VLAŠTOVKA ZMĚN POMĚRŮ V ČT
Česká televize zahajuje další vlnu vyhledávání nových poplatníků - slušně
14. 1. 2011 / Štěpán Kotrba
Všichni si pamatují, jaký poprask vzbudilo v minulosti ve veřejnosti i na politické scéně obeslání potenciálních poplatníků arogantní výzvami Českou televizí najatých právních/vymáhacích kanceláří - nejdříve v květnu 2005 vymáhací firmou BSP Lawyer Partners, posléze v roce 2008 advokátní kanceláří Dalibora Kalcsa . Média to - právem - označila za "hon na neplatiče", mluvčí televize Ladislav Šticha musel v roce 2008 konstatovat, že "Česká televize považuje postup advokátní kanceláře a vyhledávací agentury, pověřené vyhledáním neplatičů a rozesláním výzev, za nešťastný, a především nedostatečně konzultovaný s Českou televizí." K omluvě se musel připojit i generální ředitel ČT Jiří Janeček: "Způsob, obsah a zejména forma, jakou byli lidé v těchto dnech osloveni, jsou pro mne naprosto nepřijatelné. V žádném případě nepřipustím, aby s našimi diváky bylo jednáno tímto způsobem."
Dnes je všechno jinak.
Česká televize rozeslala dnes 14.1.2011 jednak velmi zdvořilou tiskovou zprávu, jednak "informačně zdvořilostní výzvu" osobám, u nichž si není jista, zda jsou nebo nejsou poplatníky - liší ze jejich záznam v evidenci u energetické společnosti (podle zákona o koncesionářských poplatcích 348/2005 Sb. je právě evidence elektroměru podkladem pro to, kdo je mluvčím domácnosti a tím pádem osobou povinnou - plátcem koncesionářského poplatku dle zákona) a v databázi ČT. Mluvčí televize naznačuje v tiskové zprávě i další, několikastupňový postup České televize. Osoby, o nichž neví, zda jsou poplatníci, už nikdo neoznačuje za neplatiče a nepožaduje po nich, aby dokazovali svou nevinu (podle práva je žalobce povinen dokázat vinu, nikoliv žalovaný svou nevinu). Dopis nepodepisuje žádná najatá firma, le obchodní ředitel ČT Kvapil. Česká televize se dnes chová slušně, inkluzivně a v souladu se zákonem - tak jak má. Domnívám se, že právě takto má jednat instituce veřejné služby, pokud slovo služba myslí vážně...
Tisková zpráva ČT z 14.1.2011
Česká televize v těchto dnech začala rozesílat dopisy domácnostem, které vygenerovala porovnáním databází energetiků s evidencí televizních poplatníků. Jedná se o zhruba 75 000 domácností, které jsou osloveny s žádostí, aby upřesnily, zda ve vztahu k povinnosti platit televizní poplatek u nich nedošlo k nějaké změně, která není zatím v databázi poplatníků evidována.
Oslovování proběhne ve čtyřech týdenních vlnách po zhruba 20 tisících. Dopis je formulován jako informačně zdvořilostní výzva (viz příloha). Domácnosti mohou reagovat tak, že dotazník odešlou zpět či jeho vyplněním na internetových stránkách. Není tedy nutné nikam telefonovat. Informace získané od domácností slouží k zpřesnění databáze a k získání nových poplatníků, kteří dosud evidováni nebyli.
Od roku 2007 jde o již čtvrtou akci ve spolupráci s energetickými společnostmi.
Seznam minulých akcí dle dat energetiků
2007 -- oslovení cca 85 tis. domácností dle dat PRE
Na základě získaných informací byla databáze vyčištěna od nepřesných či zastaralých údajů a bylo evidováno 45 tisíc nových poplatníků. Česká televize se obvykle setkává s těmito reakcemi:
- je osloven evidovaný poplatník, který nenahlásil změnu adresy, jména, nebo který zemřel
- oslovený nemá televizní přijímač, příp. je od platby osvobozen nebo je neplatná evidence energetiky
- oslovený se přihlásí jako nový poplatník
Na výzvu obvykle reaguje zhruba polovina dotázaných. Ti, kteří nezašlou odpověď, jsou znovu vyzváni, aby splnili svoji povinnost vyplývající ze zákona. Neochota oslovených komunikovat je nejčastějším důvodem nedorozumění, která mohou vzniknout, není-li databáze poplatníků aktualizována.
Zdvořile formulovaná výzva obsahuje informace o aktuální programové nabídce, kterou Česká televize nabízí, informace o platné legislativě a stručný dotazník pro upřesnění evidence poplatníka. Součástí výzvy je i informace o platebních kanálech, které mohou poplatníci využívat. "Domácnost platí (pokud vlastní TV přijímač) jeden televizní poplatek, nezávisle na počtu nemovitostí a přechodných či trvalých adres. Televizní poplatek lze hradit prostřednictvím České pošty přes SIPO. Případně je možné se registrovat jako přímý poplatník ČT na internetových stránkách www.tvpoplatky.cz, kde je formulář (na vyžádání lze zaslat i poštou) a hradit televizní poplatek přímo na účet ČT."
Ladislav Šticha
Televize rozeslala novinářům jak koncept oslovovacího dopisu s přílohami, tak i formulář online čestného prohlášení na základě oslovovacího dopisu "Výzva neevidovanému poplatníkovi televizního poplatku dle zákona č. 348/2005 Sb."
VytisknoutObsah vydání | Pátek 14.1. 2011
-
15.1. 2011 / Autoritářský prezident byl donucen uprchnout14.1. 2011 / O zákazu zneužití výkonu práva14.1. 2011 / Radim HrehaOpravdu chtějí Nova s Primou platit ročně 150 milionů státnímu fondu kinematografie?14.1. 2011 / Štěpán KotrbaMěla by být striktně vyžadována trestní odpovědnost za šíření nakažlivých chorob14.1. 2011 / Zrcadlo české vědy - občasná příloha Britských listů14.1. 2011 / Jan PaulLidem by neškodilo více pokory, skromnosti a střídmosti, ale kdo ví, třeba k tomu budou jednou okolnostmi přinuceni14.1. 2011 / Klimatická katastrofa na divadelním jevišti13.1. 2011 / "Typické systémové svinstvo českého zákona"13.1. 2011 / Zákon považuje občany apriorně za podvodníky13.1. 2011 / Vymáhali od nás více než 280 000 Kč13.1. 2011 / Pár poznámek k lichvě - je nutné zpřesnit zákon12.1. 2011 / Proč má ministerstvo v kanceláři rušičky?12.1. 2011 / Ministr Bárta a jeho zajímavé postřehy12.1. 2011 / Radek BatelkaNový ministr životního prostředí Chalupa: v podnicích musí vládnout majitelé, ne zaměstnanci12.1. 2011 / Text, který pošlu poslancům7.1. 2011 / Hospodaření OSBL za prosinec 2010