Kultura pod kuratelou byrokracie

Lze v kontextu české politiky navrátit termínu "věci veřejné" jeho původní význam?

9. 8. 2010 / Bohumil Kartous

Ministerstvo kultury vypracovalo novelu autorského zákona. Z novely vyplývá posílení autorského práva, jenže takovým svébytným způsobem, "po našem". Důsledkem novely, bude-li v této podobě přijata, bude vyšší dohled kolektivních správců autorských děl nad kulturním prostorem a vyšší "výpalné", které nakonec zaplatí daňový poplatník, říká Jakub Michálek z České pirátské strany. Podle něj novela srovnává do jedné řady média typu rozhlas či televize s internetem, což může mít za následek omezení svobody, která je internetu vlastní. Nejen o novele, ale i o stavu kultury (coby společenském obsahu) a o jejím dalším vývoji, a také o nevšedně kulturně stimulovaném politickém programu "pirátů" , je následující rozhovor.

Vy jste získali údajnou novelu autorského zákona, kterou hodlá ministerstvo kultury prohnat parlamentem. Jste si skutečně jisti jejím původem?
Jakub Michálek: Ano. Stačí si zavolat na ministerstvo a ověřit si to. Autenticita dokumentu však byla od počátku zřejmá z něho samého, protože připravit konzistentní novelu autorského zákona je složitý úkol a z legislativního hlediska obsahuje návrh jen několik chyb.

Z dokumentu vyplývá, že jde o pracovní návrh, který může být ještě měněn. A my doufáme, že bude měněn. Teprve potom ho ministr předloží na jednání vlády a pokud ho vláda schválí, začne jeho projednávání v Parlamentu.

Předchozí vláda v programovém prohlášení slíbila, že "prosadí novelizaci autorského zákona." To se naštěstí nepovedlo. Současná Nečasova vláda pokračovala programovým prohlášením, že bude "pokračovat v přípravě novely autorského zákona." Tím myslí právě uniklou novelu.

Realizuje tak i program vládní strany Věci veřejné, který přebujelou ochranu prosazoval. Pro žánr programové prohlášení je pak už typické, že vyzdvihuje svobodu slova, přičemž v realitě přijímá náhubkové zákony, zavádí cenzuru Internetu a bere uživatelům internetu jejich svobodu.

Informační kampaň proti některým zásadním změnám, které novela přináší, bylo třeba zahájit už včera. Ministerstvo o svých záměrech neinformuje, projednávání může být velice rychlé a na názory občanů se zítra nikdo ptát nebude.

Říkáte s ohledem na program strany Věci veřejné? Co je na něm závadného?
(Smích.) Označování obsahu za závadný je spíš doménou zastánců cenzury... Věci veřejné zkrátka v programu vyjádřily podporu nápadu, aby byla doba trvání autorských práv prodloužena ze 70 na 90 let po smrti autora, tedy na nějakých 130 let od zveřejnění díla.

Stejně jako u předchozích prodloužení by se tak stalo retroaktivně a díla, která již byla volná, součástí svobodné kultury, by opět zatížila práva dědiců. Ti o nich zpravidla ani neví, což by prospělo jen několika kolektivním správcům. Všechny ostatní by to poškodilo: Copyright by se vrátil na Čapka, Masaryka, na Kafku...

Novela podle Vás posiluje práva kolektivních správců práv podle autorského zákona a zaručuje vyšší zisk nakladatelů. Na čí úkor a z čích kapes?
Novela zavádí právo nakladatele na podíl z odměn vybraných za půjčování knihovnami. Česká pirátská strana už v dubnu zaslala otevřený dopis Českému svazu knihkupců a nakladatelů, ve kterém upozornila na neudržitelnost současných obchodních modelů a nutnost jejich inovace.

Reakce byla typická. Pokud v oblasti copyrightu někdo není schopen nalézt funkční obchodní model, zajistí si pravidelný příjem z některé vybírané částky. Tak to udělali kolektivní správci u výpalného a tak to chtějí nakladatelé tím, že budou vyžírat knihovny.

Prémie kolektivním správcům na výpalném za tiskárny a půjčování knih zaplatí především veřejnost, protože výdaje půjdou z rozpočtů knihoven a úřadů.

