28. 5. 2003
Dosud si žádná vláda neuvědomila, že vzdělání je investicetisková zpráva UOK V pátek 30.5. od 10 hodin proběhne na ministerstvu školství první oficiální jednání mezi Petrou Buzkovou a zástupci Učitelského odborového klubu a dalších školských odborových organizací působících v druhé největší odborové centrále Asociaci samostatných odborů, která má 200 000 členů, z toho 5 000 zaměstnanců ve školství. Předmětem jednání budou katastrofální důsledky připravované "reformy" rozpočtu na kvalitu českého školství a 4 požadavky UOK. |
Odborové organizace Asociace samostatných odborů působící ve školství se shodly na požadavcích, které adresují vládě ČR, především jejímu předsedovi a ministrům financí a školství. Jednáním s vládou byl pověřen R. Sárközi, J. Váňa a M. Holub. Pokud bude neúspěšné, mají vyjednavači mandát sáhnout k nátlakovým akcím. Požadavky:1) Chceme, aby vláda kompenzovala pedagogům opětovné roční odložení 16. tarifní platové tabulky. 2) Chceme, aby se předseda vlády a ministři školství i financí zavázali, že se od roku 2004 bude školství trvale podílet na HDP 6 procenty, jak je obvyklé v zemích Evropské unie. 3) Chceme, aby se jmenovaní zavázali, že učitelské platy dosáhnou v roce 2004 slíbených 130% průměrné mzdy v zemi. 4) Chceme, aby ministerstvo školství navázalo partnerský dialog s učitelskou veřejností a začalo s ní projednávat důležité reformy, které připravuje. Možnosti řešení:1) Chceme, aby vláda kompenzovala pedagogům opětovné roční odložení 16. tarifní platové tabulky. a) Procentuální navýšení tarifní stupnice pedagogických pracovníků z 10 na 25%, jak je tomu u státních úředníků. b) Rozšíření dovolené z 40 dní ročně na všechny dny prázdnin, tedy na 60 dní. c) Finanční příspěvek na další vzdělávání (odborná literatura, jazykové kurzy, školení, profesní tréninky...) ve výši 1.000,- Kč měsíčně. d) Zvýšení finančních prostředků na osobní ohodnocení o 1.000,- Kč měsíčně. e) Bezplatné preventivní očkování (chřipka), hrazení lékařského ošetření, léků a nemocenské v plné výši (u infekčních chorob, kterými pedagogy mohou nakazit žáci). 2) Chceme, aby se předseda vlády a ministři školství i financí zavázali, že se od roku 2004 bude školství trvale podílet na HDP 6 procenty, jak je obvyklé v zemích Evropské unie. a) Tento bod nenabízí různé možnosti řešení. Bohužel si dosud žádná vláda neuvědomila, že kvalitní vzdělání je investice s nejvyšší možnou mírou návratnosti, i když v dlouhodobém horizontu. (ČR dává na školství nejméně ze všech zemí OECD!) 3) Chceme, aby se jmenovaní zavázali, že učitelské platy dosáhnou v roce 2004 slíbených 130% průměrné mzdy v zemi. a) Tento závazek obsahuje už vládní programové prohlášení z roku 1998. Pokud má vláda jiné rozpočtové priority, musí zavést obdobu školného. V současné době jsou "státní" školy znevýhodněny oproti školám soukromým, protože školné nemohou vybírat. Bezplatné školství nemohou pedagogové financovat ze svého. (Platy pedagogů v ČR jsou nejnižší ze všech zemí OECD!). b) Požadujeme zvláštní mzdový předpis pro všechny pedagogy od mateřských po vysoké školy, který by byl založen na kariérním řádu, ne na počtu let praxe. c) Chceme, aby kvalifikovaného pedagoga nemohl nahradit nekvalifikovaný zaměstnanec na žádném typu škol a aby požadavek kvalifikace byl uplatňován i u osob samostatně výdělečně činných (převedení vzdělávání do vázaných živností). 4) Chceme, aby ministerstvo školství navázalo partnerský dialog s učitelskou veřejností a začalo s ní projednávat důležité reformy, které připravuje. a) Požadujeme zveřejnění všech platných právních norem (zákony, vyhlášky, učební osnovy, vzdělávací programy...) týkajících se školství na internetových stránkách ministerstva školství. b) Požadujeme průběžné zveřejňování připravovaných zákonů, vyhlášek a dalších dokumentů, které připravuje ministerstvo školství a jím zřizované instituce, aby se k jejich textu mohl kdokoliv vyjádřit, především odbory, sdružení a asociace, které působí ve školství. c) Požadujeme projednání výše uvedených materiálů s odbory, a to s dostatečným předstihem (alespoň jeden měsíc) a přímou účast odborů na jejich vzniku. d) Požadujeme důsledné vtělení mezinárodní Charty učitelů UNESCO do školských zákonů a vyhlášek. e) Požadujeme vznik Pedagogické komory s povinným členstvím, která by byla rovnoprávným partnerem vlády. |