19. 2. 2002
Kunsthistorik troubí na poplach(Interpretace není zločin, Dům umění města Brna, 6.2. - 24.2.2002)Výstavu k tématu zcizení jiných výtvarných děl připravil Dům umění města Brna, pod kurátorským vedením Radka Horáčka. Tato známá výstavní síň koncipující výstavy několik let předem našla skulinku a vyplnila ji osmnáctidenní expozicí českých umělců, kteří ve svém díle využili jinou výtvarnou předlohu. Podnětem k této rychlé akci se stala nedávná mediální kauza, v níž byl hlavním aktérem nový držitel umělecké ceny J. Chalupeckého, Tomáš Vaněk. Ten ve své presentaci využil známé Ladovy motivy a doplnil je o erotické symboly (psali jsme o tom v BL zde). Proti tomu se ohradil majitel autorských práv a vnuk slavného kreslíře Josef Lada a na jeho protest Národní galerie Vaňkovi kresby zakryla plátnem. Zrodila se tím kauza, v níž média presentovala tento spor jako střet autorského práva s uměleckou svobodou.
|
Bohužel ani organizátoři brněnské výstavy nebyli schopni reálně reflektovat tento spor a podlehli manipulujícímu tlaku médií. Je zřejmé, že slupli nabízenou pilulku iluze o útoku na uměleckou svobodu, neboť expozici v Domě umění nazvali velmi sugestivně Interpretace není zločin. Přestože je výstava vhodně doprovázena diskusním setkáním vystavujících umělců, výtvarných teoretiků a zástupce z Právnické fakulty MU v Brně, stala se na pozadí umělého mediálního sporu pózou. V tiskové informaci k výstavě se totiž píše: "Ukázalo se, že autorské přemýšlení o skrytých významech obrazů může být vnímáno nikoliv jako osobní průzkum zvoleného tématu, ale jako veřejný nežádoucí skutek". Přitom je všeobecně známo, že Národní galerie zakryla Vaňkovy stříkané kresby na podnět Ladova dědice a nikoli na základě stížnosti veřejnosti. Mnohokráte bylo řečeno, že bez aktivity vnuka Josefa Lady by si veřejnost žádného "nežádoucího skutku" ani nevšimla. Pominu-li kvalitu "autorského přemýšlení" a "osobního průzkumu" Tomáše Vaňka, je citovaná formulace značně manipulující a účelová. Zdá se, že kurátor výstavy chce být skrze ní jen módně aktuální a snaží se nasednout na vlnu mediálního zájmu. Nebezpečí odřeného zadku je ale velké, podobné vlny totiž obvykle rychle mizí právě v nezájmu veřejnosti. Název výstavy Interpretace není zločin je i přes svoji nadsázku zavádějící, neboť slovo interpretace je nejen v případě této kauzy široký pojem. Navíc vytváří zdání, že Tomáš Vaněk byl odsouzen za těžký prohřešek anebo že jeho "tvůrčí čin" měl zločinný charakter. To je ovšem ke škodě kurátora velmi laciná reflexe celého sporu. A tak, jestliže chce tento projekt veřejnosti ukázat, že, cituji : "interpretovat díla jiných umělců je postup, který je přirozenou a dlouhodobou součástí umění", neměl by již v názvu "kriminalizovat" ty, kteří se proti některým způsobům takových postupů ohradí. Vztah mezi uměním a divákem je totiž vždy reciproční. Jinak zajímavou výstavu je možno navštívit do neděle 24.2.2002 v Domě umění města Brna, Malinovského náměstí 2, Brno. |
Monitor Jana Paula | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 2. 2002 | Kunsthistorik troubí na poplach | Jan Paul | |
6. 2. 2002 | "Kauza" Vaněk versus Lada v pohledu médií | Jan Paul | |
23. 1. 2002 | Ilustrace a karikatura v českém tisku | Jan Paul | |
4. 12. 2001 | Sebastiano Salgado, obchodník s bolestí | Jan Paul | |
21. 11. 2001 | Podporujte svého Davida | Jan Paul |