9. 5. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 5. 2005

Strach z člověka

Co znamená symbol holocaustu pro současnost? Znamená strach z toho, že by se člověk mohl přestat sám sebe bát. Zdá se tato věta nesmyslná? Zdánlivě ano, vychází ovšem z reality dějin. Po mnohačetných historických zkušenostech nelze očekávat, že by člověk jednal za všech okolností smysluplně. Až velmi často opřádal ideologií, tedy určitou smyslu -- plností, právě takové snahy, které naplňovaly hranice absurdity. A často je rozšiřoval do úplně nových a nepředstavitelných rozměrů, jako právě holocaustem.

Připomínka výročí konce II. světové války bývá v médiích často označována za oslavu. Je jistě oprávněné slavit konec absolutního utrpení, ovšem taková oslava v sobě nutně nese vědomí celého průběhu a všech důsledků, nejen konce války. Nejsou to pouze pietní akty u památníků obětí, které kontrastují s obsahem pojmu oslava, ale je to hlavně jakési kolektivní podvědomí hrůz války, které nejčastěji reprezentuje právě holocaust. Společnost si tak připomíná, že je to právě strach z toho, co je lidská společnost schopna vykonat třeba pod dojmem sice monstrózní, ale přece jen pouhé iluze. Německý myslitel Karl Jaspers to ve své slavné klasifikaci viny označil paralelou hříchu, který v sobě podle křesťanství všichni neseme. Pojmem metafyzická vina zavázal každého člověka ke konkrétně nezdůvodnitelné vině za tragédii, která se odehrává kdekoli na světě.

A v tomto duchu žije v evropských společnostech ono podvědomí holocaustu.

S každým vzdálením se o další dekádu je vždy častěji kladena otázka možného zlehčování odkazu temné části spektra lidských možností. To jsou jistě důvodné otázky, které si všímají měnící se historické situace. Společnost se svým vývojem dostává do stále nových pozic vůči vlastní historii. Jednak se společnost zbavuje nedocenitelného faktu živých svědků historického okamžiku a jednak tento okamžik uvádí do vztahů s těmi událostmi, které následovaly mezi ním a současností. Mladým Němcům se proto nelze divit, když odmítají být spojováni s viníky holocaustu. Nepociťují pochopitelně žádnou účast na masakru milionů lidí a nechtějí s ním být v tomto smyslu spojováni.

Jistě, holocaust má být mementem, nikoli obviněním, a jeho význam má být jedině obecný, nikoli konkrétní.

S holocaustem nechce být spojován vůbec nikdo. Neonacistickou představu o "vylhanosti" holocaustu je třeba chápat právě takto. Ani tato jinak odcizená sociopatologická odchylka si není schopna přiznat fakt holocaustu, což jen dokládá její zoufalství. To, že média projevují o veřejné projevy neonacistů takový zájem vypovídá o výjimečném postavení této sociální choroby a zároveň to směřuje otázky po možné relativizaci právě k nim.

Vůbec nejdiskutovanějším tématem je problém kriminalizace těchto projevů. Tady by se jistě měli zástupci spravující společenskou moc dohodnout na tom, zda skutečně dodržovat platný zákon a trestat, nebo zda má dojít k legislativním změnám v rámci prostoru zvaného svoboda projevu. Přesto je však tato problematika zavádějící, protože ani jeden z těchto přístupů nelze argumentativně vyvrátit a oba dva zároveň nesou svá hypotetická rizika.

Právní úprava společenského chování je sekundární záležitostí. Daleko důležitější než právní ploty je skutečný stav společenského vědomí a podvědomí. Tady je znovu důležité podotknout, že míra postižení společnosti relikty nacismu je z celkového hlediska daleko méně významná, než se vzhledem k mediálnímu naladění jeví. Určité míry deviace se žádná společnost nevyhne a vzhledem k historicko kulturním souvislostem je u nás vázána částečně také na nacismus. Skutečné nebezpečí představuje teprve rozrůstání vlivu takové deviace mimo její obvyklé společenské teritorium a zásah do té části společenského systému, která musí zůstat zdravá -- do výkonu společenské moci.

Holocaust by měl být i nadále připomínán. Nikoli mladým Němcům, kteří za něj nemohou, nebo od reality vnitřně izolovaným neonacistům, jejichž "víra" jim nedovoluje uvěřit. Měl by být připomínán Evropě i světu - nikoli jako vzpomínka na hrůznou minulost, ale jako jedna z možností, kterou už lidstvo ve své historii vykonalo. Nejen během světové války, ale už i před ní a po ní - až dodnes. Ten strach by měl zůstat. Ne jako náboženská bázeň, ale jako respekt před životem. Nebo třeba jako připomínka skutečnosti, že Hitler nebyl ďábel, ale člověk.

                 
Obsah vydání       9. 5. 2005
9. 5. 2005 Novozélandský "experiment" - kolosální selhání
9. 5. 2005 Petr Uhl: "Ministr spravedlnosti porušil v případě katarského prince soudní pravomoci"
9. 5. 2005 Porušení ústavního pořádku v kauze "katarského prince" Zdeněk  Jemelík
9. 5. 2005 Případ Zachariase Moussaouiho Mojmír  Babáček
9. 5. 2005 Příjemná zábava s novým Renčovým filmem Jan  Čulík
9. 5. 2005 Capitalist lapses, Communist lures Jan  Čulík
9. 5. 2005 "Žluč na jazyku, hlava plná ještěrů"
9. 5. 2005 "Protest proti lživé propagandě Britských listů
9. 5. 2005 Předseda SPD vzbudil nebývalé emoce kritikou kapitalismu Richard  Seemann
9. 5. 2005 Modrá šance - o peníze jde vždy až v prvé řadě Josef  Vít
9. 5. 2005 Čím se Češi liší od svých sousedů? Miroslav Václav Steiner
9. 5. 2005 Strach z člověka Bohumil  Kartous
9. 5. 2005 Děkujeme, odejděte (milí drobní akcionáři...) Marek  Orel
9. 5. 2005 Michael  Marčák
9. 5. 2005 Oslovily Vatikán představy o Bohu-Hodináři nebo Bohu-Návrháři? Miloš  Dokulil
7. 5. 2005 Vatikán "donutil jezuitu, aby rezignoval z šéfredaktorské funkce"
7. 5. 2005 Zlopověstné dítě přichází do kin Petr  Šafařík
9. 5. 2005 Irák může směřovat k občanské válce mezi církevními skupinami David  Bacon
9. 5. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 18. - 27. dubna 2005
9. 5. 2005 Soukromé vysoké školy v ČR - co o nich víme? Radim  Valenčík
9. 5. 2005 Místopředseda vlády odpovědný za ekonomiku státu neumí počítat Josef  Vít
9. 5. 2005 Michael  Marčák
9. 5. 2005 Jsme stejné krve Irena  Zítková
9. 5. 2005 Proč Policie ČR jednala na příkaz bolševického pohlavára?
9. 5. 2005 Ministerstvo vnitra "analyzuje návrh na zrušení KSČM"
6. 5. 2005 Držte hubu, máme přece demokracii!
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
9. 5. 2005 Strach z člověka Bohumil  Kartous
9. 5. 2005 Příjemná zábava s novým Renčovým filmem Jan  Čulík
6. 5. 2005 Tolik válečných mýtů, jako je národů   
6. 5. 2005 Horory v domácím balení František  Hrdlička
6. 5. 2005 Může být demokracie funkční?   
6. 5. 2005 Česká republika legalizuje porušování lidských práv v ústavech sociální péče   
6. 5. 2005 Neřest rozkládá státní moc Zdeněk  Jemelík
6. 5. 2005 Konopí a zlá čarodějka marihuana Bushka  Bryndová
6. 5. 2005 Konopí způsobuje duševní choroby   
5. 5. 2005 Drobečky Jaroslav  Hutka
5. 5. 2005 Brazílie odmítla americkou finanční pomoc pro boj proti AIDS   
5. 5. 2005 Velikost velikánů Alex  Koenigsmark
4. 5. 2005 Upalování pneumatik Ondřej  Hausenblas
4. 5. 2005 Itálie: Nastává konec berlusconismu? Josef  Brož
4. 5. 2005 Mladí vpřed, staří na svá místa! Karla  Ladwigová