29. 12. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 12. 2005

Pud sebezáchovy?

V jedněch vánočních novinách vyšel článek "O slávu nestojí, nedělali to pro ni" s příběhy lidí, kteří zachránili druhé. Shodují se, že v tom okamžiku vůbec nepřemýšleli, ale jednali zcela instinktivně. Vysvětlení psycholožky, která takovou automatickou podvědomou reakci dává do souvislosti s pudem sebezáchovy, je ale krkolomné a vůbec mi nesedí.

Prý "když vidím, že jde druhému o život, je to, jakoby se to dělo mně -- prostě zafunguje pud sebezáchovy". Nepřipadá mi to logické. Kdyby byl pud sebezáchovy naším základním instinktem, musel by nám přece naopak podvědomě bránit v ohrožování vlastního života při záchraně cizího člověka. Mnohem víc se mi líbí jiné vysvětlení: Ne pud sebezáchovy, ale touha po jednotě je prvotním a nejsilnějším instinktem člověka. Vnímání sebe sama jako součásti jednoho celku. To je ta síla, která nás přitahuje k opačnému pohlaví tak, že jsme schopni hory přenášet, to je motiv, který dokáže postavit ideály společenství nad vlastní život, to je instinkt, který nás posílá zachránit život druhého bez ohledu na vlastní ohrožení.

Ano, je to "jakoby se to dělo mně", protože všichni jsme součástí jednoho celku. Funguje stejný vztah, jako mezi prsty na jedné ruce -- palec pomůže malíčku a malíček palci. Pud sebezáchovy (sebe jako jednotlivce) s tím nemá nic společného, oba mají vyšší cíl: zachovat funkčnost ruky jako celku i za cenu ohrožení sebe sama.

Dnešní společnost staví do popředí individuum, "svobodu jednotlivce", osobní odpovědnost, což koresponduje s chápáním pudu sebezáchovy jako základního lidského instinktu. Logicky je pak v takové společnosti preferována honba za svým ziskem bez ohledu na ostatní, drancování přírody bez ohledu na příští generace a přijde-li hurikán a s ním nouze o základní životní potřeby, bere jednotlivec do ruky střelnou zbraň a jde si opatřovat věci pro sebe násilím. Taková společnost nikdy nemůže pochopit jednání sebevražedných atentátníků a marně si klade otázku, kde zůstal jejich pud sebezáchovy.

Začneme-li se však dívat na události z pohledu zájmů vyššího celku, jehož součástí se podvědomě cítíme být, najednou do sebe všechno začíná zapadat. Najednou začneme chápat, proč se ekologové přivazují ke stromům na Šumavě nebo k vratům jaderné elektrárny, začneme rozumět vědcům a vynálezcům, jejichž nejsilnějším motivem je dát něco prospěšného lidstvu a peníze pro ně vůbec nejsou na prvním místě, jako samozřejmé nám pak připadne, že při povodních jsou lidé ochotni podělit se o střechu nad hlavou nebo poslední bochník chleba s těmi ještě postiženějšími. A nakonec začneme možná chápat i ty sebevražedné teroristy, pro které je ochrana vlastního společenství před "západním zlem" (oni to tak prostě vidí) vyšším zájmem než zachování vlastního individuálního života.

Abychom mohli žít v této společnosti, přistupujeme na její pravidla. Poslušně vyznáváme odpovědnost sama za sebe (a necháváme si vnucovat třeba penzijní reformu v tomto duchu) a při každém našem jednání přemýšlíme, abychom jednali tak, jak tato společnost považuje za "normální". Pak ale přijde okamžik, kdy není čas na přemýšlení, a my se ve zlomku sekundy zachováme jaksi podivně - instinktivně, v souladu s naší vnitřní přirozeností. Ostatní se na zachránce cizího života dívají jako na hrdinu, ale on nechápe: "to by přece na mém místě udělal každý" a ze záře reflektorů hledí co nejrychleji zmizet. On poznal, co je prvotním instinktem člověka, nechal se jím vést a připadlo mu to naprosto samozřejmé a přirozené.

Ti, co nepoznali, zatím nechápou. Přitom by možná pro začátek stačilo malé zamyšlení nad tím, že slova "normální" a "přirozené" opravdu nemusejí být synonyma.

                 
Obsah vydání       29. 12. 2005
29. 12. 2005 Pravidlo "Drž hubu a krok" platí stále (ne-li víc než jindy) a ani dnes nezní vtipně "Jana  Veselá"
29. 12. 2005 Ministr Rath má pravdu -- privatizace nemocnic může představovat velké nebezpečí Jan  Žižka
29. 12. 2005 Svítá na lepší časy Štěpán  Kotrba
29. 12. 2005 * * * Jan  Pavel
29. 12. 2005 Způsobuje zbožnost bohatství?
29. 12. 2005 Flexibilita není všechno
29. 12. 2005 Chirurg, kterého vyhodili čeští demokratičtí revolucionáři... Miroslav  Polreich
29. 12. 2005 Zahleděni do sebe, nevidíme potřeby potřebných Miloslav "Kraken" Junek
29. 12. 2005 V době "vlády KSČ" se skutečně stávkovalo Stanislav A. Hošek
29. 12. 2005 Karolina Světlá a zkřehlý houslista Karel  Moudrý
29. 12. 2005 Británie 2005 Jan  Čulík
29. 12. 2005 Kdo ovládá ekonomiku? Tomáš  Krček
29. 12. 2005 Krade nám někdo exkrementy? Jiří  Škuba
29. 12. 2005 Pud sebezáchovy? Jiří  Martišek
24. 12. 2005 Česká sekce BBC přece jen končí...
16. 12. 2005 Kompletní Johann Sebastian v rozhlase
29. 12. 2005 Novoroční ohlédnutí Miroslav Václav Steiner
29. 12. 2005 Světová ekonomika a globální problémy lidstva Stanislav  Heczko
23. 12. 2005 Vánoční a novoroční vydání Britských listů
27. 12. 2005 2006 - pátrejte více po vlastní identitě Bohumil  Kartous
25. 12. 2005 Láska ve věku neurologie
28. 12. 2005 Mají pětatřicátníci v Česku dnes zhoubný vliv? Jan  Bím
28. 12. 2005 Masová mediální kultura je mrtvá...?
24. 12. 2005 O českých špionech v 16. století Václav Vratislav z Mitrovic
27. 12. 2005 Svoboda projevu v Evropě: Musí to být buď všechno, nebo to není nic
27. 12. 2005 Američtí konzervativci: Proč nám Evropané nerozumějí a jak to napravit?
27. 12. 2005 Slovensko 2005: Zlých dvanásť mesiacov Braňo  Ondruš
28. 12. 2005 Turci se nenaučili popírat genocidu v minulosti tak dobře jako Britové
28. 12. 2005 Pane Pehe, novinářovou povinností není stranickost, ale mravnost Jiří  Jírovec
28. 12. 2005 Jak se bránit proti Českým aeroliním a jiné byrokracii Jiří  Jírovec
11. 12. 2005 Hospodaření OSBL za listopad 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce