Týden: Kolik v průměru stojí vývoj úspěšného léku?
Paulson: Přibližně miliardu dolarů.
Tím pádem si to může dovolit málokterá firma...
Samozřejmě. Podívejte se, Pfizer je celosvětová jednička mezi farmaceutickými firmami, které jsou založeny na výzkumu. Pouze na něj utratíme kolem jednoho sta miliónů týdně.
Tedy úctyhodných 165 miliard korun ročně. Ale není nic lehčího než spojit síly...
Skoro by se dalo říci, že je to nezbytné. Pfizer se slučuje s dřívějším konkurentem, firmou Pharmacia. Po fúzi budeme největší společností založenou na výzkumu i v České republice.
Jak dlouho vlastně trvá vývoj léku až po jeho uvedení na trh?
V průměru osm až deset let. na počátku vybíráme mezi desítkami tisíc různých složení. Ke konci procesu se přitom může stát, že vybrané složení léku nevyhoví. Má vedlejší účinky nebo není dostatečně účinné a vše se musí zastavit.
Spolupracujete při vývoji léků s konkurencí?
Dáváme důraz na prvotní výzkum, a to i v ČR. Není důvod spolupracovat s konkurencí.
Jak určíte cenu nového léku, když se do výroby dostává až po osmi letech práce?
Především je třeba zaplatit výzkum. Ze sta tisíc laboratorních nápadů vzejde v průměru jeden lék. Pokud jsme měli ještě před pěti nebo deseti lety čas mnoho měsíců na trhu, abychom mohli náš výzkum zaplatit, teď jsme rádi i za dva měsíce. Cenu musíme nastavit logicky výše.
Nejvíce lidí umírá na kardiovaskulární choroby a na rakovinu. Očekával bych, že se firmy budou snažit vyvíjet především medikamenty na jejich léčení...
Máte pravdu. Všichni výrobci se snaží přijít s léky na choroby srdeční a cévní a také na rakovinu. Právě kardiovaskulární choroby představují základ našeho podnikání. Náš lipitor je klíčovým lékem pro snižování cholesterolu. Jedničkou na léčbu vysokého tlaku je opět náš Norvasc...
Dobrá, ale na rakovinu trochu zapomínáte. Kdy se dočkáme opravdu účinného léku proti ní?
Samozřejmě, že Pfizer pracuje dlouhodobě na vývoji takového léku. Je ale třeba si uvědomit, že druhů rakoviny je velké množství. V tomto ohleduje pro důležité spojení s Pharmacií. Mají totiž obrovské zkušenosti s léčbou rakoviny.
Je nezbytné, aby se farmaceutické společnosti slučovaly?
Jistě, náklady výzkumu jsou extrémně vysoké a navíc přinášejí vysoké riziko. Pfizer je největší, ale má stále méně než deset procent světového trhu. Ostatní odvětví takovou rozdrobeností obvykle netrpí.
Jak se potýkáte s výrobci generik, tedy léků, které představují levnější náhražku původních produktů?
Celosvětově je nutné přinést nové léky na nejvážnější choroby. Jednotlivé státy si musejí tuto potřebu uvědomit a podle toho chránit nové patenty. Z hlediska Pfizeru, pokud budeme mít garantovánu jejich patřičnou ochranu a rychlý přístup na trh, budeme moci vyrábět a prodávat dobré léky za velmi příznivé ceny. Až po vypršení patentu by se měl otevřít prostor pro výrobce generik.
U nás je největším výrobcem generik česká firma Léčiva Praha, která má třináct procent trhu. Pfizer má zhruba pět procent...
Vždy se usmívám( :) ), když se o Léčivech hovoří jako o české firmě. Pro české občany je mnohem schůdnější vlastnit část Pfizeru než Léčiv, protože jsme veřejně obchodovatelní na celém světě. Zpět k těm podílům. Vláda zde podporuje předepisování generik, tím že jsou hrazena ze zdravotního systému. Firmy založené na výzkumu mají pouze jedinou možnost: že budou jejich léky předepisovány specialisty.
Co s tím naděláte?
Řešením je zavést například speciální pojištění, kde bude možnost dostat se k nejlepším a nejnovějším lékům.
To by bylo dost nákladné, ne?
Nemusí. Český pracovní trh je charakteristický vysokou mírou absencí. Když ale léčíte zpočátku nejlepšími medikamenty, nemoc může ustoupit mnohem rychleji.
Jaký je váš hlavní cíl na českém trhu?
Pfizer by se měl stát opravdovým partnerem pro českou vládu. Domnívám se, že by výrobci léků měli spolupracovat s vládou na zvyšování kvality zdravotní péče.
Chcete-li pomoci zdravotnímu systému, budete asi muset snížit ceny...
Ne, na českém trhu jsou již velmi nízké. V rámci Pfizeru jistě mnohem nižší než na trzích zemí Evropské unie. Fakticky tedy naše ceny snížit nemůžeme. Je důležité si uvědomit, že snižování by každopádně komfort zdravotní péče nezvýšilo...
Co dodat
Byl to hezký, kultivovaný rozhovor, napsaný pravým mistrem pera. Inu, profík mediální s profíkem z byznysu se sešel. Pobesedovali spolu, Coca colu popili , něco koláčů napekli a velkou svornost spolu měli...
Ale...ví vůbec o nabídce tak výhodné spolupráce naše vláda, tedy i ministryně zdravotnictví Marie Součková? Zeptali jsme se za vás. Odpovědi právě dorazily. (zde)