17. 6. 2008
"Je to za hranicí vkusu, ale ne za hranicí mediální", v tomto případě etickouVypůjčila jsem si od Jana Čulíka kus jeho titulku, k čemuž se zcela veřejně přiznávám. Byl totiž velmi inspirativní. Už několik dní obcházím kolem svého pracovního stolu, na kterém sedí mé PC a přemýšlím, jak a kam napíšu o reklamě, kterou možná taky znáte, a ve které hraje taková ta tmavovlasá paní, co je nejdřív zcela živá, a pak je najednou „zcela vypuštěná“ a „srolovaná“. |
Tahle reklama se objevila poprvé někdy na podzim roku 2007 a už tehdy vyvolala poměrně „velký zájem“ veřejnosti a vlnu stížností. Její tažení českými medii však pokračovalo zcela bez problémů a dokonce prý vyhrála jakousi soutěž v oboru reklama. No tomu se snad tenkrát před několika měsíci ani nechtělo věřit. No ale pak tahle reklama z medií zmizela a byl klid. Pravidlo „to neřeš“ se uplatnilo a problém tak nějak pominul v toku jiných událostí. A pak přišlo EURO UEFA 2008 a s ním šok. Ne, nemyslím prohru našich hochů s Tureckem. V přestávce mezi zápasy se opět objevila ONA „vypuštěná žena“. Ale to neměla dělat. V létě je prostě holt déle vidět a člověk má více energie a na ten fotbálek se taky dá někdy koukat. Bohužel na tuhle reklamu opravdu těžko. Takže tentokrát už jsem nelenila a svěřila se Radě pro reklamu, že se mi ta reklama pranic nelíbí a uvedla jsem i několik právních důvodů proč, že se mi nelíbí. Musím uznat, že zástupci Rady pro reklamu odpověděli promptně. Reklama je dle vyjádření Rady v pořádku a dle rozhodnutí Etické komise Rady je „etická“. Co k tomu říct na závěr? „Je to za hranicí vkusu“, ale zjevně ne za hranicí etickou. Stížnost na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání byla v souladu s platnou legislativou podána. Tak uvidíme, co oni na to. Reklamě se přezdívá „Fernet Lipno“. A jako spotřebitel mám zatím jedinou leč pádnou možnost: totálně „vypustit“ výrobky značky Fernet. |