Jak je to doopravdy s inkluzí znevýhodněných v našem školství
7. 5. 2009
Ráda bych reagovala na článek "Inkluze znevýhodněných v českém školství?" od paní Blanky Hrudkové, který je plný polopravd, nepřesností i vyložených nesmyslů. Paní Hrudková je mimochodem bývalou ředitelkou odboru rovných příležitostí MŠMT, což v článku cudně zapomněla uvést, píše Michaela Marksová-Tominová, současná ředitelka odboru rovných příležitostí na MŠMT.
Program MŠMT, o kterém píše, se nazývá "Na podporu škol, které realizují inkluzívní vzdělávání a vzdělávání dětí a žáků se sociokulturním znevýhodněním". Jeho účelem je navýšit v roce 2009 nenárokové složky platů a motivační složky mezd pro pedagogické pracovnice a pracovníky, kteří s těmito dětmi a žáky pracují a kteří je vzdělávají.
Program je zaměřen na základní a mateřské školy právě proto, že základní handicap vzniká na 1. stupni základní školy a na 2. stupni se pak dále prohlubuje. Děti, o jejichž podporu se v tomto programu jedná, naprosto nemají šanci se na žádnou střední školu dostat; kromě toho na podporu znevýhodněných středoškolských studentů má MŠMT jiný speciální program.
Z analýz, které MŠMT nechalo nedávno zpracovat (jedná se o studii "Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit -- sociologický výzkum zaměřený na analýzu podoby a příčin segregace dětí, žákyň, žáků a mladých lidí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí" vypracovanou společností GAC spol. s. r. o., a o studii "Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami" vypracovanou společností Člověk v tísni), vyplývá, že právě MŠ a ZŠ jsou pro další vzdělanostní trajektorii dětí naprosto klíčové. Kromě toho z nich lze vyvodit, že jen 1/3 ze zkoumaného reprezentativního vzorku základních škol je připravená pro práci začleňující sociálně znevýhodněné děti, tedy pro inkluzívní vzdělávání.
Informace, že na dotaci dosáhne minimum mateřských a základních škol, je naprosto nesmyslná: dokládá to už skutečnost, že jediná podmínka, kterou musí mateřská škola splnit, aby se mohla do programu přihlásit, je, že vzdělává minimálně 10% sociálně znevýhodněných dětí.
Kdo si chce tyto informace ověřit a rozšířit, nechť tak učiní ZDE
Michaela Marksová-Tominová, MŠMT, ředitelka odboru rovných příležitostí ve školství
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 7.5. 2009
-
8.5. 2009 / Zajímavý posun hodnot v MFD8.5. 2009 / Burkina Fasso protestovala proti srovnávání se Švýcarskem, Lucemburskem a Lichtenštejskem7.5. 2009 / Politikové na londýnském summitu G20 projedli a propili za jediný den skoro 15 milionů Kč7.5. 2009 / Topolánek: Jsem hrdý, že jsem kritizoval Ameriku7.5. 2009 / Víme, že zabíjíme nevinné lidi7.5. 2009 / Sexistické prasátečko7.5. 2009 / Murdoch: Současný model internetu brzy zanikne7.5. 2009 / Až Čína ztratí důvěru v dolar, ten zkolabuje6.5. 2009 / Hey there! blisty is using Twitter!7.5. 2009 / Americké banky potřebují další miliardy dolarů7.5. 2009 / Až nacisté zmlátí Zdeňka Svěráka7.5. 2009 / Virus nové chřipky byl zaznamenán v Polsku6.5. 2009 / Europoslanci smetli telekomunikační reformu6.5. 2009 / Prodejní značka Barack Obama6.5. 2009 / A v 105. den Obamovy vlády...6.5. 2009 / Spojené národy obvinily Izrael, že v Gaze zanedbal své úřední povinnosti a choval se tam nezodpovědně5.5. 2009 / Karel DolejšíVýznam "mediálně nezajímavé" destabilizace Iráku pro osud Obamovy administrativy a NATO4.5. 2009 / Hospodaření OSBL za duben 2009