Koutek reklamní tuposti 1

Odvaha "v uvozovkách"

14. 1. 2011 / Štefan Švec

Když špatný reklamní textař objeví hezké slovo, třeba "kouzlo", lekne se.

Chce ho použít, protože zní jinak, než se mluvilo na posledním marketingovém školení, trochu se ale bojí, že si jeho olbřímí kreativity nikdo nevšimne. Proto zdůrazní divné slovo uvozovkami. Netuší, že uvozovky se v češtině jen málokdy používají k oddělení expresivního výrazu od ostatních, jak mu říkali ve škole, ale mnohem častěji slouží jako zdůraznění výsměšné.

Inzerát prodejny designových věcí tak působí jako ironie -- jestli chcete, aby byl vás byt opravdu "kouzelný", tak si přijďte pro nějaký extra šmuk k nám do obchodu pro lidi bez vkusu. Zájmeno "Vašeho" s velkým "V", které se správně píše jen do osobního dopisu, je pak už jen dovršení bídy.

První úlovek naší rubriky je z pražského obchodního domu Tesco Eden.

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady reklamy, kde neschopnost jejich tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 14.1. 2011