30. 4. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 4. 2003

Nová kniha Michala Viewegha: Už absolutní rutina

Michal Viewegh, Případ nevěrné Kláry, nakladatelství Petrov, Brno, 2003, ISBN 80-7227-154-7, 252 stran

Nad novou "erotickou detektivkou" Michala Viewegha, kterou jsem v úterý přečetl během dvou a půlhodinové cesty autobusem z Brna do Prahy, mě napadla historka, která se vyprávěla o scénáristech amerického televizního seriálu Dallas. Ti se totiž prý po napsání mnoha desítek pokračování tohoto absurdně schematického, a zřejmě proto celosvětově nesmírně úspěšného seriálu velmi nudili, a tak v poslední fázi výroby těchto pořadů prý záměrně vzájemně soutěžili o to, kdo napíše nejpitomější a nejschematičtější pokračování ve snaze zjistit, jak extremní hloupost jim diváci ještě sežerou. Podobný přístup, zdá se mi, zaujímá k české veřejnosti Michal Viewegh, který ví, že si dámy v České republice koupí ve větších počtech jeho knížky, dnes už ať napíše snad cokoliv. Tak snad taky zkouší, jak velká hloupost mu ještě projde.

Je známo, že do značné míry je inspirace Vieweghova psaní autobiografická. V současnosti je však pro Viewegha "tvorba literárních děl" už takovou rutinou, že z nich normální život už skoro úplně zmizel. I autobiografické prvky se zdají být už jen zbytkové: v Případu nevěrné Kláry budou zřejmě jen cynikové spekulovat, že žárlivé záchvaty "úspěšného komerčního spisovatele -- čtyřicátníka" nad velmi pravděpodobnou nevěrou své dvacetileté partnerky jsou možná inspirovány skutečnou Vieweghovou nejistotou, pramenící z toho, že je jeho současná manželka o tolik mladší než on.

Knihu zaplňuje tedy dobře napsaný, banální příběh, jako z lifestylového magazínu: "úspěšný komerční spisovatel -- čtyřicátník" navštíví pražského soukromého detektiva, údajně proto, že se chce od něho informovat o jeho práci pro potřeby svého nového románu. Brzo z něho však v zoufalství vypadne, že intenzivně podezírá svou partnerku Kláru, že je mu nevěrná. Najme si soukromou detektivní kancelář, aby mu to potvrdila.

Hlavní hrdina knížky, bývalý policista a psycholog, soukromý detektiv dr. Pravda se však zachová podivně. "Komerční spisovatel -- čtyřicátník" je mu sympatický, a tak před ním skrývá veškeré důkazy -- nejprve nepřímé -- o Klářině nevěře. Ujišťuje nešťastného autora, sžíraného žárlivostí, že je všechno v pořádku. Spisovatel se mu vděčně -- a poněkud nepřesvědčivě - odmění tím, že ho i Kláru, studentku čínštiny, pošle na zájezd do Číny. Tam se samozřejmě detektiv s Klárou sexuálně sblíží, avšak zrada! :) spisovatel poslal zároveň s nimi na zájezd další soukromé detektivy, aby to zdokladovali, a po návratu z Číny detektiva Pravdu úspěšný spisovatel rituálně zabije.

Hluboce stereotypní, i když relativně čtivý příběh, má jeden zajímavý rys. Viewegh má smysl pro hravost. Ve většině svých knih, a velmi silně v této poslední, si hraje s textem a metatextem, s realitou a metarealitou: téměř kunderovsky plete čtenáře hádankami ohledně toho, jaký vztah je mezi autorem a jeho fiktivními postavami. Během celého románu vede (fiktivní? skutečný?) komerční autor literárních bestsellerů dialog s detektivem dr. Pravdou a často ho upozorňuje, že je Pravda pouze fikcí, výplodem spisovatelovy imaginace, takže má autor právo ho beztrestně zabít, což - jak "autor" předesílá hned na začátku knihy, na jejím konci také skutečně udělá. Toto hraní s realitou ve vztahu k fikci dodává jinak banálnímu příběhu humor a určité napětí: tak se člověk docela zasměje, když se na str. 136 (fiktivní) spisovatel svěřuje (fiktivnímu) detektivovi, že celý právě se odehrávající příběh spisovatel zároveň píše jako román a "už mám 130 stránek". Jako by to bylo v této chvíli poctou Ludvíku Vaculíkovi a jeho Českému snáři, který snad poprvé v české literatuře takto balancoval na rozhraní mezi skutečností a fikcí.

