9. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 8. 2004

Matematika nejsou počty

Mnoho lidí odmítá maturitu z matematiky argumentem, že oni vystudovali a vlastně nikdy matematiku nepotřebovali, že stačí spočítat výplatu, tak na co nějaké siny a cosiny, že... Ti lidé měli smůlu a o matematice nevědí nic. Možná vědí něco o počtech, ale ne o matematice.

Matematika není souhrn nesouvisejících faktů, které je nutno se naučit, protože jinak s nimi naložit nelze. Že Babičku napsala Božena Němcová, to se musíte naučit. A uvěřit tomu, protože nemáte jinou možnost to prověřit než se podívat do vícera knih, kde se to tvrdí nebo se zeptat někoho, kdo to tvrdí. Budou-li knihy tvrdit rozporné věci, nemáte možnost rozhodnout, kdo má a kdo nemá pravdu. Buď si vyberete, komu uvěříte, nebo budete zmatení. A nebo vám to bude jedno.

Matematika naproti tomu dává základ pro kritické myšlení.

Matematika učí, že:

1) Pojmy, o kterých se chceme bavit, je třeba dostatečně přesně definovat. To je důležité v jakékoli diskusi i při poslechu politických či jiných projevů. Mluvčí, který manipuluje s vágně definovanými nebo nedefinovanými pojmy, je buď sám hlupák nebo se snaží ohlupit posluchače.

2) Tvrzení je třeba dokazovat. Tvrzení není pravdivé jen proto, že bylo řečeno, nebo proto, že ho pronesl Buddha, Marx nebo Hayek. Tedy matematika učí kritickému myšlení, respektive základu kritického myšlení - skepsi.

3) Existují správné a nesprávné odpovědi na otázky, existují cesty, jak se správných odpovědí dobrat a existují metody, jak správnost odpovědí ověřit. Řešení je třeba ověřovat, neověřené řešení není řešení. Přitom správných odpovědí, správných řešení může být i více a jsou si rovnocenná. Dokázat je nutné všechna. Správné řešení nemusí existovat. I to je třeba ověřit.

A matematika to učí v krystalicky čisté podobě. Samozřejmě, že ne všechno v životě je nutno definovat tak přesně jako v matematice, většinu tvrzení v životě nelze "dokázat" v matematickém smyslu, ne všechna správná řešení jsou také rovnocenná. Matematika ale ukazuje, že kritický přístup je potřebný. A možný.

Ze středoškolských předmětů je matematika jediná, která toto dokáže. Resp. matematiku lze i na středoškolské úrovni vykládat tak, aby toto naučila. Bohužel, lze ji vykládat i jinak. Matematika je jediný ze středoškolských předmětů, kde pochopení je podstatně jednodušší a méně náročné, než "biflování". Ne že by ji nebylo možno nabiflovat, naučit se nazpaměť sbírku příkladů a "projít". Ano, jde to. Znal jsem velmi pečlivou dívku, která v rámci přípravy na maturitu každý příklad ze sbírky přepočítala několikrát. Pečlivě si zapisovala, kolikrát. Moc jí to nepohohlo, protože zkoušející se dopustil "zrady" - změnil čísla v zadání.

Pochopit matematiku je jednodušší, zabere mnohem méně času a vyžaduje méně energie. Mnohé je třeba se naučit - odvozovat by zabralo příliš mnoho času a nakonec, odvodili to chytří lidé před mnoha lety, proč toho nevyužít - ale celek je vhodné pochopit.

Tedy matematika je jediný ze středoškolských předmětů, na němž lze ověřit, zda student skutečně myslí nebo má jen dobrou paměť.

Bohužel je matematika často vyučována nevhodně. Povinná a porovnatelná zkouška z matematiky by snad dokázala přinutit učitele - oni vědí, jak se vyučovat má, ale je často jednodušší lenivě přijmout přístup biflujících studentů - učit ji řádně. Neřádné vyučování matematiky lze přirovnat k výuce literatury jako soupisu autorů, k nim příslušejících životopisných dat, seznamu děl a tří-čtyřřádkových obsahů bez skutečného čtení.

Povinná maturita z matematiky není strašák na studenty, ale na (špatné) učitele.

