Londýn má "nejlepší systém veřejné dopravy na světě"

30. 8. 2006

Jako člověk, který se vyhýbá cestě do Londýna a jezdí tam opravdu jen, když musí, a kdykoliv se to stane, uvízne na 40 minut v nepohyblivém vozu metra mezi stanicemi, jsem poněkud pobaven na zprávou, že 2000 mezinárodních turistů hlasovalo, že "Londýn má nejlepší systém veřejné dopravy na světě", píše Jan Čulík. Stejně pobaveni by byli i každodenně, zoufale trpící občané ve veřejné dopravě - nyní například postižené stávkou.

Jak se kdysi vyjádřil jeden kritik z britských občanských řad: Co kdyby Tony Blair přestal organizovat vojenské invaze do cizích zemí a pokusil se odstranit chaos v londýnském metru...

I středeční list Guardian ironicky poznamenává, v článku nazvaném "Ta nejlepší zpoždění světa", že takové vítězství by jistě pobavilo cestující, kteří letos v červencových vedrech museli vytrpět ve vozech londýnského metra teplotu 47 stupňů a v autobusech 52 stupňů. Je to, jak poznamenává deník, téměř dvojnásobek teploty 27 stupňů, která je podle Evropské unie nejvyšší přijatelnou teplotou pro převážení dobytka.

Avšak londýnská doprava má problémy po celý rok. V zimě mají vlaky zpoždění kvůli zamrzajícím výhybkám a na podzim zase proto, že na železniční koleje padá ze stromů listí. (Nemluvě o tom, co se stane když napadne poprašek sněhu!)

Problémy, jimž čelý londýnská veřejná doprava jsou obrovské a historické. Londýnské metro bylo vybudováno dávno v 19. století, kdy ještě neexistovala klimatizace. Některé novější vlaky metra budou vybaveny klimatizací od roku 2009, ale ani to nebude fungovat ve starších, hlubších tunelech. Mnoho viktoriánských tunelů metra je příliš úzkých a nedá se tam zavést ventilace pro klimatizaci. Problémem je také jílovitá půda, která funguje jako izolační vrstva kolem tunelů. Zavedení vodních trubek, které by mohly tunely ochlazovat, by stálo miliardy.

Na druhé straně, cestující, kteří platí ročně tisíce liber za jízdenky (jedna jízda londýnským metrem stojí 3 libry, cca 130 Kč), mohou pohlížet jen s ironií na to, že správa vlaků řeší problém nedostaku místa v železničních vozech tím, že prostě odstraní sedadla a nechá cestující pouze stát.

Hlasovali turisté pro londýnskou veřejnou dopravu proto, že jsou převážně z amerických měst, jako je Los Angeles, kde skoro žádná veřejná doprava není?

Pravděpodobným vysvětlením je spíš to, míní Guardian, že turisté používají londýnské veřejné dopravy mimo špičku. Příjemně a pomalu se ve svém hotelu nasnídají a když vstoupí v 11 hodin do metra, nemusejí během jízdy mít obličej zasunutý do podpaží jiného cestujícího... Mimo špičku se londýnského metra používat dá...

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 31.8. 2006