29. 11. 2006
"Dobrovolnost" podle ministra GandalovičeStanislav Křeček, Radko Martínek
Dne 31. 3. 2006 nabyl účinnosti dlouho očekávaný zákon o jednostranném zvyšování nájemného z bytu tzv. zákon o deregulaci nájemného. Aplikace jednotlivých ustanovení tohoto zákona ukazuje, že přijatá právní úprava splnila očekávání a především vyřešila složitý problém českého právního řádu. Jak ukazuje současný vývoj, tak soudní spory s majiteli domů nepřibývají, a soudní řízení, která probíhají, byla zahájena před účinností tohoto zákona. Soudy při své rozhodovací praxi jednoznačně respektují nový zákon, což dokazuje i jejich judikatura. |
Zákon o deregulaci nájemného upravuje také některá ustanovení občanského zákoníku, řeší též úmyslné neplacení nájemného, podle něhož může pronajímatel vypovědět nájem bez přivolení soudu, pokud nájemce nezaplatil nájemné. Je to velmi důležitá ochrana zájmů majitelů domů proti neplatícím nájemcům. Na druhé straně zákon chrání i samotné nájemníky před zneužitím tohoto ustanovení a neoprávněným vystěhováním právem podat žalobu na určení neplatnosti výpovědi, pokud se cítí být poškozen. Dalším souvisejícím problémem současnosti je předpokládaný zásah ministra pro místní rozvoj Petra Gandaloviče do bytového práva, totiž zrušení "dekretů", je závažnějším zásahem do právní problematiky, než si pan ministr patrně představuje. Především je třeba upozornit, že podle § 871 obč. zák. je stanoveno, že všechna práva k užívání bytů, vzniklých i podle dříve platných předpisů, se ku dni účinnosti nového obč. zákoníku , tj. ku dni 1. 1. 1993, mění na řádné nájemní smlouvy podle tohoto nového zákona. Všichni nájemci bytů, ať již právo k bytu získali kdykoliv, mají proto k dnešnímu dni tedy uzavřeny naprosto rovnocenné nájemní smlouvy a zpětně uvažovat o tom, které byly a které nebyly uzavřeny "svobodně", by patrně bylo velmi obtížné. V této souvislosti stojí za připomenutí skutečnost, že "nové nájemní smlouvy", které by nájemce byl nucen uzavřít pod hrozbou vystěhování z bytu, by určitě nebyly uzavřeny svobodně, resp. o nic svobodněji, než nájemní smlouvy, které v předchozích desetiletích s uživateli bytů uzavíral stát, jako tehdejší vlastník bytových domů, nebo nájemní smlouvy uzavírané dnes s podmínkou placení neodůvodněného vysokého nájemného. Změna shora uvedeného ust. § 871 obč. zák. by patrně znamenala neústavní zásah do dříve nabytých práv. Navíc je při úvahách o tomto záměru je zcela přehlíženo, že se jedná o razantní zásah nikoliv do obyčejného zákona, který je možný jednoduchými novelami měnit, ale do obsáhlého kodexu, kterým je občanský zákoník, jehož novela se mnoho let připravuje. Zásady této novely jsou připraveny, ale v žádném v připravených návrhů se nepočítá s tím, že by došlo ke zkoumání dříve uzavřených nájemních smluv a k jejich rušení resp. k omezení platnosti smluv podle platného práva řádně uzavřených. V evropském právu nemá takovýto zásah do práv občanů obdoby a představoval by významné a jistě i nepřijatelné vybočení z obecně uznaných zásad evropského civilního práva. Radko Martínek je poslanec a stínový ministr pro místní rozvoj, Stanislav Křeček je poslanec, advokát a předseda Sdružení nájemníků ČR |