9. 10. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 10. 2002

Škola včera, dnes... a možná ještě zítra

Chudobva cti netratí, ale jako by se stalo

Televize Nova, která nikdy po nějakém autentickém občanském aktivistovi ani neštěkla, dělala 3. 10. poněkud nepochopitelně reklamu odvážnému učitelskému "samozvanci". Jmenuje se Radek Sárközi. ( sarkozi@volny.cz ; www.volny.cz/stavkuj ) Přestože, na základě zkušeností z nedávné minulosti mnoha nadějných hnutí, je třeba se ještě více ujistit, zda nejde o nastrčenou osobu, nemáme nyní jinou možnost, než tomuto učiteli poskytnout všestrannou pomoc. Situace ve školství je totiž horší než zoufalá. Sárközi nařkl současné pedagogické odbory z manipulace a z toho, že jdou příliš na ruku vládě, a rozhodl se podpořit vytváření nových. Nu což, že staré odbory nefungují, jak by měly, to by nebyla u českých odborářů žádná novina. V Ostravě máme s různými nastrčenými odborářskými alkoholiky a "agenty" nevímkoho také své zkušenosti. Nakonec i nejvyšší odborářský taťka Falbr byl prý na "Cibulkově" seznamu. Sárközi se rozhodl dát dohromady jak nové odbory, tak učitele, kteří se už nechtějí nechat tahat za nos.

Ať je to tedy s milým Sárközi (který je i začínajícím spisovatelem http://www.volny.cz/sarkozi/ ) jak chce, měli bychom situaci ve školství sledovat a podobné akce, zajišťující větší váhu učitelova slova, podporovat.

Za komunistů drželi učitelé "hubu a krok". O významu vzdělání slýchali od strany a vlády denně. Žel, na platech se to nikdy moc neprojevilo. Ani na postoji nadřízených. Kdo z učitelů kváknul, ten bez pardónu letěl. Které z učitelek z náročné práce ve třídách s 30 dětmi "přeskočilo" (bylo jich dost), ani ta žádnou odměnu ani diplom nedostala. Nakonec, co by si s tím v takovém stavu počala.

Přišel něžný převrat a nastojte: dalších deset let prázdných slibů, dalších deset let s přeplněnými třídami a bez peněz na potřebné vybavení škol a zvýšení platu. Dalších deset let, kdy učitel je finančně i společensky nula a kdejaký politický hochštapler na něj může dělat ramena. Ani toho papírování učitelům moc neubylo.

Myslíte si, že mezi tím dospěli učitelé na hrdé a zkušené revolucionáře a že si již v rámci dnešní "svobody" nenechají foukat do polévky? Omyl! Kdo se nezbláznil, ten již dávno utekl. To, co zbylo, jsou vetšinou uštvané ženské s osobnostními poruchami, které se na takovou práci vůbec nehodí. Jedny jsou příliš afektované, jiné paranoidní, většinou ale obojí, často (při nejlepší vůli) již z domova narušeným dětským dušičkám víc ublíží než pomohou. Nekonečnou láskou a tolerancí, kterou děti potřebují více než cokoliv jiného, často neoplývají. Nezlobme se na ně, školstvi jsou dnes galeje a leckterý duševně zdravý chlap, pokud nemá aspoň výcvik u jednotek speciálního nasazení, by neobstál ani tolik jako ony.

Výukové strategie jsou zpravidla optimální při nejvýše 14 dětech ve třídě, takže veškeré miliony odtékající z hubené školní kasy na různé výzkumy dobře krmených kancelářských krys, když není na platy učitelům (dostatečné platy dostatečnému počtu učitelů), jsou zdroji vyhozenými oknem.

Stav školství nezachrání ani zdarma investovaná invence těch několika absolventíků, kteří do školské praxe skutečně nastoupí a ještě neztratili ideály. S příchodem starostí o vlastní existenci nebo dokoce o rodinu entuziasmus rychle vyprchává. Navíc, jejich hlas má v učitelském sboru většinou pramalou sílu a často jsou oni a jejich dobré nápady obětí zákulisních intrik konzervativního a skeptického osazenstva.

Jestliže učitelé neudělali revoluci dodnes, dnes ji již neprovedou tuplem. Hlavně proto, že již ve stavu mnoho skutečných a hrdých učitelů ani nezůstalo, a to, co zůstalo, je v mnoha případech, s ohledem na náročné poslání a úkoly, s prominutím, odpad.

Mlčeli příliš dluho k věcem veřejným, naši učitelíčkové, takže národ jim stejně nebude příliš věřit, ani kdyby se nyní na hlavu postavili. Učitelé již pro národ nejsou předvojem, ale chvostem, se kterým každý zamete. A ani ten národ již není, co býval. Už jej nikdo jen tak na náměstí nedostane. Každý sedí za pecí, i kdyby tam měl umřít hladem. Jak chtít revoluce po učitelích, když i dělník má tak krátkou paměť, a rukávy si na ty všiváky, co ho na každém kroku okrádají, nevyhrnul už celých dvanáct let a někteří ani od "únoroveho vitězstvi".