Máte nějaké informace o tom, kdo za tyto změny nejvíce lobboval? Kdo a na čí objednávku podobu novely vypracoval?
Iniciativu k novele autorského zákona zahájilo ministerstvo, které se snažilo vyřešit problém osiřelých děl. Vyšlo ze severského modelu, kde kolektivní správce uděluje oprávnění k užití za autora osiřelého díla v rámci rozšířené kolektivní správy, přičemž autor může tyto účinky vyloučit. Podobný systém má i Kanada, ovšem zde rozhoduje o statusu osiřelého díla administrativní orgán. Problematika osiřelých děl bude na podzim tohoto roku ještě předmětem směrnice Evropské komise, takže návrh se může značně změnit.

Na problém osiřelých děl však byla nabalena celá řada dalších omezení, např. u účinku výpovědi z kolektivní správy u licencí Creative Commons, která by poškodila internetová rádia, nebo o tom, že se OSA (Ochranný svaz autorský, www.osa.cz) vrátí i na produkce děl, jejichž autory nezastupuje. Dilia (Divadelní, literární, audiovizuální agentura, www.dilia.cz) si zase prosadila absurdní výši poplatků knihoven za půjčování.

Ministerstvo kultury je transparentní v tom smyslu, že u jednotlivých ustanovení novely je uveden navrhovatel, takže pro konkrétní navrhovatele jednotlivých ustanovení odkazuji na uniklý pracovní návrh.

Čtenář možná nebude příliš ochoten dohledávat, pochopil jsem dobře, že navrhovateli jsou zejména kolektivní správci? Ale za nimi bude někdo stát, kolektivní nebývá většinou tolik cílevědomé...
Ano, většina návrhů pochází od kolektivních správců, které příležitostně vyjednávají i se zájmovými organizacemi nakladatelů a tiskáren. S dohodou, ve které uživatel nemá žádné slovo, jen zaplatí všechny výdaje, však nemůžeme souhlasit. Kolektivní správci jsou molochy, které zaměstnávají stovky zaměstnanců. Jako každý byrokratický aparát mají tendenci se rozšiřovat, protože stejně jako stát mají monopol zaručený zákonem. Nevím, jestli za nimi stojí někdo další. Někdy to naopak vypadá, že za nimi nikdo další nestojí, že jsou jako kůl v plotě, protože nemají podporu ani uživatelů, ani autorů.

Mají ale dostatek odborníků, kteří spoléhají na to, že svobodná kultura nebude schopna pochopit důsledky novely. Vždyť autorské právo se považuje za složitý obor i mezi právníky, natož aby mu rozuměli autoři, umělci a uživatelé. Protože změny stojí na slovíčkách, na ustanoveních o časovém účinku vyvrácení domněnky, očekávají jen apatickou reakci komunity.

Podle Vašeho názoru, byla novelizace nutná, volala po ní veřejnost, nebo autoři? Nebo je to čistě produkt lobbyingu?
Ano, veřejnost i autoři dlouhodobě volají po novelizaci autorského zákona. Ale rozhodně ne po takovéto novelizaci. Novela autorského zákona by měla omezit délku trvání práv, zrušit práva nakladatele a práva výrobců záznamů, zrušit monopol kolektivních správců a jejich výpalné a rozšířit výjimky, aby pokryly i americké "fair use". Pirátská strana na takové novele pracuje, ale dokud nás nepustí do Parlamentu, můžeme mít klidně sto novel a bude to k ničemu.

Autorský zákon má podle nás především podporovat svobodnou tvorbu, jež se typicky projevuje Copyleftem (který současný autorský zákon ani neuznává), licencemi GPL (licence pro svobodný SW, pozn. autora) a licencemi Creative Commons. Domnívám se, že tento návrh novely setrvává na modelu rozmnoženina = výrobek, čili upravuje copyright bez ohledu na technologickou realitu, a požadavkům svobodné tvorby založené na neomezeném kopírování tak ani vyhovět nemůže.

Novela posiluje a upevňuje pozici kolektivních správců, jako je OSA, zpoplatňuje používání reprodukci děl, u nichž není uplatňován nárok na autorství, omezuje možnosti audiovizuálního vysílání na internetu, zvyšuje poplatky za půjčování. Jaké dopady to bude mít na veřejný sektor? Kdo bude nejvíce omezen, kdo zaplatí zvýšení poplatků?
Jak odhadly Pirátské noviny, celkové náklady pro veřejný sektor jdou do stovek milionů. V době krize a snižování rozpočtu ministerstva kultury to znamená, že knihovny budou muset šetřit, nebudou kupovat nové knihy, pořádat doprovodné kulturní akce nebo prostě nebudou kopírovat.

