26. 4. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 4. 2002

Nový Zelenkův film: koncert o životě

Rok ďábla - je zatím posledním snímkem scénáristy a režiséra Petra Zelenky. Na filmovém plátně se tu potkávají dnes už téměř legendární muzikanti - Jarek Nohavica, Karel Plíhal, skupina Čechomor a Jaz Coleman (britský zpěvák), aby si společně zahráli ve snímku, který vypovídá nejen o vzestupech i pádech kariéry hudebního umělce.

Už jenom fakt, že tito hudebníci hrají sami sebe, nikoli vymyšlené postavy, na nás může působit jako dokument. Navíc podporovaný takovými záběry, jako je přímý vstup ze společného koncertu J. N. a skupiny Čechomor, nebo krátký záznam, v němž různí lidé hovoří o setkání s anděly.

Tvůrce filmu ale tuto skutečnost převrací a celý příběh staví do roviny mystifikace. (Stejně jako se o to pokusil již dříve ve dvou podobných projektech - Visací zámek 1982 - 2007; Mňága - Happy End.) Rozehrává děj založený na vytváření umělých situací, pololží a polopravd. Koláž zajímavých setkání postav nejen ze světa reálného, ale i postav ze světa duchovního. (Při posledním společném koncertu J. N. a Čechomoru je polovina jeviště vyhrazena pro muzikanty a polovina pro duchy.)

Rok ďábla - ale není jen o takovýchto setkáních, nýbrž - především - o hledání sebe sama.

Jarek Nohavica se po alkoholickém období ocitá v odvykací léčebně, aby opět nalezl nejen hodnotu svého života, ale i texty, které následkem nadměrného konzumování alkoholu zapomněl (vtipná vsuvka). Karel Plíhal se propadá do mlčení a jen tichého pozorování okolního světa. Jeden ze členů skupiny Čechomor (František Černý) hledá pochopení sebe sama v připodobnění se svému vzoru - J. Nohavicovi. Jaz Coleman naopak v novém hudebním stylu, který vychází ze spojení subjektivních představ o umění a symfonického orchestru; rovněž však v opuštěném lomu, kde provádí magické rituály. A nakonec i holandský dokumentarista Jan Holman, který přijel do Čech natočit snímek o životě anonymních lidí; o tom, jak se dokázali vypořádat s faktem, že se dobrovolně vzdali i toho, co je posledních několik let drželo při životě - alkoholu.

Rok ďábla - je také film o tajemství; o nepochopení a nepoznatelnosti každého člověka.

Rok ďábla - zní na jednu stranu hudbou, která všechny hlavní protagonisty spojuje, která má až magickou moc vytvářet silná a intenzivní pouta (a prožitky); na druhou stranu mlčením. Neboť co je krásnějšího, ale zároveň i těžšího, než přestat chvíli mluvit a jen se zaposlouchat do hudby, která vychází zevnitř každého člověka.

Rok ďábla - může ale také fungovat jako výsměch společnosti, která se zajímá především o banality z umělcova soukromí než o to, co si myslí, co hrají a jaké jsou jejich cíle a možnosti. (Například tisková beseda se skupinou Čechomor - novináře paradoxně vůbec nezajímá hudba - jde jim o to, zda je Jarek Nohavica "trenýrkař nebo slipkař".)

Rok ďábla - se pohybuje na pomezí komedie a hlubší úvahy o životě. V divákovi může vyvolávat smíšené pocity. Některá scéna se jeví komicky, ale najednou do ní vstupuje hudba nebo nějaká úvaha či situace, která komično převrátí do úplně opačného úhlu pohledu. (Například při prvním společném představení J. N. a Čechomoru Jarek Nohavica zpívá píseň Sarajevo a jednomu muzikantovi Č. začnou hořet kalhoty - od nesprávně rozmístěných světel.) Na tváři diváka se objeví úsměv, který je však ihned přebit výrazem dojetí, smutku. (Kontrast tesklivé hudby a banality - lidské blbosti.)

Někomu se film jeví jako utvořený z komické nadsázky, z parodie na současný život, u někoho jiného může navodit spíše stav zamyšlení. Film tedy nesměřuje jedním směrem, nýbrž sám pobízí k tomu, aby si každý z něj vzal to, co je mu nejbližší. A to považuji za veliké plus.

Film ovšem není úplně bezchybný. Autorovi bych vytkla několik nedostatků. Jednak Rok ďábla je snímek, který by podle mého názoru zasloužil mnohem více času i prostoru. Objevují se tu totiž scény, které do příběhu částečně zasahují (holandský dokumentarista se věší za nohy), avšak o jejich smyslu nebo významu se více nedozvídáme. Po této scéně totiž následuje rychlý střih a znovu cesta do protialkoholické léčebny. Už potřetí.