A nejhorší sortou jsou podnikatelé z vlčí smečky našich předních straníků. Ti, kteří jsou díky dobrým kontaktům a tučným úplatkům "u koryta". Bobánkové, které jsme zhýčkali tím, že jsme je nechali zkorumpovat celou republiku. Ti se s vámi nepřijdou hádat na náměstí a nedají vám ani korunu na občanskou aktivitu. Ale pokud je naštvete, nebudou váhat dát peníze nájemným vrahům.

Ale co bychom nechtěli? Jestliže policejní šéf oddělení z Hradce Králové dostal dnes za více než čtyři miliony ukradené z krvavě "vydřených" peněz za pokutové bloky jen podmínku, co byste chtěli po našich tvrdě pracujících podnikatelích? Vždyť v tomhle systému se již bez úplatku a krádeží snad ani podnikat nedá.

Zkuste jim říci do očí, že jsou zloději. K smrti se urazí tito naši noví nadlidé!

Dnešní dělnická mládež si raději porozbíjí hlavy po hospodách, než by ušla dva kroky na nejbližší náměstí. Jednou možná přijdeme na to, že Leninova mordparta byla ve srovnání s naší formující se hospodskou ultrapravicí dobročinným spolkem. Až ti jednou své pivní mozoly dovalí na náměstí, bude definitivně po demokracii.

Ale vraťme se ke škole. Až definitivně krachnou všechny snahy učinit školské úřady a platy spravedlivými, a možná i snaha založit opravdu nezávislé odbory, budeme moci pro naše učitele něco udělat? Jistěže: Každý občan, který má dítě na základní nebo střední škole by měl dát učitelskému sboru přislušné školy jedno procento svých příjmů.

Navrhněme to my, rodičové, na nejbližších třídních schůzkach (kdo nemá peníze, může nosit husy nebo dříví na otop, jak tomu bylo kdysi). Pokud učitelé nebudou dostatečně finančně zabezpečeni, budou naše děti učit i nemocní nebo neschopní lide. Netvrdím, že jen učitelé-boháči učiní duši našich dětí zdravou a bohatou, ale chudá uštvaná učitelka, nebo učitel, který si místo sebevzdělávání a přípravy přivydělává roznášením letáků, také ne. Chudoba cti netratí, ale jakoby se stalo...

                 
Obsah vydání       9. 10. 2002
8. 10. 2002 Donald Rumsfeld osobně vyjednával se Saddámem Husajnem
9. 10. 2002 Škola včera, dnes... a možná ještě zítra Darius  Nosreti
9. 10. 2002 Pražskému primátorovi: zajistěte bezpečnost dětí cestou do školy
9. 10. 2002 Před 64 lety probíhala okupace českého pohraničí Jaroslava  Čajová
9. 10. 2002 Zapomenuté pohraničí - zapomenuté osudy Jaroslava  Čajová, Josef  Bartoš, J.  Kouřil
9. 10. 2002 Český ostrůvek na Uničovsku v okupovaném pohraničí Josef  Bartoš
8. 10. 2002 Byla mezinárodní humanitární pomoc zpolitizována?
8. 10. 2002 Nobelova cena pro tři genetiky a tři fyziky
9. 10. 2002 "Vodca" to už asi nerozchodí Lubomír  Sedláčik
9. 10. 2002 Amerika: národ, který nechce jít do války
8. 10. 2002 Američané se už osm let snaží zabránit řešení irácké krize
9. 10. 2002 Jaká jsi, slovenská levice? Oskar  Krejčí
8. 10. 2002 Česká média v průběhu zasedání MMF/SB 2000 nebyla nestranná Eva  Kunzová
8. 10. 2002 Totalitarismus a síla osobnosti Eugen  Haičman
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL

Školství RSS 2.0      Historie >
9. 10. 2002 Škola včera, dnes... a možná ještě zítra Darius  Nosreti
23. 9. 2002 Skandál se známkováním britských maturit   
3. 9. 2002 Učitelé, zvedněte hlavu! Výzva k vyhlášení stávky   
2. 9. 2002 Klubko zmijí
aneb zneprůhlednění veřejné zakázky MŠMT na školení ICT koordinátorů
Jan  Wagner
30. 8. 2002 Učitelé nemohou hradit škody po povodních ze svých platů Radek  Sárközi
8. 8. 2002 Kritické myšlení   
3. 7. 2002 Vysvědčením se nemají děti trápit Pavel  Bráborec
20. 6. 2002 Hledají se odborníci na integraci Romů do českého školství   
13. 6. 2002 Agresivní lidé mají velký strach   
10. 6. 2002 Britský ministr vnitra ustoupil: děti žadatelů o azyl budou nakonec chodit do normálních škol   
4. 6. 2002 O českém biflovacím školství Fabiano  Golgo
29. 5. 2002 Vzbouření v Dolní sněmovně proti vylučování dětí žadatelů o azyl ze školy   
22. 5. 2002 Proč nedodržuje katedra politologie VŠE úřední hodiny pro styk se studenty? Aleš  Žďárek
17. 5. 2002 Učitelia ako ovce Lubomír  Sedláčik
14. 5. 2002 Vstupte svými názory do dnešního pořadu ČT "Bez imunity" o školství Michal  Rusek