11. 12. 2006
Zabije mě pražský autobusák?Stížnost zaslaná Dopravním podnikům Praha Musím si stěžovat na velmi špatné chování řidičů autobusů MHD v Praze (mám zkušenosti hlavně s linkami 113, 114, 171, 189, 215, 331, 333). Téměř denně mně autobusy předjíždí s nepřiměřeně malým odstupem. Zejména u dlouhých autobusů pak je téměř pravidlem, že ani úvodní odstup nedodrží a v průběhu předjížděcího manévru jej dále zmenšují. Zatímco drtivá většina řidičů osobních automobilů mě v situacích, kdy šířka jízdního pruhu nedovolí bezpečné předjetí, objíždí vybočením do vedlejšího pruhu, případně počká, až nastane vhodnější situace, autobus obyčejně prostě jede děj se co děj. Za poslední dva měsíce jsem potkal takových bezohledných řidičů autobusů MHD bezpočet, a proto má stížnost neobsahuje žádnou konkrétní identifikaci dotyčných vozů. Jde o systémový problém, který je nutno řešit systémově. |
Domnívám se, že řešení spočívá hlavně v osvětě řidičů. Nevěřím, že řidiči jednají takto bezohledně ze špatného úmyslu, ale spíš z nevědomosti. Domnívám se, že hrubě podceňují rychlost cyklisty (cyklista může běžně jet 30km/h) a prostor, který potřebuje k bezpečné jízdě. Dále se domnívám, že při zpětném zařazování se nekontrolují ve zpětném zrcátku, zda již jsou celým vozidlem před cyklistou. Za tyto dva měsíce jsem se třikrát či čtyřikrát dostal do situace, kterou bych označil jako kolizní. Myslím tím situaci, kdy došlo nikoliv mojí vinou k bezprostřednímu nebezpečí havárie, které jsem musel vlastním jednáním zabránit. Jednou jsem začal předjíždět autobus v zastávce, který nesignalizoval směrovými světly výjezd do vozovky. V průběhu předjíždění na mně začal najíždět a vytlačil mne do protisměru, kde bylo zrovna šťastnou náhodou volno. Zbytek kolizních situací probíhal podle opakující se šablony. V protisměru jsou auta, autobus začne předjíždět v mém pruhu s naprosto nedostatečným odstupem, avšak na do pruhu se stejně nevejde a tak se při uhýbání protijedoucímu vozidlu začne tlačit k pravému okraji do mého prostoru. Zatím se mi vždy povedlo nehodě a zřejmě mému vážnému zranění zabránit úskokem na chodník či extrémně prudkým bržděním (čímž se dále přivádím do nebezpečí nehody s vozidly jedoucími za mnou). Jelikož kolo využívá jako způsob dopravy do města stále více lidí, je zřejmé, že pokud nedojde k nápravě, je naprosto nevyhnutelné, aby dříve nebo později došlo při obdobné kolizi k vážnému zranění či zabití nějakého cyklisty. Protože můj předchozí podnět na toto téma odeslaný zhruba před měsícem na elektronickou adresu dpp@dpp.cz zůstal bez odpovědi a ani ke zlepšení situace nedošlo, posílám tuto stížnost tentokrát i na několik dalších adres s těmito instrukcemi: Prosím nezveřejňujte, jelikož v této podobě je můj příspěvek komukoliv jinému než DPP málo užitečný a mohl by poškodit samotné řidiče, což bych v tomto stadiu způsobil nerad. V okamžiku, kdy dojde k zranění či zabití nějakého cyklisty v důsledku nehody s autobusem MHD použijte dle vlastního uvážení jako důkaz, že na bezohledné chování řidičů autobusů vůči cyklistům bylo opakovaně upozorňováno. Závěrem bych chtěl ještě zdůraznit, že stejně tak si myslím, že cyklisté by se k veškerým vozidlům MHD měli chovat ohleduplně, neblokovat jim zbytečně cestu a kdykoliv je to možné, umožnit jejich co nejhladší průjezd neboť vozidla MHD převážejí větší množství lidí. Toto ale není předmětem mého dopisu. Děkuji DP Praha za vyřízení této stížnosti a prosím o potvrzení jejího přijetí. Děkuji ostatním příjemcům v kopii za pochopení. S pozdravem, Hynek Hanke |