12. 2. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 2. 2009

Národ v ohrožení

Před Vánoci se ve třech dnech za sebou novinami v České republice prohnaly články s hrdými titulky (např. v Právu) "Nejnespokojenější učitelé na světě jsou v Česku", "Čeští školáci jsou naprosto na odpis", "Vysoké školy v krizi. Zvažují stávky". V současné době veřejnost diskutuje novou verzi Bílé knihy terciárního vzdělávání vydaného ministerstvem školství, ale zastavme se ještě v dozvuku oněch tří článků nad bídou vzdělávání v Čechách obecně.

Článek odepisující české školáky referoval o výsledcích mezinárodního průzkumu TIMSS, ve kterém ze 60 zemí čeští studenti (ZŠ a SŠ) propadli ve znalostech matematiky a přírodních věd nejvíce ze všech. K podprůměrným výsledkům nejvíce přispěly výsledky ze základních škol. A to ještě v roce 1995 patřili čeští žáci v daných vědách k nadprůměrným. Nejsou snad přírodní vědy a matematika vědami exaktními, které od novověku otevíraly brány rozvoje průmyslové a dnešní technologické revoluce? To přeci nevypadá na téma, které by mělo zapadnout.

Kde se stala chyba? Problémy jsou nastartovány již v rodinách. Stále větší individualismus západního liberalismu má přinášet svobodu, ale na společnost má převážně destruktivní vliv. Vždyť alespoň v rozvodovosti je ČR v mezinárodním srovnání ve vedení. A co děti? Mají si kde hrát, to ano, ale mají s kým? V rozbitých rodinách rodiče věnují povinnostem i zábavě svých dětí stále méně času. A tak děti namísto přečtení knížky a debaty o ní si raději potřebné informace stáhnou z internetu. Ale i toto aktivní vyhledávání je pro některé ztrátou času, a proto raději sáhnou po pasivní zábavě PC her či DVD filmů.

Co pro zvyšování úrovně znalostí dělá stát? O tom hovoří ony další dva články. Oproti studentům (např. ČVUT) se nároky na práci učitelů všech stupňů neustále zvyšují. Jsou zahlceni přílišnou administrativou a vytvářením nových vzdělávacích programů, mají zničené nervy, neboť žáci namísto pocitu autority jsou k nim stále více drzejší a sprostší. A co za to? Plat i prestiž ve společnosti jsou směšné. Co se společností, která si namísto učitelů, vědců, lékařů nejvíce váží těch, co jim namísto otravné sebereflexe dopřávají pasivní zábavu?

Všechny parlamentní politické strany měly podporu vzdělávání ve svých volebních programech jako jednu z hlavních priorit. Realita je však jiná. Nehledejme proto férové vlastenectví v nevyvěšování vlajky EU na Hradě, ale v odkazu takových mužů jako byli Palacký a T. G. Masaryk. Jsou-li Češi "malý národ", pak, aby vůbec nezahynul, musí být velcí právě vzdělaností. České země měly proto v první polovině 20. století jeden z nejlepších vzdělávacích systémů na světě. Každému utkvělo v paměti motto škola základ života.

Avšak nyní? Bejvávalo. Není proto na čase z rodin i z parlamentu zavelet směrem k naprosto nezbytnému obratu? Není na čase zajistit všem učitelům nejen výdělek dobrý, aby se nebáli po škole založit rodiny a neodcházeli tak z oboru, ale výdělek výborný, aby se naopak o práci ve školách ucházeli ti nejlepší? Jednoduše nyní demotivované motivujme finančně více (např. lepším koeficientem) než jiné profese rozpočtové sféry. Vždyť kvalita všech ostatních profesí závisí právě na kvalitě vzdělávací soustavy. Ta je v dnešní době klíčem k finanční prosperitě celého státu. Jak jinak generovat finance do státního rozpočtu, když se "montovny" stěhují dále na východ, kde byly výsledky TIMSS nadto nejlepší. Vyspělé firmy již nepreferují HW či SW, ale mozky, to je pro ně hlavní kapitál. A žijeme-li kapitalismus, tak se o tento kapitál náležitě starejme.

I školné zaváděné Bílou knihou terciárního vzdělávání do povědomí veřejnosti bude jen malou částí celého systému vysokoškolského studia. Zcela nezbytné je proto navyšování státních výdajů do vzdělávání, a to do celé soustavy. Neboť z čeho si budou za čas vybírat VŠ? Proč ze současných 4,4 % HDP nedávat na vzdělávání přes 6% jako skandinávské země či Izrael? Nemyslím si, že by tyto národy byly hloupé, spíše naopak. I Polsko a Maďarsko do školství dávají 5,5 %. Proč je při přidělování první prioritou státního rozpočtu ministerstvo války, pardon obrany, a ne sféra školství a výzkumu? Je to nejlepší investice do budoucnosti, i když výsledky nebudou znát hned.

