28. 5. 2003
Letní dialog mezi vědou a uměním na HlubokéObčanská iniciativa pořádá v České republice Letní dialog mezi vědou a uměním - sérii seminářů o souvislostech vědecké ilustrace, která se bude konat na Hluboké ve dnech 12. - 19. července 2003. Cílem workshopu je mj. dokumentovat možnosti umělecké vizualizace objektů živé a neživé přírody, představovat uměleckou interpretaci vědeckých faktů a tím dokumentovat inspirační sílu vědy pro uměleckou tvorbu. Jedním z přednášejících bude i bývalý ministr školství Petr Vopěnka, matematik, který zasvětil život bádání o nekonečnu, na jehož základě vypracoval tzv. alternativní teorii množin. |
Citujeme z informací o projektu: Náplní workshopu je posílit vizuální stránku získávaných vědomostí zejména z těch oborů, ve který existují struktury a procesy a děje se odehrávají na mikroskopické a submikroskopické úrovni. Zprostředkování vědomostí v těchto disciplínách jen verbálním popisem, bez vizuálního doplnění, nedovolí plně pochopit funkčnost vztahů mezi strukturami a procesy. Bez účasti obrazové představy jsou nabyté vědomosti a zprostředkované informace neúplné a nedokonalé, těžko zapamatovatelné a navíc i obtížně reprodukovatelné a sdělitelné. České učebnice biologie, chemie, fyziky (ale i jiných oborů) jsou ilustrované nedostatečně, většinou perokresbami, a student nemá možnost slovní popis struktur a dějů s jejich vizuální podbou, a tedy těžko chápe souvislosti mezi strukturou a funkcí. I to je jedna z příčin, proč se čeští studenti umístili v Mezinárodní studii patnáctiletých žáků, která testovala schopnost aplikova vědomosti při řešení praktických problémů, organizované OECD v jednatřiceti zemích světa až na 19. místě a němečtí studenti na 21. místě.
|