11. 8. 2006
Do našeho pořadu si kritizované osoby zásadně nezvemeReakce na článek Jana Čulíka "Kam zmizela v českých médiích zásada nestrannosti" Je smutné, jestliže někdo opře svou polemiku s něčím názorem nikoli o znalost tohoto názoru a kontextu, v němž je vyřčen, nýbrž o jakousi anonymní telefonickou referenci - denunciaci? - z třetí ruky ("Telefonoval mi ke konci minulého týdne jeden posluchač a upozorňoval, že Just s hosty mou argumentaci naprosto nepochopili, všechno totálně zmotali a skončili, jak se dalo očekávat, v NEPŘEMÝŠLIVÉM ANTIKOMUNISMU", Jan Čulík, BL 5. 8. 2006). Ještě smutnější je, jestliže takto postupuje zkušený novinář a profesionál, který už přes patnáct let nám, mediálně zaostalým Čechům, nikdy neopomene profesorsky zdůraznit nadřazenost někoho, kdo prošel britskou školou publicistické nestrannosti, vzorové objektivity, vyváženosti a korektnosti. Jan Čulík si myslí, že ve své recenzi, s nímž jsme na ČRO 6 nejprve s J. Rejžkem a týden poté s J. Peňásem polemizovali, vyslovil názor, že si "nespravedlivě utlačovaní staří páni" - takto svérázně nazývá politické vězně komunismu - zaslouží "daleko profesionálnější svědectví", mež jaké poskytují dokumenty K. Vlachové (v minulosti např. Jáchymovská stigmata, Věž smrti, nejnověji Dračí setba komunismu) a že "amatérismus K. Vlachové je urážkou jejich utrpení". Nevím, o jaké recenzi J. Čulík mluví - žádnou recenzi totiž v BL nepublikoval. |
Kdyby mi jedovatou textovou slinu, pateticky nazvanou ČERNÁ MŠE ANTIKOMUNISMU, (text se ve skutečnosti jmenoval "Antikomunistická mše", pozn. red.) jíž Čulík ukápl na tvář K. Vlachové, ale potažmo i M. Vadase, M. Mejstříka, P. Procházkové a dalších příslušníků paranoické "antikomunistické sekty", kterýkoli můj student prvého ročníku semináře mediální kritiky vydával za RECENZI filmového díla, vyhodil bych ho a doporučil mu, aby si někde dostudoval, co obnáší pojem "recenze". Kromě osobních útoků na profesionální svéprávnost režisérky nedočkal jsem se v jeho textu ani náznaku kritické analýzy dokumentů K. Vlachové, čtenáře, neznalého jejího posledního opusu, dokonce nepoctivě mystifikuje tím, že mu manipulativně sugeruje představu, že režisérka je natolik zaujatá tématem, natolik "fandí" obětem komunismu proti jejich trýznitelům, že nedává prostor "protistraně" (rozuměj: lágrovým "bachařům"). Opak je však pravda! Proti Dračí setbě komunismu lze namítat ledacos (lze například kritizovat někdy příliš patetický komentář), ale jedno jí nikdo soudný upřít nemůže: že dává nebývale velký prostor vyjádřením bachařů a jejich způsobu myšlení, dodnes pozoruhodně uvízlého ve schématech a floskulích stalinismu. Právě poctivý a věrohodný pokus o vniknutí nikoli do jejich soukromí (žádná skandalizace!), ale především do jejich alibistické mentality (která se podivuhodně přesně shoduje s alibistickou mentalitou bývalých esesáků a bachařů v nacistických koncentrácích - viz např. snímky Quida Knoppa) patří k umělecky i eticky nejcennějším pasážím dokumentů K. Vlachové, od Věže smrti až po Dračí setbu. Toto nevidět a dokonce popřít opačným tvrzením znamená buď selhání kritikovy rozlišovací schopnosti, nebo jeho záměrně zlý, nepoctivý úmysl poškodit renomé režisérky. Čulík zapomněl čtenářům BL sdělit základní fakt: že totiž kontroverzní režisérka, právě díky své sveřeposti a umělecké poctivosti, s níž nekonjunkturálně sleduje téma zločinů komunismu a jeho obětí, nepožívá už řadu let, diplomaticky řečeno, přízeň současných i minulých intendancí České televize. Je ostudné a pro ČT vzhledem k úrovni její současné produkce je to i trestuhodným luxusem, okázale ignorovat jakkoli kontroverzní díla K. Vlachové a nechávat ČESKOU režisérku z nouze točit v Bratislavě. Právě toto bylo mimochodem jádro obou mých vystoupení na ČRO 6, jež zná J. Čulík bohužel pouze z telefonického doslechu. Vladimír Just se mýlí: Rádio na přání ČRo - Člověka a kultura ZDE Kdyby náš slušně poslouchaný pořad ČLOVĚK A KULTURA skutečně někdy slyšel, věděl by, že si do něj kritizované osobnosti zásadně nezveme a že jeho kýženou kontroverznost a "vyváženost" zajišťují posluchači, kteří v průběhu bezmála celé hodiny, nikoli tedy jako v na ČRo 1 pouze v závěrečném chlívku, mohou do studia svobodně volat své názory, nebo je psát - a právě prezentace takovýchto polemických názorů tvoří pravidelně cca 1/4, někdy 1/3 