19. 11. 2002
Kult Holubové Aničky očima "nezatížené" generaceKdyž jsem se vracel v půli srpna zpět do České republiky, uvítala mne kromě povodní neobvyklá diskuse v tisku. Z leckdy zmatených, až hysterických výkřiků jsem pochopil, že za pár týdnů hodlá jedna z českých komerčních televizí opakovat proslulý ideologický bič na chartisty, máničky, samozvance a zaprodance, samu velkou Ženu za pultem. Zajásal jsem tak prudce, že jsem se ani nezačal rozčilovat nad lacinou reklamou na komerčně využívanou modlu reálného socialismu dva měsíce před "uvedením na trh". Dávné vzrušení veselohry na třicet večerů, majora Zemana, veselohry po všech stránkách, ve mně vybudilo napjatou touhu po dalším mléku od produktivních vemen kulturního oddělení ÚV KSČ...
|
Ač mám do kunsthistorika daleko, od prvních minut jsem bystře odhalil zásadní reminiscence na umělecký ústřel padesátých let - socialistický realismus. Hlavní hrdinka, příkladně emancipovaná občanka, zasloužilá prodavačka Anna Holubová nastupuje do nové, moderní samoobsluhy, kde by člověka kvalitním zbožím i soudružskou atmosférou doslova utloukli. Režimní superstar Jiřina Švorcová je scénáristou trapně stylizována do role svůdné, avšak cudné dobrodušky, z jejíhož úsměvu mi zcela nezatíženě jde mráz nejen po zádech. O naši hrdinku však usiluje kromě prakticky kompletního pánského osazenstva zejména majitel stranicky rudé Škody 100, Brož Karel - nesmělý statik. "Milostné scény" dnes vzruší především naše bránice... Co ovšem vyděsí, je velkolepé defilé zúčastněných jmen. Nejeden svěrač tuhne při scéně, kterak bezmála lidová modla Menšík káže o úloze prodavačky ve společnosti socialistických úderníků či básní o konečném skoncování s kapitálem. Nepřipraveného vzápětí dorazí bezpáteřně šaškující Jaromír Hanzlík, člověk, který se odvážil jít vzdát poslední památku na poslední cestě prof. Patočkovi! (Jekyll&Hyde?) Angažmá de facto výsluní tehdejší herecké elity dohání k otázkám, jakou roli vůbec vrcholní herci hrají ve svém životě. Je snad herecký stav povětšinou jen námezdní silou, vykonávající ideologickou špinavou práci bez zapojení charakteru či srdce? Je "hvězda" loutkou - nemyslící prázdnou nádobou, do níž mocipáni nalévají jed propagandy, jak se jim to hodí a kam vítr - tam kabát vlaje? Jsou peníze tak mocným činidlem, že řadu špičkových komediantů vehnala do náruče lží "rodné strany?" Stojí jim ten starej krám za takovouhle spoušť?! Nebo v tom bylo tenkrát i něco víc? Žena za pultem vznikala, nezapomeňme, v roce Charty 77... Hysterie některých "demokratů" běhěm veřejné diskuse o škodlivosti uvádění těchto výdobytků dělnické revoluce mě, přiznám se, rozesmála. Společnost se ještě pořadně nevzpamatovala z "demokracie" a už tu máme další partu kazatelů, moudrých lidí, co nám poví - tohle ne, to je ŠKODLIVÉ! Tohle je svoboda slova?! Opravdu mohou normalizační obludy navlečené do lži v díle, které s odstupem času působí přinejmenším komicky, někoho dnes vehnat do náruče komunismu, jak se nám ochránci demokracie a cenzoři v jedné osobě snaží namluvit? Pravda, obraz "reality" v seriálu použitý by mohl slabším povahám vnuknout pochybné představy o množství banánů, citrusů, lesklých bonboniér a podobných raritních (ne)reálií husákovského samoděržaví. Ale není dnes Žena za pultem naprosto ojedinělým ostrovem těchto růžových mystifikací? Kdekoliv jinde, mimo svět Aničky Holubové jsou k dispozici fakta o dobové realitě. Nepamětníci, jen se zeptejte rodičů na prvomájové fronty na jižní ovoce, na několikaleté pořadníky