3. 6. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 6. 2002

Ještě jednou k tuhému rasismu v české a slovenské společnosti

Není nic platné, píší-li mi čtenáři, když poukazuji na jejich rasismus: "Je vidět, že jste nikdy nežil s Romy v jednom domě." (Nevím, čím to je, ale všichni Romové, které znám, jsou shodou okolností kultivovaní a příjemní lidé; znám třeba v Praze dvaadvacetiletého mladíka, který je varhaník - cvičí na varhany Bacha a Mozarta.) Argument, že "jsou Romové asociální" (všichni?), je mimoběžný. Rasismus mnohých Čechů a Slováků to vůbec neomlouvá.

Absolutně nelze připustit zcestnou, ano, fašistickou - a v českém prostředí bohužel dost rozšířenou - představu, že "asociální chování mají Romové zakódováno už v genech". (Naposledy jsem to slyšel v Praze od taxíkáře, který mě vezl minulý týden na letiště, loni v létě mi tvrdila v ČR učitelka jedné odborné střední školy, že Romové jsou geneticky primitivové!) To je stejně tak stereotypní, neférová představa, jako představa některých Romů, že Češi jako celek prý jediné, co umějí, je projevovat rektální alpinismus, že jsou nemorální a podlézaví a že vždycky bezpáteřně pochlebují jen těm, kdo jsou v Čechách zrovna u moci.

Genetický fond je v Evropě tak promíchaný, že se lidi od sebe talentovými schopnostmi podle genů vůbec neodlišují. Výchozím bodem u Romů, stejně jako u bělošského obyvatelstva, je obecné lidství. Romové jsou lidé jako kdokoliv jiný. Zkusme je považovat za lidi, ne za "Romy".

Jestliže se u části z nich projevuje to, co někteří bělošští Češi považují za "asociální chování", má to zcela zjevně konkrétní společenské důvody. Mimo jiné, v dnešní situaci už určitě, je to i protest.

Asociální vrstva obyvatelstva existuje snad ve všech evropských zemích; v České republice a na Slovensku mají Romové tu smůlu, že někteří lidé, chovající se asociálně, mají zrovna tmavou kůži. To pak vede k tomu, že se "běloši" dívají spatra na každého, kdo nemá také bílou kůži. Tato generalizace je primitivní, stejně jako je primitivní (je to prostě zastaralé) vylučovat lidi s tmavší pokožkou z české či slovenské společnosti jako "příslušníky cizího národa". Co z toho máme, že tak bedlivě chráníme vlastní etnickou čistotu? V Evropě se dnes už mezi slušnými lidmi nerozlišuje, z jakého etnického společenství, soudě dokonce podle barvy kůže, ten či onen občan pochází. To je jeho vlastní, soukromá věc. Společnost jako celek ho do sebe zahrnuje, nikoliv vylučuje.

Díval jsem se krátce v televizi na londýnský koncert na počest padesátiletého jubilea anglické královny a všiml jsem si, kolik se tam mezi VIPs pohybuje barevných tváří. Někteří čtenáři Britských listů by je jistě z národa i z této "elitní" společnosti vyloučili, protože by si nebyli jisti, že tam třeba něco někomu neukradnou. (A - ano, i mezi černošskými mladíky v Londýně - stejně jako mezi bělošskými - je dost silná míra zločinnosti.)

Je nesmírně sprosté rasisticky nadávat dvanáctileté Slovence Nikole, kteerá se umístila mezi nejnadanějšími žáky britských škol jen proto, že kvůli barvě její kůže automaticky na ni a na její rodinu přenesu vinu, kterou jsem možná spatřil u některých "asociálních" osob s tmavou kůží (anebo jen tak činím na základě předsudků, šířených rasistickými sdělovacími prostředky.)

A vzhledem k tomu, že "asociální chování" není ani u těch osob, které se jím prokazatelně proviňují, způsobeno geny, měli bychom se ptát, co je jeho motivací, co ho způsobuje. Možná třeba i to, že většinová společnost považuje každého člověka s tmavou kůží automaticky za póvl.

