5. 10. 2004
Klientelismus v ODS je zákonitýKorupce a její mírnější forma klientelismus jsou trvalým problémem všech společností. Česká republika není výjimkou, v různých indexech korupce se pravidelně umísťuje na zadních pozicích v blízkosti např. Běloruska. Korupce nezasahuje jen politiku, bují i ve zdravotnictví či v soukromé sféře. Média a veřejnost přirozeně nejvíce popuzuje v horních patrech politiky. Nedávná nařčení představitelů ODS z korupce, ať už jde o spolupracovníky předsedy ODS či o regionální politiky, např. z Kladna či Brna, jdou již tradičně do ztracena. |
Každý jen trochu znalý občan není těmito aférami překvapen. Stačí si vzpomenout na komunální kampaně v krajských městech za milióny, které nikdy nejsou přiznány ani vykázány. Stranám u veřejnosti a médií prochází mnohonásobné podhodnocování výdajů na jejich kampaně. Na omluvu ODS je třeba říci, že každá strana s jejím dominantním postavením v komunální a krajské politice by byla klientelismem prolezlá. Základní příčiny jsou čtyři. ODS vládne dlouhodobě, kontrola opozicí a médii je minimální. Firmy nemají zájem či sílu "hru" skončit a veřejnost je lhostejná. ODS dlouhodobě dominuje v politice větších měst a všech krajů, kde "tradiční" sousedská kontrola, jako např. u měst do deseti tisíc obyvatel, nefunguje. Např. v Kladně získala v posledních volbách neuvěřitelných 48,5 procenta. Přes několik ostrých vnitřních soubojů a následných změn na postech primátorů neotřesitelně vládně např. v Praze a Brně. V Českých Budějovicích bezprecedentně postoupila post primátora KDU-ČSL za většinu v radě města. Pozice ve vedení radnic velkých měst ztratila v poslední době jen na severní Moravě. Kontrolní mechanismy fungují v komunální politice ještě hůře než v celostátní. V mnoha městech stojí ODS v čele širokých koalic bez funkční opozice schopné kontroly. Osvědčenou metodou pacifikace problémové opozice je zvolit jejího šéfa do placeného místa předsedy některé z komisí. Pro celostátní média je komunál špatně uchopitelný a málo zajímavý. Regionální média existují jen na úrovni některých krajů a okresů a jsou často až trapně servilní k místním pašům. V mnoha případech vlastní lokální média (např. rádia) funkcionáři stran. Fotku "svého" hejtmana či starosty v příznivém vyznění najdete nejen v denících Bohemia a Moravia minimálně jednou týdně. Firmy, které dostávají zakázky od radnic, jsou na hře závislé, a to ať již jsou v pozici vyvolených, kteří zakázky pravidelně dostávají, či jsou za mnohem nevýhodnějších podmínek subdodavateli. Kontrola občany je velmi slabá. Veřejnost se angažuje především v případech staveb s nepříznivým vlivem na životní prostředí, jinak zůstává lhostejná. Klientelismus není vlastní jen ODS. Dlouhodobá účast ČSSD ve vládě ji posiluje i komunálně a o schopnostech lidovců postarat se o své lidi také není nutné mít iluze. Obratnost projevují i starostové malých stran či všemožní "nezávislí". Řešením není zavřít několik starostů, kteří se znelíbili spolustraníkům, a jet dále. Nutná je změna fungování politických stran na komunální úrovni. Zákon o střetu zájmů rozšiřme z parlamentu i na nižší patra politiky. Zaveďme do něj citelné finanční sankce. Zabraňme běžnému obcházení zákona o zadávaní veřejných zakázek. Trvejme na dokladech o financování kampaní, např. povinném zveřejňování inzertních smluv. Zastupitelský "jánabráchysmus" bez jasné odpovědnosti rozetněme přímou volbou starostů s možností jejich odvolání občany. Posilme kontrolní nástroje opozice a veřejnosti, např. veřejností a písemností všech jednání. Korupce je morem společnosti. Naše neochota jí důrazně čelit nás ekonomicky ochuzuje, vede ke špatným rozhodnutím s dlouhodobými následky, posiluje politické extrémisty, vede k frustraci veřejnosti a cynismu médií. Blížící se krajské a senátní volby budou testem, co stranám dovolíme! Autor, právník a politolog, je předsedou LiRA a pracuje jako asistent senátora Zlatušky |