celé relace. Čulíkova kritika filmů K. Vlachové neříká nic relevantního k jejím filmům, zato prozrazuje mnohé o autorovi. Především fatální nepochopení podstaty každého uměleckého dokumentu, který je z povahy věci vždy nutně subjektivním pohledem svého tvůrce (subjektivita je dokonce paradoxně nejsilnější tam, kde zůstává skrytá, kde je netransparentní a kde se dokument usilovně tváří "nestranně" a "objektivně"). Zdá se, že si J. Čulík představuje ideální dokument o Buchenwaldu, Kolymě nebo Jáchymovu tak, že tvůrce bude přísně "objektivně" přát oběma stranám, že bude vyváženě klást vedle sebe svědectví o utrpení vězňů a popíračství jejich věznitelů, tedy že dá stejný prostor pravdě o utrpení a "osvětimské" ("kolymské", "jáchymovské") lži. Jedině tak totiž definitivně zatočí s "nepřemýšlivým antifašismem" resp. s "nepřemýšlivým antikomunismem". "Antikomunismus", stejně jako "antifašismus" není otázkou "přemýšlivosti", ale základní lidské slušnosti a úcty k obětem obou nelidských režimů: právě ty miliony obětí jsou totiž tím, co oba režimy při všech myslitelných rozdílnostech navěky spojuje. S úctou k panu šéfredaktorovi a s přáním nekrácení textu Vladimír Just, kritik a VŠ pedagog Pozn. JČ: Znovu opakuji, že problémem filmů Kristiny Vlachové je prostě to, že je to špatná dokumentaristka - bez ohledu na to, jaké téma zpracovává. Je zajímavé, jak velké problémy má současný český dokumentární film. Přitom se na LFŠ promítaly - velmi málo navštívené - pozoruhodné dokumentární filmy Rudolfa Krejčíka o Kanadě a o Africe ze šedesátých let. Jejich úroven byla vynikající. Byly inteligentní a dokázaly vyhmátnout jádro skutečnosti - srovnání s dneškem: nebe a dudy. - Při jejich sledování - byly ovlivněny jen mírně dobovým viděním světa "z Československa" - měl člověk pocit, že český národ od šedesátých let opravdu zpitoměl, bohužel... :-( Při zpracování svého tématu zůstává Kristina Vlachová na povrchu a nedokáže sdělit jádro autentické zkušenosti. To se týkalo jak utrpení obětí komunismu, tak rozhovorů s jejich mučiteli. Kdyby to byla schopná režisérka, dokázala by přimět - jemnými psychologickými pobídkami - někdejší bachaře ze stalinských trestních táborů, aby odhalili nitro své motivace a svého přístupu ke světu. To se autorce nepodařilo. Důkaz je jednoduchý - zkuste promítnout filmy Kristiny Vlachové libovolnému přislušníku mladší generace (ptal jsem se namátkou) a pokud to nebude zaujatý antikomunista, přizná vám, že mu její filmy o někdejším utrpení nevypovídají nic - že ho míjejí. Mluví pouze k těm, kteří mají - jistě oprávněný - pocit, že je utrpení stalinismu nutno medializovat, tak jsou vděčni za jakýkoliv film na toto téma. To ale nestačí. Kodex Českého rozhlasu 6.3 Publicistické pořady Českého rozhlasu nabízejí především kritickou reflexi reality, musí zjišťovat pravé příčiny jevů a popsat rozsah následků. Publicistické pořady také dávají aktérům událostí příležitost vyjádřit argumenty, jimiž zdůvodňují své postoje. ... 6.6 Ve zpravodajských a publicistických pořadech Český rozhlas dbá na přesnost a nestrannost, spočívající především ve zjišťování a ověřování skutečnosti. ... 6.10 Hodnotící soud je vždy subjektivní a není ze své povahy podrobitelný důkazu pravdy. To však Český rozhlas nezbavuje povinnosti zařazovat do vysílání zpravodajských a publicistických pořadů jen takové hodnotící soudy, které jsou prezentovány čestně a bez klamavé manipulace s fakty, jimiž má být hodnocení odůvodněno. Tato povinnost však nebrání zprostředkovat posluchačům hodnotící soudy aktérů událostí. ... 7.1 Český rozhlas vytváří prostor pro pořady představující diskusní konfrontaci idejí, myšlenek a konceptů vztahujících se k důležitým otázkám veřejného zájmu. Dramaturgie diskusních pořadů musí brát na zřetel zkušenost, že téměř na každý problém mohou lidé nahlížet z různých úhlů a že vývoji společnosti je vlastní názorové střetání. Český rozhlas dbá, aby hlavní názorové proudy sporu dostaly rovnoměrný prostor k vyjádření. ... 7.4 Moderátoři diskusních pořadů Českého rozhlasu jsou povinni zachovávat nestrannost. Posluchač by neměl z jejich vystupování v pořadu poznat, jaký zaujímají postoj k probíranému problému nebo k diskutujícím. Moderátoři vždy usilují o otevřenou výměnu názorů mezi pozvanými diskutujícími, současně však dbají na dodržování pravidel čestně vedené diskuse. |