdykoliv dříve. Vláda opakovaně přislíbila, že bude věnovat pozornost vzdělávání a upraví učitelské platy na odpovídající úroveň. Sliby -- chyby. Velmi poučný příklad byl v televizi uveden o Irsku, ve kterém byla velká pozornost věnovaná vzdělávání. To se u nich ve velmi krátké době projevilo na zvýšení úrovně celého hospodářství. Tento jeden příklad myslím stačí a rozumný člověk, který sleduje vývoj kolem sebe, musí dát za pravdu, že vzdělání je základní podmínkou úspěchů člověka i společnosti v této době. Ve společnosti se bude stále více vyžadovat vyšší vzdělání a učitelé musí být připraveni tyto požadavky splnit. Budou-li však nedostatečně ohodnoceni, budou li si muset přivydělávat ještě vedlejší činností, aby uživili sebe a rodinu a byli tak alespoň na průměrné úrovni, nebudou ochotni a ani nebudou mít dostatek času na sebevzdělávání potřebné k svému rozvoji, jenž je nutné i po profesní stránce. Hovoří se o učící se společnosti, která je založena na získávání, aktualizaci a využívání znalostí. Nebo také o "informační společnosti" která zvyšuje možnosti přístupu k datům a faktům. Vzdělání by mělo každému umožnit získávat, třídit, zpracovávat a využívat informace, které jsou nyní velmi potřebné a důležité. Vzdělání se však nevěnuje dostatečná pozornost a mladí absolventi pedagogických fakult nastupuji všude jinde než do škol, nedělají to, pro co byli řadu let připravováni. Proč tomu tak je? Ať si každý odpoví sám! Bylo jejich studium zbytečné? Vráti se někdy k profesi? Jak pedagogické vzdělání využijí? Z dostupných informací víme, že místa pedagogů na základních školách jsou naplňována nekvalifikovanými učiteli a přestárlými, kteří ještě nebo většinou už nechtějí studovat, přebírat nové informace, a ty pak předávat svým žákům, které připravuji pro život. Nejsem odborník na tuto problematiku. Myslím si však, stejně jak to uvádí v knihách Komenský, že rozhodující je utvářet člověka již od útlého věku od mateřské školy až do doby kdy opustí školu, aby si vytvořil obraz o světě, dovedl informace získávat, aktualizovat je a využívat nabytých znalostí. Každého naučit studovat a vzbudit u něj zájem o nové informace a nové věci, technologie, které ho budou provázet celý život. Tuto práci by měli dělat vysoce kvalifikovaní lidé a navíc by měla být pro ně i posláním. Rád si vzpomínám na učitelé, kteří své povolání měli jako poslání, a od nich získané poznatky mám dodnes. Kdyby od dětství byli všichni lidé připravování pro život z následujících hledisek, založených na čtyřech základních typech učení, tj. učit se poznávat, učit se jednat, učit se žít společně a učit se být, pak by mohl v životě každého jedince být umožněn jeho rozvoj a také rozvoj společnosti ve které žije. Další kladné důsledky mohou se dostavit i ve snížení kriminality apod. Může dojít k úsporám za soudy a vězení atd. Závěrem lze jen dodat, že vzdělávání a pracovníci, kteří v tomto oboru pracují jsou nedocenění a přál bych jim patřičné platové ohodnocení i prestiž která jim náleží. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
29. 8. 2003 | K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání? | ||
27. 8. 2003 | Analýza učitelských platů | ||
21. 8. 2003 | Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK | Radek Sárközi | |
1. 8. 2003 | Učitelé za školou | Ladislav Žák | |
21. 7. 2003 | Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? | Ivo Krčmář | |
7. 7. 2003 | Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... | Ivo V. Fencl | |
20. 6. 2003 | Je české školství v krizi? | Radek Sárközi | |
12. 6. 2003 | Školství: Chceme stávkovat co nejdříve! | ||
11. 6. 2003 | Učitelský odborový klub podporuje vstup do EU | ||
4. 6. 2003 | Iniciativa Počítejte s námi! nyní podporuje MŠMT | ||
28. 5. 2003 | Dosud si žádná vláda neuvědomila, že vzdělání je investice | Radek Sárközi | |
23. 5. 2003 | Filozofická fakulta Univerzity Palackého bude stávkovat | ||
14. 5. 2003 | Svět naruby: Jsou britští konzervativci marxisté? | ||
12. 5. 2003 | FREINET 2003 - soutěž o nejlepší školní časopis | ||
12. 5. 2003 | Iniciativa "Počítejte s námi" - druhá fáze boje o peníze |