11. 4. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 4. 2002

Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře

Navštívíte-li v těchto dnech ať už omylem či ze zájmu galerii Václava Špály na Národní třídě v Praze, budete se patrně nervózně ptát, zda jste ještě v galerii a nebo už ve vystěhované kanceláři. V prostorách kde obvykle visí obrazy a nebo fotografie, není totiž nic...

Po počátečních rozpacích jsem zaplatil zlevněné vstupné (ono toho taky není moc k vidění) u věrného "hlídače" špálovky pana Šavrdy a hledal jsem souvislosti. Tenhle nápad jsem měl už taky, blesklo mi hlavou, jenomže tehdy vystavit nic jsem považoval sice za okoukanou, nicméně pěkně drahou kuriozitu. Pronájem spodního sálu tzv. "nekomerční výstavní síně" Mánes, stál totiž na měsíc "jen" 120 tisíc korun. Ovšem vystavit nic, jen pro ten nápad, že to je nic, je vrchol formalismu. V případě této výstavy byly ale prázdné stěny galerie jen součástí jednoduchého ale důmyslného konceptu, který na jedné straně směřoval velmi kriticky do řad celé "fronty současného výtvarného umění" a na straně druhé aktuálně odkrýval již zaprášenou vrstvu naší sociální citlivosti.

Kurátor galerie Jaroslav Krbůšek vyzval Pawla Althamera z Polska, Romana Ondáka ze Slovenska a Christopha Buchela ze Švýcarska ke společnému projektu, který příhodně nazvali "In Prague". Pojítkem tohoto výběru byla podle tiskové informace Dušana Brozmana skutečnost, že jmenovaní umělci nejenže připravují své projekty do nových prostor, ale rádi pracují s lidmi a se společenským kontextem. Například Althamer pozval ve frankfurtském Kunstvereinu v okolí žijící bezdomovce na velkolepou vernisáž, když je před tím oblékl do šatů typických pro kurátory. Vytvořil tak na první pohled přirozenou situaci, v níž ale něco nehraje... Buchel prý zase vystavil v bazilejské galerii, která se nachází ve třetím poschodí, campingový přívěs. Musel ho ale před tím rozebrat a pak zase na místě složit. Do novin dal potom inzerát o velmi výhodné koupi a zval zájemce na prohlídku. Bylo jich prý dost. Ondák v sérii pohlednic s názvem "Antinomads" zase vyfotil své známé o kterých věděl, že neradi cestují a že se nejlépe cítí u sebe doma v Bratislavě. Tam je vyfotil a prostřednictvím pohlednic je nechal cestovat po světě...

V konceptu pro galerii Václava Špály tito umělci zcela popřeli význam galerie (kdo také do galerií dnes chodí?), což není sice nová myšlenka, nicméně jejich způsob je hoden pozornosti. Přes mikrofon totiž snímají hudbu žebrajícího harmonikáře, který pravidelně před galerií vysedává a reproduktorem ji živě přehrávají v prostorách galerie. V horní části navíc nainstalovali z okna malý balkónek, z kterého je na harmonikáře vidět. Stal se tak vizuálně i "obsahově" součástí jejich expozice. Mistrně tím vystihli a "zobrazili" jistou míru civilizační tísně (ale i genia loci "kapitalistické" Národní třídy), která je na jedné straně reprezentována pestrým davem nevšímavých migrujících lidí (většinou turisté, manažeři, sekretářky, atd.) a na straně druhé prázdnotou galerie (symbolizující kulturní prostředí), kam většinou vstoupí jen ten, který ví, co hledá (existuje ještě někdo takový?). Jednoduchost a srozumitelnost tohoto projektu je zřejmá (umění je o lidech) a potvrzuje, že konceptuální umění má stále silnou schopnost oslovit vnímatele svým sdělením, pakliže není samoúčelné.

Třešničkou na pomyslném dortu je hlas rozlobeného anonymního výtvarníka, který v zadní (opět prázdné) místnosti galerie nadává na poměry v současném výtvarném umění a vytváří v podstatě pointu celému konceptu (životní úděl slepého harmonikáře se zde setkává s "údělem" umělce): "Kurva já se na to vyseru, abych se pořád snažil o něco novýho, abych měl pořád nápady a smetanu slíznul kurátor. Mám to do prdele zapotřebí, furt něco vymejšlet? Můžu si koupit kurva flašku rumu a na všechno se vysrat!", zní skrze skrytý reproduktor stále se opakující hlas naštvaného umělce. Domyšleno ad absurdum: dnešní umělec už nemusí nic dělat (a přesto může "vystavovat"- či lépe řečeno: mluvit v galerii), nemusí být dokonce ani viděn, může se už jen rozčilovat, láteřit a nebo pít. Výstava je otevřena do 28. dubna 2002.

                 
Obsah vydání       11. 4. 2002
11. 4. 2002 Mezinárodní trestní soud zahájí činnost bez účasti České republiky
11. 4. 2002 Nový globální trestní soudní dvůr se stává skutečností
11. 4. 2002 Jak ČTK dezinformuje v případě mezinárodního soudního tribunálu
11. 4. 2002 Jak se přijetím marketingové manipulace dostala politika do slepé uličky
10. 4. 2002 O tom, jak touhu po individuálním osvobození proměnili podnikatelé a politikové v lukrativní konzumerismus
11. 4. 2002 Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře Jan  Paul
11. 4. 2002 Příliš skvělé na to, aby to byla pravda Miloš  Kaláb
10. 4. 2002 Benešovy dekrety, česká politika a pasti tradice Václav  Žák
10. 4. 2002 Zemřel český nekonformní umělec Ivan "Evín" Preissler Jan  Paul
10. 4. 2002 Pobídky investorům a podpora podnikání za peníze ČEZ a.s.a za laskavého dozoru MPO Pavel  Tolar
11. 4. 2002 Zkrátila se doba, za kterou se duše dostane do těla? Anna  Wintrová
10. 4. 2002 Rozzúrený dav chcel obsadiť televíziu a vešať premiéra Lubomír  Sedláčik
9. 4. 2002 Profesor Peter Demetz bude přednášet v Brně
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
11. 4. 2002 Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře Jan  Paul
10. 4. 2002 Zemřel český nekonformní umělec Ivan "Evín" Preissler Jan  Paul
3. 4. 2002 Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody Jan  Paul
19. 2. 2002 Kunsthistorik troubí na poplach Jan  Paul
6. 2. 2002 "Kauza" Vaněk versus Lada v pohledu médií Jan  Paul
23. 1. 2002 Ilustrace a karikatura v českém tisku Jan  Paul
4. 12. 2001 Sebastiano Salgado, obchodník s bolestí Jan  Paul
21. 11. 2001 Podporujte svého Davida Jan  Paul