Některé scény bych úplně vynechala. Chápu, že krátká pasáž o tom, jak se muzikant skupiny Čechomor Karel Holas najednou promění v jakéhosi "spasitele", možná v rámci nepochopitelných "ukázání" zapadá do kontextu celého filmu, nicméně se mi to zdá možná až příliš přehnané. Snad v tomto případě bych poradila Petru Zelenkovi, že méně někdy bývá více.

Přesto si myslím, že Rok ďábla je opravdu zdařilý film. Petr Zelenka v něm vsadil na známé osobnosti hudební scény, které z celého snímku vytvořily jeden veliký koncert o životě, o jeho proměnách a mystifikacích. A to se mu zřejmě vyplatilo.

                 
Obsah vydání       26. 4. 2002
26. 4. 2002 Český rozhlas je nekompetentní v zastupování veřejnosti Jan  Paul
26. 4. 2002 Co nás zajímá a o čem nás špatné české sdělovací prostředky neinformují Dominik  Lukeš
26. 4. 2002 Afghánistán: Hladomor v Šeberganu, za nějž má Amerika odpovědnost
26. 4. 2002 Izraelci zastřelili tři školáky, pak je přejeli tankem
26. 4. 2002 Jestliže Miloševič, proč ne Kissinger?
27. 4. 2002 Rekapitulace: Bush má problémy se zahraniční politikou
26. 4. 2002 Mnozí čeští novináři jsou skutečně neseriózní pokrytci Jan  Svoboda
26. 4. 2002 Homosexuální katolická církev - kdy skončí její přetvářka? Fabiano  Golgo
26. 4. 2002 Nový Zelenkův film: koncert o životě Jitka  Peřinová
25. 4. 2002 K arbitráži o TV Nova: CME reaguje na námitky české strany
26. 4. 2002 Kužvarte, kdy vytvoříte registr ekologického znečištění, jak ho požaduje zákon?
26. 4. 2002 Může se v Česku opakovat "francouzská volba"? Štěpán  Kotrba
26. 4. 2002 Bezdomovectví v zrcadle Všeobecné deklarace lidských práv Jaroslav  Jirušek
24. 4. 2002 Zbrutalizován válkou, divošský dav zaútočil na vlastní lidi
26. 4. 2002 Spor o Abraháma - co Židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje Stanislav  Heczko
26. 4. 2002 Ostravská radnice - magistrátní tisk, který je vydáván zdarma? Daniela  Pilařová
25. 4. 2002 Školka jako gestapo - učitelky nebudou trestány za týrání dětí
26. 4. 2002 Středočeský krajský úřad nezveřejnil alternativu k dálnici D3
26. 4. 2002 Superslovenka odmieta Superslováka Lubomír  Sedláčik
26. 4. 2002 O sirobě: zrcadlo nebeské politiky Jan Ámos Komenský
26. 4. 2002 Lužice: Svátek velikonočních jízd Radek  Čermák
26. 4. 2002 1000 let Budyšína - historie a současnost Lužice Štěpán  Kotrba
12. 6. 2002 Čtení na pokračování - Politika s ručením omezeným Jan  Keller
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
28. 4. 2002 Diplom bifľošom, múdrym lopatu ? Lubomír  Sedláčik
28. 4. 2002 Případ Jean-Marie Le Pen: mohl by se fašismus stejným způsobem prosadit v Británii?   
27. 4. 2002 Rekapitulace: Bush má problémy se zahraniční politikou   
26. 4. 2002 Afghánistán: Hladomor v Šeberganu, za nějž má Amerika odpovědnost   
26. 4. 2002 Izraelci zastřelili tři školáky, pak je přejeli tankem   
26. 4. 2002 Mnozí čeští novináři jsou skutečně neseriózní pokrytci Jan  Svoboda
26. 4. 2002 Co nás zajímá a o čem nás špatné české sdělovací prostředky neinformují Dominik  Lukeš
26. 4. 2002 Jestliže Miloševič, proč ne Kissinger?   
26. 4. 2002 Český rozhlas je nekompetentní v zastupování veřejnosti Jan  Paul
26. 4. 2002 Nový Zelenkův film: koncert o životě Jitka  Peřinová
26. 4. 2002 1000 let Budyšína - historie a současnost Lužice Štěpán  Kotrba
25. 4. 2002 K arbitráži o TV Nova: CME reaguje na námitky české strany   
25. 4. 2002 Václav Klaus, Pán Bůh a pantáta Kondelík Darius  Nosreti
25. 4. 2002 Deprese není depka aneb O jednom zakořeněném mýtu Daniela  Pilařová
25. 4. 2002 Školka jako gestapo - učitelky nebudou trestány za týrání dětí   

Český film RSS 2.0      Historie >
26. 4. 2002 Nový Zelenkův film: koncert o životě Jitka  Peřinová
3. 1. 2002 Bucharova Sametová kocovina vyšla knižně   
15. 11. 2001 Bucharova "Sametová kocovina" dnes na ČT 2 Jan  Čulík
3. 10. 2001 České experi(mentální) filmy z Prahy v Británii Renata  Clarková