Co se týče osiřelých děl, tak tam lze shrnout, že úprava pomocí kolektivních správců je u jednotlivých uživatelů zcela neživotná; pokud najdete film od nedostupného autora, jistě kolektivnímu správci psát nebudete, protože hledání autora musíte zaplatit sami. Na druhou stranu, např. u projektu Google Books by téměř jakákoliv úprava osiřelých děl umožnila mohutný rozvoj.

Pokud Google vstoupí na trh s knihami, nebudou čeští kolektivní správci rovnocenným partnerem, stejně jako nejsou rovnocenným partnerem pro velké kolektivní správce v Evropě. Pokud se příprava směrnice Evropské komise, která je s nadsázkou řečeno vypracována na objednávku Google, zdaří, mohli by oprávnění pro sdělování veřejnosti udělovat právě evropští kolektivní správci a česká Dilia by ostrouhala.

Omezuje novela autorského zákona podle Vás svobodu internetu? Do jaké míry vůbec omezuje a limituje veřejný kulturní prostor?
Zde je největším způsobem rozšíření pojmu vysílání i na internet. Autorský zákon projevuje svou působnost na internetu jen pokoutně a nejistě. Není zcela zřejmé, zda odkaz, web scrapping (používání SW pro sběr informací z internetu, pozn. autora) a jiné metody představují užití ve smyslu autorského zákona.

Internet je zcela specifický prostor, ve kterém se člověk stále víc realizuje. Internet byl od počátku svobodný, autorská práva na něm neplatila, nebo aspoň nebyla vymáhána, a při jeho znásilnění zavedením byrokracie známého z rozhlasového vysílání by mohla uhynout velká část svobodné kultury.

Novela autorského zákona je výplodem staré školy, která klade rovnítko mezi internet a televizní a rozhlasové vysílání, protože specifičnost internetu, jeho svobodu a anonymitu vůbec nepochopila. Proč se mají internetoví vysílatelé hlásit u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, proč se má na jejich vysílání vztahovat copyright? Dvanáctičlenná rada bude bdít nad čistotou internetu? Bohužel, v našich podmínkách mi to nepřipadá jako Jedi Council (rada moudrých z filmu Star Wars, pozn. autora), nýbrž jako velký průser.

Ano, při kvalitě vzdělání a rozhledu radních v různých mediálních radách člověku není dobře po těle. Vzpomeňme třeba tragikomické mravokárné rozčilení, kterému podlehla Rada českého rozhlasu, když její členové probírali, zda odvysíláním písně Swastika eyes od Primal Scream nedošlo k propagaci hnutí potlačujících demokracii..:)
Necitelné zásahy do svobody vysílání a internetu mladou generaci odcizí a vytvoří společenské a kulturní pnutí. Státní orgány, které se drží doslovných, autobiografických a historických metod, se svojí oficiální interpretací kulturních projevů jen zesměšňují.

Společnost prochází podobným procesem jako za socialismu -- na jeho konci z dosavadních struktur zbude jen skořápka. Ten proces už začal. Současná velká média ignorují podstatné problémy. Prezentují z našeho hlediska obsah stejně jako normalizační televizní noviny. Vysílají banality, vraždy, excesivní případy, ale reflexe nastupující reality chybí. Stará média chápou internet jen jako jiný přístupový kanál k témuž obsahu, jen místo zmáčknutí trojky na ovladači napíše konzument tn.cz.

S tím jsme byli nespokojeni, a tak jsme založili Pirátské noviny, protože jinde se zpravodajství z internetové hyperreality věnují jen okrajově. Chceme aspoň, aby konzument napsal piratskenoviny.cz a přestal žrát čtyřicet let staré žrádlo. Charakteristikou kultury je rozšířenost a sdílení diskurzu mezi více lidmi. Svobodná kultura se postupně stává rozšířeným trendem, proti němuž je tato novela autorského zákona namířena.

Zajímavá odbočka. Jednak si nemyslím, že by váš projekt byl jediným médiem přinášejícím alternativní pohled na skutečnost, ale hlavně by mě zajímalo, jestli skutečně předpokládáte, že konzument mediálního škváru touží po mediální jinakosti? Vy chcete skutečně oslovit diváka televize Nova?
Primární cíl pirátů je politický: Adaptace zákonů na realitu postmoderního věku a informační společnosti. Informační společnost je jen jeden z aspektů postmoderny a my si ceníme alternativ, které přinášejí jiný než mainstreamový pohled. Nepasujeme se na jediné médium alternativy, ale určitě se považujeme za její jedinou politickou manifestaci.

