30. 8. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 8. 2006

Londýn má "nejlepší systém veřejné dopravy na světě"

Jako člověk, který se vyhýbá cestě do Londýna a jezdí tam opravdu jen, když musí, a kdykoliv se to stane, uvízne na 40 minut v nepohyblivém vozu metra mezi stanicemi, jsem poněkud pobaven na zprávou, že 2000 mezinárodních turistů hlasovalo, že "Londýn má nejlepší systém veřejné dopravy na světě", píše Jan Čulík. Stejně pobaveni by byli i každodenně, zoufale trpící občané ve veřejné dopravě - nyní například postižené stávkou.

Jak se kdysi vyjádřil jeden kritik z britských občanských řad: Co kdyby Tony Blair přestal organizovat vojenské invaze do cizích zemí a pokusil se odstranit chaos v londýnském metru...

I středeční list Guardian ironicky poznamenává, v článku nazvaném "Ta nejlepší zpoždění světa", že takové vítězství by jistě pobavilo cestující, kteří letos v červencových vedrech museli vytrpět ve vozech londýnského metra teplotu 47 stupňů a v autobusech 52 stupňů. Je to, jak poznamenává deník, téměř dvojnásobek teploty 27 stupňů, která je podle Evropské unie nejvyšší přijatelnou teplotou pro převážení dobytka.

Avšak londýnská doprava má problémy po celý rok. V zimě mají vlaky zpoždění kvůli zamrzajícím výhybkám a na podzim zase proto, že na železniční koleje padá ze stromů listí. (Nemluvě o tom, co se stane když napadne poprašek sněhu!)

Problémy, jimž čelý londýnská veřejná doprava jsou obrovské a historické. Londýnské metro bylo vybudováno dávno v 19. století, kdy ještě neexistovala klimatizace. Některé novější vlaky metra budou vybaveny klimatizací od roku 2009, ale ani to nebude fungovat ve starších, hlubších tunelech. Mnoho viktoriánských tunelů metra je příliš úzkých a nedá se tam zavést ventilace pro klimatizaci. Problémem je také jílovitá půda, která funguje jako izolační vrstva kolem tunelů. Zavedení vodních trubek, které by mohly tunely ochlazovat, by stálo miliardy.

Na druhé straně, cestující, kteří platí ročně tisíce liber za jízdenky (jedna jízda londýnským metrem stojí 3 libry, cca 130 Kč), mohou pohlížet jen s ironií na to, že správa vlaků řeší problém nedostaku místa v železničních vozech tím, že prostě odstraní sedadla a nechá cestující pouze stát.

Hlasovali turisté pro londýnskou veřejnou dopravu proto, že jsou převážně z amerických měst, jako je Los Angeles, kde skoro žádná veřejná doprava není?

Pravděpodobným vysvětlením je spíš to, míní Guardian, že turisté používají londýnské veřejné dopravy mimo špičku. Příjemně a pomalu se ve svém hotelu nasnídají a když vstoupí v 11 hodin do metra, nemusejí během jízdy mít obličej zasunutý do podpaží jiného cestujícího... Mimo špičku se londýnského metra používat dá...

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       30. 8. 2006
30. 8. 2006 OSN odsoudila izraelské tříštivé bomby
30. 8. 2006 Lze odstranit globální oteplování vystřelováním síry do atmosféry?
30. 8. 2006 Jak zvládnout hrůzy ve vaší mysli
30. 8. 2006 Polámal se mraveneček Jaromír  Máša
30. 8. 2006 Popírání holocaustu Štěpán  Kotrba
30. 8. 2006 Kauza Tobiáš -- svoboda slova není pro všechny? Ondřej  Šlechta
30. 8. 2006 Jak nelze pomluvit extremistu Štěpán  Kotrba
30. 8. 2006 Milan Tobiáš už není členem KDU-ČSL
30. 8. 2006 Názorové neshody KDU-ČSL se strážmistrem Tobiášem Štěpán  Kotrba
30. 8. 2006 New York Times zablokoval pro britské čtenáře přístup k článku o teroristických spiklencích
30. 8. 2006 Londýn má "nejlepší systém veřejné dopravy na světě"
30. 8. 2006 Státní zástupkyně ví o podvodných machinacích policistů v kauze Srba, ale mlčí Štěpán  Kotrba
30. 8. 2006 Protiraketová základna jako pomník Petr  Frish
30. 8. 2006 Falešná karta lidských práv a zdravotní péče Ivan  David
30. 8. 2006 V zápalu boje: svůj ke svému Pavel  Pečínka
30. 8. 2006 Masakr v Beslanu "vyvolaly ruské bezpečnostní jednotky"
30. 8. 2006 Ne radarům
29. 8. 2006 Neonacista Tobiáš konečně končí u policie, kdy se k němu vyjádří domovská strana - KDU-ČSL? Štěpán  Kotrba, Jiří  Asher
30. 8. 2006 Americký katolický antisemita bude přednášet českým neonacistům v Muzeu policie Štěpán  Kotrba
29. 8. 2006 Lidé, kteří mají takové štěstí jako my, nepotřebují odvahu
29. 8. 2006 Jaké bylo pozadí útoku na Kateřinu Jacques? Štěpán  Kotrba
2. 5. 2006 Strana zelených nehovoří ve svém tiskovém prohlášení pravdu
28. 8. 2006 Google o vás ví všechno
29. 8. 2006 Odarčenková znovu zakazuje Štěpán  Kotrba
29. 8. 2006 Katrina po roce -- využitá příležitost Helena  Franke
29. 8. 2006 Jimmy Carter: Tony Blair je povolný a podlézavý
29. 8. 2006 Když chceš něco vědět, tak se neptej Aleš  Merenus
28. 8. 2006 Antikomunismus jako (jediný) program Stanislav  Křeček
28. 8. 2006 Ideologická neústupnost za každou cenu? Jan  Čulík
28. 8. 2006 Protiraketová obrana USA: XBR a SBX radary Stanislav  Kaucký
6. 8. 2006 Hospodaření OSBL za červenec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce