30. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 12. 2004

Stále aktuální Robinson Crusoe

V středečním sloupku vzpomenul Štěpán Kotrba film Lid versus Larry Flynt v souvislosti s obranou svobody slova. Je zvláštní, že na sklonku roku se TV Nova "pochlapila" a kromě tohoto osm let starého, leč jak vidno stále aktuálního snímku Miloše Formana uvedla o svátečním víkendu i jiný příběh, jenž se dotkl několik set let starého, avšak dosud palčivého problému -- lidské neschopnosti vzájemného respektu.

Na mysli mám dvoudílný film Robinson Crusoe, jehož ztvárnil -- pro českého diváka jistě překvapivě -- francouzský herec Pierre Richard. Příběh Daniela Defoa o trosečníkovi je českému čtenáři známý především díky dobrodružnému převyprávění Josefem Věromírem Plevou, v němž jsme byli ale ochuzeni o možnost zamyšlení nad soužitím různých kultur vedle sebe.

Pro bílého Robinsona byl Pátek pouhým snědým divochem, lidojedem. Nám se tak mohou dodnes jevit jihoameričtí lovci lebek. Stejně tak představiteli euroatlantické civilizace, jež má své kořeny v křesťanství a antice, může být nepochopitelná víra v jiné náboženství (popř. filozofii života), ať už jde o islám, hinduismus, buddhismus apod. A takovýchto rozdílných pohledů na život a jeho rituály (Velikonoce, Vánoce, ramadán, masopust apod.) je dost a dost..

Soužití Robinsona s Pátkem mi ale připomenulo drsnou skutečnost, že lidstvo od doby Daniela Defoa (cca 1661-1731) či jeho souputníka Jonathana Swifta (1667-1745), autora myšlenkově podobných Gulliverových cest, ve svém postrádání respektu vůči jiným kulturám nepokročilo ke změně k lepšímu. Bílí lidé sice už nebičují černošské otroky na plantážích, ale s chutí pojídají čokoládu z kakaa, jehož boby sbíraly věkem mnohdy ještě děti na afrických plantážích, či se oblékají do šatů, při jejichž šití si popíchali prsty malí Asiaté. Ve jménu boje za svobodu, boje proti terorismu, jímž zahaluje své skutečné ropychtivé choutky, vtrhla euroatlantická civilizace do Iráku a vnucuje mu svůj způsob politického života, tj. demokracii, jako nejlepší možný systém, ačkoliv takovým, jak každý den na vlastní kůži poznáváme, není.

Nedostatek respektu se však týká i mnohých z nás v Česku. Často se přezíravě díváme např. na zde pracující Ukrajince, jež vnímáme jako levnou pracovní sílu, vykonávající nejtěžší, nejnepohodlnější práci za mrzký peníz. Čech má přece svou hrdost, raději se zaregistruje na pracovním úřadě a pobírá sociální dávky. Takový názor o Ukrajincích panuje do chvíle, než se nastěhují do vedlejšího bytu, my je blíže poznáme a zjistíme, že mnozí z nich jsou středoškolsky, ba dokonce i vysokoškolsky vzdělaní lidé, kteří by bohužel svou profesí v rodné zemi nemohli uživit rodinu, a proto šli za lepším výdělkem jinam i za cenu toho, že jejich vzdělání v nové domovině přijde vniveč. Že stejný osud může postihnout, ba dokonce již postihl i mnohé z nás, si neuvědomujeme.

Vietnamci jsou pro nás naopak pouzí stánkaři, šmelináři, kteří padělají zboží, dokud nám třeba Česká televize seriálem Josef a Ly nenabídne pohled do jejich soukromí, abychom zjistili, že stejně jako mezi námi i mezi Vietnamci jsou také poctivě pracující s bohatou kulturou, která nás třeba již léta okouzluje, aniž bychom si to uvědomovali. Mám na mysli okouzlení buddhismem v 90. letech dvacátého století, jehož filozofii, která se ale místy stala módním trendem, podlehli mnozí z nás.

Na první pohled se nám mnohé kultury jeví jako velmi odlišné, ale ve skutečnosti je jejich princip stejný. Pomyslné rozdíly, jež jsou ve skutečnosti totožnostmi vystihla v příběhu Robinsona nejlépe pasáž, kdy hlavní postava obhajuje monoteistickou víru, zatímco Pátek obhajuje polyteismus. Dochází zde dokonce k paradoxní situaci, kdy Robinson Pátkovi vyvrací druh víry, která však byla součástí historie evropské civilizace -- antiky. Postupem času však Robinson dojde k prozření a zjišťuje, že jeho i Pátkovo náboženství je principiálně totožné, lišící se jen v takových detailech, jako je onen počet bohů nebo odlišná forma úcty k mrtvým (pohřeb x snězení mrtvého). Pro současný svět je pak symbolický závěr celého filmu -- na severoamerickém kontinentu se Robinson s Pátkem setkávají s projevy nepřátelství, rasismem, pročež s vírou v lepší život odplouvají do Evropy, konkrétně Anglie.

Do Nového a tím pádem i nového roku nezbývá už moc hodin. Přejme si proto, kéž je v nadcházejícím období Evropa skutečně přístavem respektu vůči ostatním kulturám (toť třeba i výzva k zamyšlení nad případným (ne)přijetím Turecka do Evropské unie) a tak i inspirativním podnětem pro ostatní kontinenty. Ve výše uvedené zmínce o Ukrajincích a Vietnamcích je více než zřejmé, že lze snadno začít přímo u sebe samého.

                 
Obsah vydání       30. 12. 2004
30. 12. 2004 Bude svět katastrofu v Asii ignorovat?
30. 12. 2004 Ukrajina: Premiér Janukovyč odchází z funkce
30. 12. 2004 Počet mrtvých v Asii dosáhl 112 000
30. 12. 2004 Zpravodajové BBC varují před epidemiemi
30. 12. 2004 Karikatura karikatury... Jan  Sýkora
30. 12. 2004 Marčákova karikatura patří do oblasti PR Bohumil  Kartous
30. 12. 2004 Diskuse o Marčákově karikatuře pokračuje
30. 12. 2004 Svoboda je podmíněna individuální morálkou
30. 12. 2004 Jak polemizovat s tím, co nikdo neřekl Štěpán  Kotrba
30. 12. 2004 Hranicí humoru by měla být velká utrpení
30. 12. 2004 Karikatura stokrát dokola
30. 12. 2004 Nefotografujeme utrpení Miroslav  Bobek
30. 12. 2004 Stručněji
30. 12. 2004 Cynismus až za hrob Ondřej  Hausenblas
30. 12. 2004 Pohoršení
30. 12. 2004 Absolutní nedorozumění Jan  Čulík
30. 12. 2004 Marčákova karikatura nijak neporušuje etiku Ondřej  Fér
30. 12. 2004 I cynismus musí mít svůj étos Bohumil  Kartous
30. 12. 2004 Nepřesná argumentace Jan  Čulík
30. 12. 2004 Nedopusťme, abychom měli českého Larryho Flynta Jiří  Kratochvíl
30. 12. 2004 Charita je odlukou chudoby od státu Jiří  Jírovec
30. 12. 2004 "Nikdy jsem se tolik nenasmál jako v koncentráku" Jiří  Drašnar
30. 12. 2004 Globalizace falešného soucitu Irena  Ryšánková
30. 12. 2004 Úcta k mrtvým a jiné morální zásady Michael  Marčák
30. 12. 2004 I černý humor léčí
29. 12. 2004 Je svoboda slova dělitelná individuální morálkou? Štěpán  Kotrba
29. 12. 2004 Britské listy budou dodržovat základní civilizační principy Jan  Čulík
30. 12. 2004 Syrová pravdivost jako novinářské krédo Štěpán  Kotrba
30. 12. 2004 Michael  Marčák
29. 12. 2004 Bush oznámil vytvoření týmu čtyř států pro jihovýchodní Asii
29. 12. 2004 Colin Powell: "Spojené státy nejsou lakomé"
29. 12. 2004 Asijská katastrofa: Počet mrtvých "překročí 100 000"
29. 12. 2004 Vlády se snaží zintenzivnit humanitární pomoc
29. 12. 2004 Katastrofa přiměje šokem jihoasijské státy, aby se sjednotily
29. 12. 2004 Jak přispět postižené Asii
29. 12. 2004 Ty katastrofy, to je kšeft...
30. 12. 2004 Brůhová je z vaší dobročinnosti placená Štěpán  Kotrba
30. 12. 2004 Stále aktuální Robinson Crusoe Jiří  Kratochvíl
30. 12. 2004 Svoboda projevu je jen teoretická Jiří  Jírovec
29. 12. 2004 Svoboda projevu není na ústupu Jan  Čulík
28. 12. 2004 "Svoboda projevu, jejíž součástí není právo urážet, je fraška"
29. 12. 2004 Birmingham: Bylo chybou, že jsme konzultovali sikhské starší
30. 12. 2004 Vánoční nadělení pro české školství Radek  Sárközi
30. 12. 2004 Ten pokrok je úžasný René  Kraus
30. 12. 2004 Přeji Vám šťastný Nový rok! Petr  Pospíchal
29. 12. 2004 Jak CIA unáší "teroristy" letadlem pro celebrity
29. 12. 2004 Média, politika a vyhlídky do nového roku Bohumil  Kartous
28. 12. 2004 Jak prosazuje světová kultura svou nadvládu nad malými kulturními celky
29. 12. 2004 Abrahámovská náboženství v pátém roce třetího tisíciletí Ivo V. Fencl
29. 12. 2004 O tajné lásce Karla Čapka Jiří  Bakala
23. 12. 2004 Vánoční a novoroční vydání Britských listů
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
28. 12. 2004 Valná hromada Občanského sdružení Britské listy
22. 11. 2003 Adresy redakce