5. 9. 2008
Miss Roma a Miss NeromaSoutěže o korunku Miss doprovázené záblesky fotoaparátů, vtípky natěšených moderátorů a prezentací majetných sponzorů zažívá Česká republika už dvacátým rokem. Korunovace missek spolehlivě zaplní hlavní vysílací časy televize, média pak pozorně sledují jak finalistky soutěže odlétají do exotických končin vlnit se na módních přehlídkách, bulvární tisk si spokojeně pomlaskává, jak to jedna hned po vítězství dala dohromady s o dvacet let starším podnikatelem. Pozadí tomu všemu pak obstarávají nepřehlédnutelné reklamní poutače a jména donátorů. |
To soutěže o Miss Roma se od 90. let odehrávají s menším leskem. Na některé z těchto produkcí zavítá do zšeřelého sálu v malém okresním městě jen novinář z místního listu a povinně též zpravodaj ČTK, jízliví kritici pak rádi vypíchnou, jak se třebas dvě romské velkorodiny nespokojené s umístěním svých favoritek vzadu za oponou skoro posekaly a nebo že členy poroty pojí s vítězkou, která prý ještě k tomu měla hodně kil navíc, příbuzenské pouto. Jinde se ovšem missí zápolení temperamentních Romek už daří organizátorům zvládat na profesionální úrovni, takže se na něj sjíždí i persony ze světa vysoké politiky. Letošní Miss Roma Martině Chramcové a dalším soutěžícím tak přišli koncem března do kulturního domu v Hodoníně pogratulovat i "lidskoprávní" ministryně Džamila Stehlíková s jihomoravským hejtmanem Stanislavem Juránkem, objevil se i poslanec ČSSD Zdeněk Škromach. Jistě, gádžovští politici tím samozřejmě přihrávají i body sami sobě v očích některých voličů, svou přítomností však především vytváří pozitivní reklamu mladým Romkám. Zájemkyně o titul romské Miss většinou nepocházejí z oprýskaných ghett, mají už první předpoklady k úspěchu za sebou, stejně jako určité materiální zázemí. Ale i tak - na úřadech, ve firmách při hledání práce nebo po cestě za zábavou však v některých případech narazí na stále trvající bariéry gádžovských předsudků, kterém jim další cestu vzhůru budou ztěžovat. Jejich pozice tak zůstává oproti Neromkám složitější a jistou propagaci a kontakty tudíž potřebují. Akce Miss Roma, kde se kolem účastnic točí média, politici, umělci a podnikatelé a navazují se kontakty, tak startovní pozici předtím bezejmenných studentek středních škol, švadlen či servírek zlepšuje. Ony samy pak následně mohou posloužit jako pozitivní vzor pro další Romky. Kvůli této emancipační funkci by tudíž bylo chybou hledět na akce Miss Roma stejně jako na Miss Neroma -- tedy jako na převážně komerční nablýskanou podívanou. Text vyšel v listu Romano hangos č. III/2008 ZDE |