                 
Obsah vydání       9. 8. 2004
9. 8. 2004 Na soudce, který měl soudit Saddáma, byl vydán zatykač
9. 8. 2004 Britská vláda odpírá léčení žadatelům o azyl nakaženým HIV
9. 8. 2004 Británie přestává používat vakcínu pro děti, která obsahuje rtuť
9. 8. 2004 Riziko jedince a společnosti z odmítání očkování
9. 8. 2004 Malé české mediální hříchy Fabiano  Golgo
9. 8. 2004 Co dluží česká kultura komunismu Milan  Černý
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
9. 8. 2004 Růžové angažmá pro zelenou stranu Martin  Mach
6. 8. 2004 Bývali disidenti Ivan Martin Jirous a Stanislav Penc útočí na Grosse kvůli zásahu proti CzechTeku
8. 8. 2004 Czechtek: "policisté šikanovali odjíždějící účastníky"
7. 8. 2004 Přátelská akce: Milion fanoušků techno music se zúčastnil street parade v Curychu
7. 8. 2004 V Británii zakázala konzervativní vláda akce jako CzechTek už před deseti lety
6. 8. 2004 Kdo je zfetovaný? Premiér, technaři nebo novináři? Tomáš  Tetiva
6. 8. 2004 CzechTek a hysterie českých médií i veřejnosti Luděk  Staněk
4. 8. 2004 Policie a CzechTek Bohumil  Kartous
6. 8. 2004 CzechTek: Neoprávněně obsadili cizí majetek
9. 8. 2004 Vypínejte elektrické spotřebiče
9. 8. 2004 Česko spolyká příliš energie Josef  Vít
6. 8. 2004 Programové prohlášení vlády České republiky
9. 8. 2004 Pehe píše Davidovi: už nemám pochybnosti Jiří  Pehe
9. 8. 2004 David píše Pehemu: Prostředky, které chcete použít proti jinak smýšlejícím nejsou demokratické
9. 8. 2004 CDU/CSU zmítá boj o kancléřského kandidáta Radek  Vogl
7. 8. 2004 Powell podepsal dohody o modernizaci radarové základny USA v Grónsku Štěpán  Kotrba
8. 8. 2004 Irácký premiér vykázal ze země televizi al Džazíra
9. 8. 2004 Matematika nejsou počty Vítězslav  Novák
9. 8. 2004 SRN: Bild a Spiegel píší zase postaru Jan  Sedláček
9. 8. 2004 Zapatismus a sociální vědy John  Holloway
9. 8. 2004 Co děláme my -- jim Sergej  Chelemendik
6. 8. 2004 Hvězdné války a globální bezpečnostní prostředí Miroslav  Polreich
6. 8. 2004 Global Trends 2015: A Dialogue About the Future With Nongovernment Experts
6. 8. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 29. července - 1. srpna 2004
6. 8. 2004 Nevyčerpatelné zdroje -- další ekonomický mýtus?! Jan  Sýkora
5. 8. 2004 Několik poznámek na téma LÁSKA Igor  Chaun
5. 8. 2004 Netomáš a Bělorusko Štefan  Švec
6. 8. 2004 Irena Zítková: La grande dame české literatury Jan  Čulík, Štefan  Švec
6. 8. 2004 Bůh třetího tisíciletí Václav  Dušek
7. 8. 2004 Hospodaření OSBL za červenec 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
9. 8. 2004 Staré dává vzniknout novému Štěpán  Kotrba

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
9. 8. 2004 Matematika nejsou počty Vítězslav  Novák
9. 8. 2004 Co dluží česká kultura komunismu Milan  Černý
9. 8. 2004 Malé české mediální hříchy Fabiano  Golgo
9. 8. 2004 Vypínejte elektrické spotřebiče   
9. 8. 2004 Staré dává vzniknout novému Štěpán  Kotrba
9. 8. 2004 Karel Hoffmann: "Žádám spravedlnost!"   
6. 8. 2004 Chateaubriand: Fumaroliho itinerář poezie a teroru Josef  Brož
6. 8. 2004 Nevyčerpatelné zdroje -- další ekonomický mýtus?! Jan  Sýkora
6. 8. 2004 Irena Zítková: La grande dame české literatury Jan  Čulík, Štefan Švec
6. 8. 2004 Americké týrání v Guantánamu je možná válečný zločin   
6. 8. 2004 Bůh třetího tisíciletí Václav  Dušek
6. 8. 2004 Bývali disidenti Ivan Martin Jirous a Stanislav Penc útočí na Grosse kvůli zásahu proti CzechTeku   
5. 8. 2004 Několik poznámek na téma LÁSKA Igor  Chaun
5. 8. 2004 Výslechy před namířenou zbraní, věznění v železech, nutnost pózovat nazí