5. 9. 2003
Školení učitelů v rámci státní informační politikyPosílám materiály o masivním školení pedagogických pracovníků v rámci
státní informační politiky, které právě začíná. Na toto školení vyhradilo
MŠMT celkovou čásku 219 mil. Kč. Podrobné informace lze najít ZDE, napsal nám Jaromír Šubrt z MŠMT ČR.
|
ICT vzdělávání pedagogických pracovníků (2003/2004)Pro koho je určenoICT vzdělávání je určeno pedagogickým pracovníkům základních, středních, speciálních škol a školských zařízení zařazených v Síti škol, předškolních zařízení a školských zařízení (dále jen "školy"). Členění ICT vzděláváníICT vzdělávání má tři úrovně: Z - základní uživatelské znalosti (dále jen "Z"), P - školení poučených uživatelů (dále jen "P"), S - školení specifických znalostí (dále jen "S"). Školení Z je určeno pro začátečníky, kteří nemají zkušenosti s využitím počítače. Hlavním cílem přípravy Z je motivovat pedagogické pracovníky k použití počítače ve škole i doma a vybavit je pro tento účel základními uživatelskými znalostmi a dovednostmi, a to včetně schopnosti tyto dále aktivně samostatně rozvíjet. V průběhu školení by se účastník měl naučit efektivně používat počítače pro svoji vlastní běžnou práci. Musí proto zvládnout práci s operačním systémem (práce se soubory, spouštění programů, jednoduché konfigurování systému), rozumět specifikům práce v síti, efektivně ovládat textový editor, umět pracovat s alespoň jedním poštovním klientem (včetně jeho přizpůsobení), umět pracovat s jedním www prohlížečem a orientovat se v tom, jak najít na Internetu požadované informace. Vzdělávání se ukončuje testem nebo praktickým cvičením, může být také uznáno administrativně. Školení P je určeno pokročilým uživatelům, vstupním předpokladem jsou znalosti a dovednosti na úrovni Z. Hlavním cílem je vybavit absolventa nutnými ICT kompetencemi, které potřebuje učitel při využití ICT ve výuce. Smyslem není drilování obsluhy konkrétní programové aplikace. Obsah i forma jednotlivých modulů by měly respektovat specifika jednotlivých typů školských zařízení. Obsah úvodního povinného modulu bude vždy pro daný typ školského zařízení shodný. Po absolvování úvodního modulu si bude pedagogický pracovník moci vybrat dva další moduly z nabídky volitelných modulů (Elektronické publikování, Grafická komunikace, ICT ve výuce fyziky atd.). Vzdělávání v rámci každého volitelného modulu se ukončuje obhajobou závěrečné práce - projektu. Školení S je určeno všem pedagogických pracovníků, kteří mají zájem dále rozvíjet svoji odbornou kvalifikaci v oblasti ICT. Školy mohou využít přidělené dotace na financování ICT vzdělávacích aktivit, které jsou akreditovány MŠMT (např. workshopy, školení pořádaná pedagogickými centry, semináře atd.). V rámci této oblasti je rovněž možno pořádat a financovat vzdělávání ICTK správců. Financování ICT vzdělávání Financování ICT vzdělávání je určeno Metodickým pokynem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k čerpání účelově určených finančních prostředků státního rozpočtu v rámci projektu P I - Informační gramotnost č.j.: 18090/2003-56. Škola obdrží účelovou dotaci prostřednictvím svého zřizovatele. Pro finanční rok 2003 se stanoví výše minimální účelové dotace na jednoho přepočteného pedagogického pracovníka ve výši 1 300 Kč (celková suma dotace na školu je zaokrouhlována na tisíce Kč). Ředitel školy může podle konkrétní situace rozhodovat o přesunech finančních prostředků mezi jednotlivými oblastmi (Z, P, S). Základní podmínkou, kterou musí respektovat, je splnění vládou stanovených kritérií, a sice že do konce roku 2005: 75 % pedagogických pracovníků dosáhne úrovně Z, 25 % pedagogických pracovníků dosáhne úrovně P. Zvolená metoda vytváří podmínky pro efektivní využití přidělených finančních prostředků, neboť respektuje specifické podmínky škol a školských zařízení. Současně sloučení finančních prostředků zjednodušuje administrativu spojenou s jejich čerpáním. Účelová dotace umožní úhradu přímých nákladů na vzdělávání i nákladů souvisejících (např. cestovní náklady a studijní materiály). Metodika stanoví maximální náklady na jednoho pedagogického pracovníka v jednotlivých oblastech vzdělávání. Maximální výše nákladů na jednoho pedagogického pracovníka umožňuje přímou kontrolu u příjemce dotace a zároveň vytváří podmínky pro uplatnění tržních mechanizmů v systému školení. Nesnaží se definovat cenu školení, ta je volná a určena dodavatelem školení. Metodika obsahuje výčet možných plateb souvisejících se vzděláváním se zvláštním zřetelem k maximální výši dotace určené na studijní materiály (tištěné i elektronické). Maximální náklady na jednoho pedagogického pracovníka spojené se vzděláváním jsou stanoveny: pro oblast Z ... 2 100 Kč, pro oblast P ... 7 500 Kč, pro oblast S ... nejsou stanoveny. MŠMT doporučuje využití těchto prostředků pro rok 2003 v následujícím členění: školení Z - 30 %, školení P - 40 %, školení S - 30 %.
Školicí pracovištěVzdělávání v oblasti Z a P zajišťují pouze vybraná školicí pracoviště, jejichž seznam je zveřejněn na webových stránkách MŠMT a na portálu E-gram. Přehled ICT vzdělávacích aktivit, které se mohou hradit z prostředků určených pro oblast S, je zveřejněn tamtéž. Jak se stát školicím pracovištěmŠkolicím pracovištěm pro Z a P se může stát libovolná škola. Škola musí požádat o osvědčení a splňovat podmínky stanovené pro oblasti P a Z. Podrobnosti najdete v samostatných článcích. O akreditaci ICT vzdělávacích akcí DVPP (oblast S) se žádá MŠMT standardním způsobem ZDE. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 9. 2003 | Školení učitelů v rámci státní informační politiky | ||
4. 9. 2003 | Nové maturity - ide naozaj o objektivitu? | Jozef Brezovský | |
3. 9. 2003 | Británie: Chystá se zuřivá bitva o univerzitní školné | ||
2. 9. 2003 | Černobílý pohled na učitele | Štěpán Kotrba | |
1. 9. 2003 | Genocida vzdělanosti? | ||
29. 8. 2003 | K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání? | ||
27. 8. 2003 | Analýza učitelských platů | ||
21. 8. 2003 | Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK | Radek Sárközi | |
1. 8. 2003 | Učitelé za školou | Ladislav Žák | |
21. 7. 2003 | Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? | Ivo Krčmář | |
7. 7. 2003 | Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... | Ivo V. Fencl | |
20. 6. 2003 | Je české školství v krizi? | Radek Sárközi | |
12. 6. 2003 | Školství: Chceme stávkovat co nejdříve! | ||
11. 6. 2003 | Učitelský odborový klub podporuje vstup do EU | ||
4. 6. 2003 | Iniciativa Počítejte s námi! nyní podporuje MŠMT |