na trabanta a jiné "výdobytky"... Jestliže si dnes tato společnost chce pokrytecky říkat "demokratická," neměl by nikdo nikomu diktovat nebo kázat, co je "škodlivé" a co ne. To se, přátelé, vracíme zpátky do žumpy padesátých let... Naopak, uvedením bolšánské propagandy se může cítit jedině posílena, protože demokracie je o dialogu. Daleko závažnější otázka k zamyšlení je, jak je možná i nyní taková masová poptávka po tomto shitu, dle mého skromného názoru, velmi chabých kvalit. Jistě nad příběhy obětavé funkcionářky ROH uroní slzu nejedna sentimentální penzistka, ale čemu se chceme divit v době, kdy jsou národu vymývány mozky slabomyslnými soap-operami z banánových republik? Snad jen pro uklidnění pánů moralistů - ani po zhlédnutí socialistického ráje okem soudružky kamery v podání Ženy za pultem se ze mě NESTAL KOMUNISTA! Poznámka JČ: Drobné upřesnění: Je-li v demokracii svoboda, má každý samozřejmě právo i "kázat, co je 'škodlivé', a co ne" - i když už nikoliv někomu předepisovat, jakých názorů se držet. Nicméně, demokracie není absolutní názorový relativismus, základní etické, morální a civilizační hodnoty stále platí a občané mají právo kritizovat, pokud je někdo porušuje, a vyvolávat o tom veřejnou debatu. A ke kolaboraci herců s komunistickým režimem. V minulých dnech jsem potkal v Praze na ulici jednoho čtenáře, který mi vyčetl, že jsem se zachoval příliš "ideologicky", když jsem se v recenzi nynější pražské výstavy o socialistickém realismu pozastavil nad tím, že četní známí a velcí herci z první republiky hráli v propagandistických komunistických filmech ze začátku padesátých let. Bylo mi vysvětleno, že reaguji ahistoricky, protože prý nikdo nemůže zpětně hodnotit, pod jakým tlakem se ten který herec ocitl, aby vystoupil v komunistické propagandě. Za nacistů bylo požadováno, aby jeden z českých herců přečetl v rozhlase projev Reinharda Heydricha. Nikdo to udělat nechtěl, ale někdo to udělat musel. Nakonec se přihlásil - v zájmu české herecké obce - Zdeněk Štěpánek. Řekl: Vím, že to budu mít po válce špatné, ale postarejte se o mé děti. Uznávám, že situace mohla být individuálně složitá a chci to podotknout i v souvislosti s příspěvkem Michala Jurzy. Aniž bych chtěl kohokoliv odsuzovat, přesto mi připadá podivné, že se herci propůjčili lživé propagandě. Avšak herci nejsou ani filozofové, ani morální idoly a je chyba, že k nim mnozí v národě tak vzhlíží. A nikdo nemá povinnost být hrdinou. |
Hon na svobodu slova | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 11. 2002 | Kult Holubové Aničky očima "nezatížené" generace | Michal Jurza | |
19. 11. 2002 | Případ Šafránková: Zrušte trestní stíhání za pomluvu | Jan Čulík | |
12. 11. 2002 | Media Observatory ČR k nejvážnější situaci tisku v ČR od roku 1989 | ||
18. 10. 2002 | Zákon tvrdé ruky aneb konec demokratů v Čechách | Štěpán Kotrba | |
11. 10. 2002 | Chce vláda ČSSD poručit větru, dešti? | Filip Rožánek | |
8. 10. 2002 | Česká média v průběhu zasedání MMF/SB 2000 nebyla nestranná | Eva Kunzová | |
2. 10. 2002 | MFD právem vystupuje proti trestnímu stíhání za pomluvu | ||
23. 9. 2002 | Anarchisté odmítají přeceňování významu pražského zasedání NATO | Štěpán Kotrba | |
13. 9. 2002 | Pane ministře Dostále, odstupte! | Petr Štěpánek | |
5. 8. 2002 | Czechtek 2002 - zpráva z festivalu | Arim Mimory, Ládis Kylar, Štěpán Kotrba | |
23. 7. 2002 | V Americe byli odsouzeni novináři za trestný čin pomluvy | ||
18. 7. 2002 | Koniec živnosti "plodenie detí"? | Lubomír Sedláčik, Jan Čulík |