POZNÁMKA NA OKRAJ:

Boží nazemvstoupení, neboli Lidská fantazie nemá mezí

7. 5. 2009 / Uwe Ladwig

V "neteistických úvahách" Anděly Horové jsem našel zajímavou větu, která se stala důvodem mé dnešní poznámky. Horová se zdá být tak jistá, když píše: "Jistě ani nejzarytější ateista dnes nepoužije naivní tvrzení, že lidstvo si neumělo vysvětlit třeba blesk a bouřku, a proto vzniklo náboženství." Proto se ptám, co to asi bylo, co Bůh nechal vstoupit na Zem...

Že lidská fantazie prý nemá mezí a že se všeobecně domnívá, že "existuje něco, co neexituje" (dass es etwas gibt, das es nicht gibt), to vědí alespoň lidé, jimž něco říká jméno rakouského filozofa Alexiuse Meinonga (1853 -- 1920). (viz taky tento můj článek v BL). Že si ale Horová myslí, že to vědí všichni, a to i ti nejzarytější ateisté, to je zajímavé, a to nejen kvůli tomu původu náboženství, který ona tak rezolutně popírá. Jak si ale můžeme představit to, co zjistili etnologové u takzvaných "Naturvölker", kterým se asi v češtině říká "primitivní národy"? Tyto "přírodní" či "primitivní" národy stále ještě věří na bohy, kteří přímo ztělesňují přírodní síly. Z toho asi vyplývá otázka, jak na to ty primitivní národy asi přišly. (A na šintoisty a na Japonce bych v tomhle okamžiku ani nechtěl myslet, aspoň teď nechci o svých zkušenostech s nimi nic psát, jen upozornit na jednu větu v tomto článku. )

První lidé, asi dříve, než začali uvažovat o své existenci a o možné podstatě života a vesmíru, zjistili, že se kolem nich děje něco bez číhokoliv viditelného vlivu, něco, pro co nemají vysvětlení. A bylo vlastně obdivuhodné, že zjistili, že někdy existuje důvod, proč se něco stane, a že někdy je to, co se děje, zcela neodůvodněné. Nejen blesk a bouřka, ale i normální vítr pro ně asi byly něčím takovým, protože neviděli nikoho, kdo by foukal. Přijít v takové situaci na to, že existuje někdo či něco, kdo či co je neviditelný či neviditelné, to je obdivuhodné, ale z dnešního hlediska ovšem pochybné...

Kdyby Horová chtěla říci, že existují také ateisté, kteří vědí, že argumentací ohledně blesku a bouřky nemohou dokázat, že Bůh neexistuje, měla by ovšem pravdu, ale to ve své negaci nenapsala a to by také bylo něco úplně jiného než uvažování o vzniku nejrůznějších bohů a o jejich nazemvstoupení.

Píšu tuhle poznámku ale vlastně, abych upozornil na něco dodatečného. S podivem zjišťujeme, co všechno lidská fantazie vytvořila a vytvoří. V té souvislosti bychom neměli zapomínat, že ovšem existují i ateisté, kteří vědí, že "je něco, co není" a že víra v existenci něčeho vlastně neexistujícího může mít a má následky, které by se omylem mohly používat jako důkazy opravdové existence toho, co existuje jen ve fantazii. Tohle platilo nejen pro lidi, údajně žijící na Marsu, ale taky pro různé bohy, kteří bývali během času definováni vždycky trochu jinak.

Ano, s fantazií je to taková podivná věc. Když už, já bych například osobně raději nevěřil v jednoho, a to dokonce laskavého Boha, který sice může na světě zasahovat, ale stejně nepomáhá. Raději bych věřil na skupinu bohů, kteří se plácají do stehen opojeni velkým podivením a současné potěšením nad podivným jednáním lidí, kteří se ale zároveň už do lidského světa nechtějí vměšovat. No, jako ateista v to nevěřím, jen se divím tomu, co paní Horová všechno ví o ateistech. A co vy?

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 7.5. 2009