K dosažení zákonodárných cílů musíme samozřejmě získat masovou podporu voličů. Musí být přesvědčeni, že právě my je v informační společnosti budeme zastupovat nejlépe. Není zbytí, než postupně oslovit i diváka televize. Naštěstí realita je neúprosná a za dvacet let divák televize ustoupí. Výrazně ho ovlivní ta část mládeže, která pirátské ideály považuje za cosi samozřejmého.

Abychom se ale vrátili k novela autorského zákona. Pokud byste zhodnotil "ducha zákona" této novely, jak byste ho popsal? Je novela slučitelná s étosem demokratické společnosti?
Jak praví socialistická poučka, účelem zákona je povýšit vůli vládnoucí třídy a upevnit její mocenskou pozici. Bohužel, tato novela setrvává jako dosavadní autorský zákon zcela v intencích socialistické poučky. Ne nadarmo píše autor autorského zákona o kolektivizaci autorských práv. Autorský zákon, který dnes předepisuje neomezené plundrování veřejných financí a vybírání výpalného, zakazuje sdílení kultury a vědomostí a povinně autory kolektivizuje v monopolu, nepřiměřeně zasahuje do autonomní sféry jedince.

Přitom současná politická reprezentace dál převléká šat a nedbá názoru většiny obyvatel, kteří se svobodným sdílením informací souhlasí. Cílem pirátů je směřovat ke svobodné kultuře na všech kanálech: Postupně sílí potůčky kulturní, zpravodajské, politické a obchodní spolupráce, které v pravý okamžik chlév vyčistí.

Takový nadšený idealismus jsem neočekával. Uveďte prosím alespoň nějaké přítoky kulturního protiproudu, který postupně podemele břehy upevňujícího se kulturního establishmentu a které se v pravý okamžik spojí v mocný proud společenského vzdoru. Já je nějak nevidím..
Ten nadšený idealismus je zatím váš, já jsem o žádném mocném proudu společenského vzdoru nemluvil. (Smích.) To postmoderna vylučuje.

Nemusím snad dělat reklamu konkrétním skupinám, ale jistě jste slyšel o kulturních akcích, které tematizují identitu ve společnosti dozoru; identitu, která by se neměla redukovat na občanku. Potěšilo mne, že po celosvětové kafkovské mánii není ta česká pouhou kopií, ale že dvojsmyslem propojila plochost Kafkova antihrdiny a malé kartičky, v jejímž čtverečku může být obraz člověka, počítačový morf nebo animovaná postavička.

Tím asi narážíte na akce skupiny Ztohoven. Mně se jeví vcelku ploché a nezajímavé, právě proto, že pouze do jiné formy převádějí to, co už kdysi napsal Kafka nebo představitelé absurdní prózy či dramatu. Havlovy hry z dob jeho působení v disentu mi připadají sice méně efektní, zato hlubší a sdělnější. Ztohoven se pohybují na úrovni hravé performance, která mainstreamu nevadí, jen ho vhodně doplňuje...
Mně plochá forma nevadí. Vlastně jsem rád, že plastiková občanka není plastická. Kafka byl génius, Chlebnikov byl génius, Charms byl génius. Kdy už to skončí? A právě tehdy to skončilo... (Smích.) Je dobře, že máte úctu ke klasikům. Ale i ti největší klasikové psali banality, často šlo jen o inovace formy. Obsah byl definitivně vyřešen již v jedné dvoudílné sbírce báchorek.

Politika v našem podání je také banální, chceme jen odstranit největší nesmysly, protože malé pochybení při porodu informační společnosti by mohlo znamenat vážné potíže v budoucnu. Nechceme, aby z naší informační společnosti vyrostla zrůdička, která roste v Íránu nebo Číně.

Mimochodem, před pár dny odsoudili ve Švédsku třicetiletého sběratele komiksů za držení komiksu, který policejní orgány posoudily jako kreslenou dětskou pornografii. Dětská pornografie už není trestným činem páchaným s úmyslem dítěti ublížit, ale přestupkem na úseku hyperreality, zobrazením čehosi nemravného, jako Kristus v McDonaldu. Jediný, kdo se ho zastal, byla Švédská pirátská strana. To určitě nebylo politicky výhodné, protože zaklínadlo dětské pornografie způsobuje, že většina lidí přestává uvažovat racionálně.

Takže abych se vrátil na začátek, idealisty určitě jsme a za svou ideou jdeme tvrdě. Jinak bychom proti současným vyprázdněným politikům, kolektivním správcům a cenzorům připojení k internetu neobstáli. Naše idea je konkrétní, náš program je jasně zaměřený a v zásadě ho může podporovat každý.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 9.8. 2010