Dokonce i v této době hluboké finanční a hospodářské krize některé vyspělé státy neváhají křísit ekonomiku právě investicemi do infrastruktury školství a výzkumu a do posilování konkurenceschopnosti svých občanů. Uvidíme co naše vláda. Možná, že až se jí zadaří krizi zanalyzovat, tak bude po ní... V té době však možná bude i po nás. Současný směr nás totiž za několik let dovede ve srovnávání k zemím subsaharské Afriky, a to znalostmi (tam již dle TIMSS téměř figurujeme), financemi, kulturou. No řekněte, nenachází se dnes dle všech vyjmenovaných příznaků český národ v časech národního ohrožení?

                 
Obsah vydání       12. 2. 2009
12. 2. 2009 Rusko chce "pomáhat" Spojeným státům v Afghánistánu
11. 2. 2009 Další mnichovská kapitulace
12. 2. 2009 Ve Vietnamu a Mongolsku nejsou jen "doly na lidi" Milan  Daniel
12. 2. 2009 Národ v ohrožení Kostas  Dimelis
12. 2. 2009 Michael  Marčák
11. 2. 2009 Kde jsou hranice svobody projevu?
12. 2. 2009 O odbornících, poustevnících a babičce paní Haisové Karel  Dolejší
12. 2. 2009 Anglická banka se chystá tisknout peníze, v zoufalé snaze zvrátit hlubokou krizi
12. 2. 2009 Peníze nekryté prací, ani majetkem Štěpán  Kotrba
12. 2. 2009 Tak nejprve k tištění peněz a k Výmaru Jan  Hošek
12. 2. 2009 Michael  Marčák
11. 2. 2009 Nezaměstnanost v Británii dosáhla skoro 2 milionů
12. 2. 2009 Obama mírní americkou nesmiřitelnost vůči Kubě, Kuba se zpovídala ze stavu lidských práv v OSN
11. 2. 2009 Překvapivý dokument na webu ČSSD Petr  Nachtmann
12. 2. 2009 ČLK k poplatkům: životaschopnost kompromisu prověří čas Milan  Kubek
12. 2. 2009 Myšlenka na hrdiny nevšedních dnů, neboli vlastně lehká záchrana života Uwe  Ladwig
12. 2. 2009 Vzpomínat na Darwina s úctou, anebo jej odmítat? Miloš  Dokulil
12. 2. 2009 Abraham Lincoln -- jen "symbol"? Miloš  Dokulil
11. 2. 2009 Odstoupil náměstek státního finančního regulačního úřadu
12. 2. 2009 Živé obrazy Beno  Trávníček
11. 2. 2009 Britské listy ve zpravodajství na portálu Seznam i jinde...
12. 2. 2009 Plynař o plynovodech
11. 2. 2009 Je syn Izraele hodný svého nacistického otce?
10. 2. 2009 Koncept minimální intervence -- biologizující jazykověda místo jazykové politiky Lukáš  Zádrapa
11. 2. 2009 Dobíhání za Sarkozym Miloslav  Štěrba
11. 2. 2009 Motivace ke studiu záleží zřejmě na něčem jiném než na školném Jiří  Jírovec
11. 2. 2009 Zahubí Rada ČRo Odhalení? Nekompetentnost a nýmandství, říká Helena Štáchová
11. 2. 2009 Petraeus údajně vypouští falešné zprávy o odkladu stahování USA z Iráku
10. 2. 2009 MF Dnes : "Referendum je nástroj totality" Bohumil  Kartous
10. 2. 2009 Potřebují pedagogové své profesní sdružení? Pavel  Táborský
9. 2. 2009 Stane se školné spásou českého školství? Jiří  Jírovec
11. 2. 2009 Už žádnýho chlapa do baráku nechci Marie  Haisová
10. 2. 2009 Tank pro ruské výsadkáře Lukáš  Visingr
10. 2. 2009 Černé divadlo Ladislav  Žák
31. 1. 2009 Hospodaření OSBL za leden 2009

Školství RSS 2.0      Historie >
12. 2. 2009 Národ v ohrožení Kostas  Dimelis
10. 2. 2009 Potřebují pedagogové své profesní sdružení? Pavel  Táborský
9. 2. 2009 Buďme tvořiví v roce kreativity 2009 Michal  Giboda
9. 2. 2009 University of Chicago Visiting Scholars Program   
9. 2. 2009 Zavedení školného v Anglii ve školství nic nezlepšilo Jan  Čulík
6. 2. 2009 Školství potřebuje občanskou aktivitu Miloslav  Štěrba
5. 2. 2009 Vláda ignoruje protesty univerzit, jejich zástupci nevědí, co si počít Tomáš  Koloc
5. 2. 2009 Komu slouží Česká školní inspekce?   
5. 2. 2009 Plíživá privatizace vysokého školství Martin  Hříbek
3. 2. 2009 Sadomasochismus to tedy nebyl Jan  Čulík
2. 2. 2009 Recept na krizi nemáme, proto řešíme výuku dějepisu Miloslav  Štěrba
2. 2. 2009 Brutální zotročení znojemské "učitelky" Jan  Čulík
2. 2. 2009 PORNO S UČITELKOU: Čím se liší Čulík od znásilňovatele? Štěpán  Kotrba, Jan Čulík
29. 1. 2009 Existuje v ČR "moderní" a všestranně adekvátní výuka? Miloš  Dokulil