3. 7. 2002
Vysvědčením se nemají děti trápitMáme za sebou další konec jednoho obyčejného a normálního školního roku. Konec, který byl ostatně jako každý rok, poznamenán znatelným nárůstem volání vystrašených a zoufalých žáků na dětskou linku bezpečí. Úzkost, obavy a strach ze špatných známek ztížily poslední předprázdninový návrat ze školy domů nejednomu školákovi. Dětští psychologové neustále varují rodiče před neadekvátními reakcemi a nereálnými požadavky na prospěch svých potomků. Ztráta soudnosti, ba dokonce zdravého rozumu, může mít i fatální následky. Otázka zní, zda-li je nutné, aby konec školního roku byl pravidelně doprovázen strachem neúspěšných žáků ze vzteku a zloby zklamaných rodičů.
|
Vysvědčení je hodnotící listina celoroční práce nejenom žáka, ale i jeho rodičů. Známky na něm se tajně nelosují za účasti notáře a státního dozoru večer před dnem jeho předání, ale vznikají na základě průběžné klasifikace jednotlivých hodnocených předmětů a jsou také průběžně po dobu celého školního roku zaznamenávány do žákovské knížky. A tak jednoduchým výpočtem prostého aritmetického průměru lze celkem snadno a rychle, v kteroukoliv denní či noční hodinu, získat věrohodnou informaci o aktuálním hodnocení žáka z toho kterého předmětu. Na pravidelných třídních schůzkách je možné toto hodnocení dále upřesnit osobním pohovorem s příslušným pedagogem a učinit si tak naprosto jasnou představu o studijních výsledcích své ratolesti. Přihlédneme-li pak ke skutečnosti, že konečná klasifikace se uzavírá na závěrečných klasifikačních poradách, které probíhají na všech školách zhruba čtrnáct dní před koncem každého školního roku, je možné vlastní rodičovskou aktivitou nežádoucí překvapení zcela vyloučit. Žádná nemilá překvapení se v den vysvědčení zkrátka vůbec nemusejí konat. Záleží pouze a jen na skutečném a opravdovém zájmu nás rodičů. Jsme-li zklamání špatným vysvědčením svého dítěte, měli bychom se v prvé řadě ptát samy sebe, co jsme zanedbali a špatné vysvědčení vnímat především jako své vlastní rodičovské selhání. Na místě by byla, místo hněvu, spíše omluva svému dítěti a přiznání, že jsme při své výchově pochybili. Nadávky, pohlavky a spílání spojené s ponižujícími výroky typu : "Po kom jenom je to naše dítě tak blbé ?!" Pouze dokazují náš povrchní zájem o výchovu vlastního dítěte. V takovém případě je též na místě otázka, zda-li se v našem chování neodrážejí vlastní negativní zážitky z dětství, kdy jsme my sami prožívali chvíle hořkosti a ponížení. Poslední školní den by měl být dnem klidného a rozvážného zhodnocení uplynulého školního roku bez zbytečných emocí a jalových afektů. Dobré nechť je oceněno a ze špatného se pokusme příště udělat lepší. Poznámka JČ: Číselné známky kromě toho o výkonu žáka příliš mnoho nevypovídají, měly by být nejméně doplňovány slovním hodnocením. A už vůbec nic známky o výkonu žáka nevypovídají, pokud jsou založeny, jak tomu často bývá, jen na třech čtyřech případech "zkoušení" během roku, kdy žák odříkává namemorované učivo. Školní výchova by měla rozvíjet tvůrčí a inteligenční schopnosti žáka, jeho talent analyzovat svět a orientovat se v něm, nikoliv ho nutit, aby memoroval encyklopedická data. Slovní hodnocení by pak informovalo o tom, jak se žák zhostil svých úkolů během vyučování - mezi něž nepatří memorování dat. Ukázka vysvědčení z britské školy (konec června 2002), dvanáctiletá žačka:
Předmět: Angličtina. Výsledek: 96 procent. Třídní průměr: 69 procentTohle je vynikající výsledek, který si žačka absolutně zaslouží. H. projevuje velké schopnosti a neúnavnou pozornost vůči detailům, má zralý a svědomitý přístup a skromně, přátelsky a se zájmem je schopna pracovat s texty a myšlenkami, jimiž se zabýváme v hodinách. Je velkým potěšením ji vyučovat. H-in slovní projev je také prvotřídní. Na veřejnosti pronáší projevy sice rychle, ale jasně a příjemně. (Poznámka JČ: V hodinách angličtiny musejí i dvanáctiletí žáci si pravidelně připravovat pětiminutový samostatný projev na různá témata, který pak před třídou přednášejí.) Předmět: Matematika. Výsledek: 82 procent. Třídní průměr: 68 procent.H pracuje v hodinách rychle a přesně a projevuje dobré porozumění většině probíraných témat. Během tohoto pololetí učinila velké pokroky a zejména ráda řeší problémy, které byly žákům prezentovány v kontextu. Předmět: Počítače. Výsledek 93 procent: Třídní průměr: 73 procentH projevuje o předmět silný zájem, pracuje s entuziasmem a při písemné zkoušce během tohoto ročníku měla velmi dobré výsledky. Praktické úkoly řeší s jistotou a dobře. Její známka z praktického cvičení (34 bodů z 37) je relativně nízká v důsledku několika nepořádných chyb, ale jinak H pracovala po celý půlrok kvalitně. Předmět: Drama. Výsledek: 80 procent. Třídní průměr: 76 procentV tomto pololetí jsme se soustředili na Shakespearův Sen noci svatojánské. Zaměřili jsme se na jazyk a na analýzu postav. Žáci získali praktické zkušenosti tím, že analyzovali klíčové scény v této hře a hodnotili je z těchto hledisek. H pracuje v předmětu Drama kvalitně. Je to talentovaná žákyně, která má stále velmi dobré pracovní výsledky. Její slovní a komunikativní schopnosti se zlepšily a její znalosti v tomto předměty vzrostly. Doufám, že se jí bude tento předmět i nadále líbit. |