Většinová společnost by ovšem měla být rozumnější než "nezralá" a zpatologizovaná společnost menšinová, jejíž někteří militantnější příslušníci jistě často svým "asociálním chováním" většinovou společnost provokují zcela záměrně. To je také rozdělování a vylučování, zase z druhé strany. Na Balkáně jsme názorně viděli, k čemu to nakonec vede.

Příslušníci většinové společnosti by měli vědět, že vylučování osob z komunity není v moderních státech přijatelné. A většinová, protože jistě moudřejší a zralejší, "bělošská" společnost by jistě měla být schopna učinit první kroky ve snaze vyjít s "cizáky", spoluobčany tmavé pleti. Skutečně by možná stačilo začít si aspoň pokusit představit, co by asi člověk cítil, kdyby se octl v české či slovenské "bělošské" společnosti v jejich kůži.

                 
Obsah vydání       3. 6. 2002
3. 6. 2002 Británie: Jak se mění regulace médií
3. 6. 2002 Jak Alexander Mitrofanov neví, jaké principy zastává slušný novinář
3. 6. 2002 Embargo proti Fidelovi: potrestá to jen domácí Kubánce a bílé Američany Fabiano  Golgo
3. 6. 2002 Ještě jednou k tuhému rasismu v české a slovenské společnosti Jan  Čulík
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
3. 6. 2002 Odboj vírských grandů bude řešit Ústavní soud ČR Karel  Mašita
31. 5. 2002 Cynismus a hloupost v české pobočce Amnesty International Jan  Čulík
2. 6. 2002 Nemecké mediálne monopoly pohltia aj Slovensko ? Lubomír  Sedláčik
3. 6. 2002 Letanovský mlyn presťahujú vraj len za desiatky miliónov korún Tomáš  Repčiak
3. 6. 2002 Ostrava v souladu s obecným trendem ruší další dvě svá kina Daniela  Pilařová
3. 6. 2002 Politická a jiná nepřijatelná reklama v Britských listech Jan  Čulík
31. 5. 2002 Intelektuální rozdíly mezi muži a ženami jsou určovány hormony
31. 5. 2002 Svoboda není nevyhnutelná. Avšak nevyhnutelná není ani tyranie Fabiano  Golgo
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
12. 6. 2002 Čtení na pokračování - Politika s ručením omezeným Jan  Keller
5. 7. 2002 Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur Oskar  Krejčí, Ivo T. Budil, Bob  Fliedr, Tomáš  Halík, Martin  Hekrdla, Stanislav  Komárek, Miloš  Mendel, Vladimír  Nálevka, Zdeněk  Zbořil
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
3. 6. 2002 Letanovský mlyn presťahujú vraj len za desiatky miliónov korún Tomáš  Repčiak
3. 6. 2002 Embargo proti Fidelovi: potrestá to jen domácí Kubánce a bílé Američany Fabiano  Golgo
3. 6. 2002 Jak Alexander Mitrofanov neví, jaké principy zastává slušný novinář   
3. 6. 2002 Británie: Jak se mění regulace médií   
3. 6. 2002 Ještě jednou k tuhému rasismu v české a slovenské společnosti Jan  Čulík
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
2. 6. 2002 Nemecké mediálne monopoly pohltia aj Slovensko ? Lubomír  Sedláčik
31. 5. 2002 Intelektuální rozdíly mezi muži a ženami jsou určovány hormony   
31. 5. 2002 Finanční úřad Liberec: žádný elektronický, potřebujeme vlastnoruční podpis   
31. 5. 2002 Městský soud v Praze: "svědectví policisty nemá větší sílu než videozáznam" Jan  Čulík
30. 5. 2002 Neměli by se ti lidi vyloučit z národa? Jan  Čulík
30. 5. 2002 Je pošetilé zakazovat narkotika   
30. 5. 2002 "V americké historii je toho hodně, za co by se Američané měli stydět"   
30. 5. 2002 Pim Fortuyn: Že by Holanďané byli nyní extrémní pravičáci? To snad ne... Fabiano  Golgo
30. 5. 2002 Amnesty International o Slovensku: policisté mučili Romy; státní orgány odmítly poskytnout informace o vyšetřování rasistických incidentů