Toto balancování má možná přece jen trochu vážný podtext: jsou-li totiž celá historika Klářiny nevěry, její milenci, detektiv Pravda, který s ní nakonec spí, i zaměstnanci jeho kanceláře, stejně jako jeho dvě další milenky, jen výplodem autorovy imaginace, nic z toho, co kniha líčí, se tedy vlastně vůbec nestalo. Zdálo by se tedy, že kniha skutečně není ničím jiným než produktem horečnaté nejistoty samého Viewegha, že mu jeho mladá partnerka "musí být nevěrná, jiné to vzhledem k jejich věkovému rozdílu být nemůže".

Žádný skutečný vztah totiž ve Vieweghově světě neexistuje, existuje jen sex. Nikdo, kdo je zdravý, mladý a při smyslech, přece nemůže ve věku kolem dvaceti zůstat jen při jediném partnerovi... Ergo: Viewegova nejistota, ergo: jeho nový román, jímž bude jistě znovu oslňovat (bohatší) ženy v domácnosti..., nebo aspoň ty, kteří by jimi chtěly být...

První romány Michala Viewegha trpěly špatně zkonstruovanou strukturou. Autor neuměl svá díla pořádně dokončit. První jeho román, Báječná léta pod psa, byl příliš ztraumatizován Vieweghovou zkušeností z komunismu. Výchova dívek v Čechách se ke konci strukturně rozpadá. Pevnější strukturu dokázal Viewegh vytvořit až od Účastníků zájezdu, jenže už tato kniha navzdory zábavným a humorným pasážím nabrala trend směrem k banálnosti.

Jak na to poukazuje Petr Bílek z pražské FFUK, Vieweghovy knihy jsou k ničemu, protože nic neobjevují a nic nezpochybňují -- jen v čtenáři potvrzují jeho vnímání stereotypní, virtuální reality "lifestylových" časopisů. Proto tedy snad i taková Vieweghova citlivost vůči nejrůznějším značkám výrobků; nevadí, že se k nim v některých dřívějších knihách staví trochu ironicky (v "Kláře" se dovídáme o zvlášť technologicky dokonalých kalhotách od firmy Marks and Spencer).

Viewegh je na jedno brdo. Je to pořád totéž: dívky a ženy souloží s muži nejrůznějších generací. Občas se vyskytnou detektivní motivy, občas si autor trochu zahraje s napětím mezi realitou a fikcí. Kniha je nahony vzdálena jakékoliv současné české realitě, ale je čtivá. Vnucuje divákovi jednoduché vidění světa, takové, jaké mu nabízejí lifestylové časopisy na křídovém papíře. Čtete-li Viewegha, "jste jedním z nás". Máte správný "životní styl". Bavíte se (hloupostmi) a patříte k té správné vrstvě české společnosti.

Lifestylové magazíny prosazují virtuální žebříček hodnot na základě historického dědictví protestantské kulturní a pracovní etiky, podle něhož jen lidé, kteří "patří do naší skupiny krásných lidí", vytvořené podle virtuálních, arbitrárně daných zásad, budou spaseni.

Je s podivem, že se toto v podstatě protestantské vidění světa tak úspěšně chytá v bezbožeckých, případně katolických Čechách.

