13. 10. 2005
Vášnivé, fanatické vyznání ateistyČlánek v Britských listech z 12. 10. 2005 pod názvem "Vraždy, pohlavní choroby a rozpad manželství jsou častější v náboženských společnostech" je snůškou nesmyslů. Nemá nic společného s fakty a je jen vášnivým, fanatickým vyznáním autora, který v českém vydání zůstává v bezpečné anonymitě.
Pozn. red. U shrnutí článků ze zahraničního tisku neuvádíme autora českého shrnutí, protože nepřidává k textu žádné nové informace. Autorem původního textu v deníku Guardian je George Monbiot, nikoliv anonym. Reakci Ivana Odilo Štampacha mu ale určitě zašleme... |
Řešit problém terorismu banální formulací o "vyhazování lidí do povětří" je trapné. Myslím, že každý kromě toho ví, že vedle důvodů náboženských jsou ve hře i důvody nacionální nebo jinak politické. Bombardují-li USA své bývalé spojence, kteří se stali neposlušnými a proto najednou "přestali dodržovat lidská práva", činí to ve jménu Božím? Činili to presidenti předcházející fundamentalistickému Bushovi výrazně méně? Všiml si někdo, že proti Bushovým zahraničně politickým dobrodružstvím protestovaly prakticky všechny křesťanské církve působící v USA? Kdo, neznámý autore, v Indii "upaluje lidské bytosti"? Dal jste si aspoň trochu práce se zjištěním základních faktů o hinduismu a i dějinách Indie? Míní-li se současný konzervativní papež autorovým výrazem "papež ze 14. století", je třeba se zeptat, kterému homosexuálovi ublížil, nebo v čem vlastně spočívá ono "pronásledování". Má vůbec papež možnost někoho pronásledovat? Nebo jen řekl, stejně jako jiní před ním a kolem něj své stanovisko k praktikované homosexualitě, s nímž ostatně ani já osobně nesouhlasím, ale s nímž mohu DISKUTOVAT. Jakým způsobem může papež někomu upírat právo na jeho či její tělo? Tady už přestává rozum stát! Bere tento zlý muž z Vatikánu ženám jejich těla? Zabíjí či nechává je zabíjet na ulici? Nebo je snad podle autora tělem ženy její potomek? Je potomek, lidská bytost, vlastnictvím matky? Dospěl současný kapitalismus až k proměně bezbranné a nevinné bytosti v inventář, ve věc, v majetek? Využívají-li ke zklamání autora článku britští biskupové a rabíni svobody slova a dovolují-li si nestydatě sdělit svůj názor, intepretuje se jejich péče o ochranu života tak, že chtějí prodlužovat něčí utrpení. Nejen život potomků před narozením, ale i život generace, která už není ekonomicky zdatná a je komusi na obtíž, se stává (v tomto případě velmi levným)zbožím. Autor článku nemá ani nejmenší pochybnosti o tom, co říká. Víra je ve svém principu hledáním a neustálým svárem mezi souhlasem a otázkami. Víra čerpá svou sílu z toho, že se táže. Autorův ateistický fundamentalismus je neuvěřitelný ve svém dogmatismu. A autor má ještě tu drzost označovat věřící lidi za lidi bez pochybností. Neví co mluví. Asi si nedal ještě práci promluvit s jediným věřícím člověkem. Autor vystavuje na odiv svůj liberalismus, když po sérii útoků prohlašuje titulek článku za otázku, ale stačí zvednout oči či posunout kursor a zjistíme, že titulek se rozhodně na nic netáže a nic nezpochjybňuje. Gregory Paul, jehož se autor dovolává, pokud je o něm správně referováno, postupuje v rozporu s elementární vědeckou metodologií. Z religionistického hlediska je nesmyslné mluvit o "intenzitě náboženské víry". Víra není měřitelná. V jakých jednotkách by se měřila? V jakém smyslu může např. "víra ve Stvořitele" vést "k vyšší úmrtnosti mladistvých a mladých dospělých"? Vyvolává víra v Boha smrtelné nemoci, na něž tito lidé umírají? Posuzování počtu sociálně deviantních a kriminálně hodnocených jevů podle světových stran ("jih USA") nemá nic společného s náboženskou či nenáboženskou orientací předpokládaných pachatelů. Teprve velmi dobře koncipovaný výzkum mezi usvědčenými pachatali uvedených činů by prokázal případný vztah mezi "vírou ve Stvořitele" a uváděnými zločiny. Když je řeč o "pozitivní korelaci se sílící vírou a náboženským uctíváním Stvořitele" v souvislosti s "rostoucím počtem potratů u mladistvých", nutno se zeptat, jestli se autor či jeho informátoři zabývali deklarovnaým vztahem k víře u těch, kdo se tzv. "potratu" (tedy aborci) podrobily, nebo jen srovnávají nesrovnatelné? Autor by možná mohl uvést, kde sídlí ten jeho ateistický ráj, v němž jsou ukazatele podle jeho přání? Je to například Česká republika s anomálně nízkými údaji v různých religiózních ukazatelích? Je přece očividné, že nábožensky indiferentní a relativně vysoce ateistické Česko je z hlediska autorových přání a požadavků na tom ve srovnání s jinými zeměmi nepříznivě. Žasnu, že seriózní, svým důrazem na sociální spravedlnost obdivuhodné elektronické medium Britské listy se propůjčí takové primitivní libertariánské propagandě. |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
13. 10. 2005 | Vášnivé, fanatické vyznání ateisty | Ivan Odilo Štampach | |
12. 10. 2005 | Vraždy, pohlavní choroby a rozpad manželství jsou častější v náboženských společnostech | ||
7. 10. 2005 | Katolická církev už nebere Bibli jako zdroj pravdy | ||
7. 10. 2005 | Zázraky, které uctívá Itálie, jsou falešné | ||
7. 10. 2005 | Bible jako pramen inspirace ve 21. století | Karel Sýkora | |
7. 10. 2005 | O křesťanském pohledu na Písmo | Boris Cvek | |
5. 10. 2005 | Laborem Exercens | Jan Pavel II. | |
29. 9. 2005 | Zášť katolické církve vůči homosexuálům volá do nebe | Romana Radová | |
27. 9. 2005 | Jürgen Habermas, náboženství a postsekulární společnost | ||
23. 9. 2005 | Vatikán: Homosexuálové budou mít zakázáno stát se knězem | ||
5. 9. 2005 | Státní dotace jsou pro umění zhoubné | Boris Cvek | |
19. 8. 2005 | Všechny je za šest dnů stvořil Bůh | Bohumil Kartous | |
16. 8. 2005 | Evoluce nebo kreacionismus? | ||
26. 7. 2005 | V mystice se cesta za pravdou stává pravdou samotnou | Boris Cvek | |
8. 7. 2005 | Hus, Konstantin a Metoděj | Jaroslav Štemberk |