                 
Obsah vydání       30. 4. 2003
30. 4. 2003 Konec NATO právě začal - začala vznikat evropská armáda Štěpán  Kotrba
1. 5. 2003 Colin Powell: "Přišel čas, abychom se usmířili. My jsme nezničili Irák, my ho osvobozujeme."
29. 4. 2003 Američtí vojáci "usmrtili 13 demonstrantů" v Iráku
30. 4. 2003 Nová kniha Michala Viewegha: Už absolutní rutina Jan  Čulík
30. 4. 2003 V Česku to nejde. Některým Ondřej  Drábek
30. 4. 2003 Memento 3 versus MZV ČR? Miloš  Dokulil
29. 4. 2003 MZV ČR: "Kampaň ČT o vstupu do EU není součástí komunikační strategie české vlády"
30. 4. 2003 Memento 5.
aneb o informaci, či o "signálu"?
Miloš  Dokulil
28. 4. 2003 Británie: ředitelé nebudou dostávat prémie za to, že přivedli svou firmu k bankrotu Jan  Čulík
30. 4. 2003 Rusové odhalili americkou špionážní ponorku
29. 4. 2003 Česká média si umějí vybrat (co se jim hodí)
30. 4. 2003 Klikaté cesty Pavla Pečínky aneb zelený politický lobbismus za zápočet? Štěpán  Kotrba
30. 4. 2003 "Nestranní" brněnští politologové - aneb vyvažování opačným znaménkem Karel  Dolejší
30. 4. 2003 Vyslanci virtuální reality v Iráku Mojmír  Babáček
30. 4. 2003 Politická ekonomie války v Iráku George  Caffentzis
29. 4. 2003 Iráčtí šiité protestovali proti bagdádským rozhovorům o utvoření nové vlády
29. 4. 2003 Bush "chce zlikvidovat vládní systém dvacátého století"
28. 4. 2003 Pohlednice z Timoru IX. Jaroslav  Kováříček
29. 4. 2003 IDET 2003 terčem kritiky a protestů
25. 4. 2003 Pravda Jiří  Žáček
30. 4. 2003 Čarodějnice mezi námi
30. 4. 2003 Satanova církev - Sabat Jules  Bois
30. 4. 2003 Kniha Belialova - teória i prax satanskej mágie
29. 4. 2003 Ve Zlíně se bude po osmé konat divadelní festival Setkání-Stretnutie Jarmila  Trávníčková
5. 2. 2003 Pošta redakci
12. 4. 2003 Hospodaření OSBL za březen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
30. 4. 2003 Kniha Belialova - teória i prax satanskej mágie   
30. 4. 2003 Nová kniha Michala Viewegha: Už absolutní rutina Jan  Čulík
30. 4. 2003 Memento 5.
aneb o informaci, či o "signálu"?
Miloš  Dokulil
30. 4. 2003 V Česku to nejde. Některým Ondřej  Drábek
30. 4. 2003 Memento 3 versus MZV ČR? Miloš  Dokulil
30. 4. 2003 Satanova církev - Sabat Jules  Bois
30. 4. 2003 Klikaté cesty Pavla Pečínky aneb zelený politický lobbismus za zápočet? Štěpán  Kotrba
28. 4. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
Elifas Levi, Faustův dům a seznamy agentů StB
Hugo  Schreiber
28. 4. 2003 Česká republika: proč to nejde Jan  Čulík
27. 4. 2003 Knihovny a jejich lidé? Zbytkový resort státu? Ivo V. Fencl
25. 4. 2003 Británie má skandál: nechal labouristický poslanec částečně financovat svou charitativní organizaci Saddámem Husajnem? Jan  Čulík
24. 4. 2003 Nelogická argumentace, totalita bílého muže a slepá víra v samospásnost lidských práv Štěpán  Kotrba
24. 4. 2003 Pohled do historie: Konec železné lady Jan  Čulík
24. 4. 2003 Pohlednice z Číny: "Chci zabít prezidenta Bushe!" Radim  Dvořák
24. 4. 2003 "Jsme jako mouchy na střeše Sixtinské kaple", říká Glen Hansard Petr  Kopecký

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
30. 4. 2003 Nová kniha Michala Viewegha: Už absolutní rutina Jan  Čulík
24. 4. 2003 Zrazuji lidi, firmu nebo vlast? Jaroslav  Vejvoda
24. 4. 2003 Lidství na skřipci Jan  Čulík
24. 4. 2003 Verše z pohledu POHLEDU. Aneb "jarní připravenost sestry v Karviné k hubení plevele zahrady Světa" Jaroslav  Pour
18. 4. 2003 Stesk jako paměť domova Svatava  Urbanová
7. 3. 2003 Prague Structuralism and Fictional Worlds: In Honour of Professor Lubomír Doležel's 80th Birthday   
5. 2. 2003 Vysvědčení Jaroslav  Hutka
28. 1. 2003 The significance of Jan Hus for Czech history Kathryn  Murphy
28. 1. 2003 Zemřel profesor Alexander Stich Jan  Čulík
28. 1. 2003 Sebrané spisy básníka Miroslava Holuba   
28. 1. 2003 České postoje: Hus i Švejk jako obrana proti útlaku Kathryn  Murphy
27. 1. 2003 Čulíkův "básník trapnosti" Kathryn  Murphy
22. 1. 2003 Finančnice - na motivy K.J. Erbena   
21. 1. 2003 O (české) literatuře v Britských listech   
20. 1. 2003 Co číst a k čemu to vést Jan  Čulík