21. 12. 2001
Místo, kde je domov Vánoc |
Je zcela vhodné a správné, že se v posledních několika týdnech před Vánocemi zabýváme na Glasgowské univerzitě v kursu starší české literatury obdobím baroka. To je totiž doba, v níž sídlí středoevropské Vánoce. Tak, jak kontroverzní pobělohorská doba vtiskla nesmazatelné charakteristické rysy španělských barokních paláců a kostelů Praze, tak ani Vánoce by ve střední Evropě nebyly skoro ničím bez extatické, emocionální poezie barokních českých básníků, autorů koled a teologických kontemplací, spisovatelů veršů a textů, v nichž se snoubí vnucená, katolická ideologie vítězné, cizí, habsburské monarchie s hlubokým porozuměním obyčejnému českému venkovskému životu a s názorností, která je důsledkem intenzivního úsilí "zachránit kacířský český národ" (v roce 1620 bylo cca 90 procent Čechů protestanty) a přivést ho "poučením" a "srozumitelností" na cestu pravou. Jirásek nazval pobělohorské období dobou Temna a tuto dobu autoritářského politického, náboženského i ekonomického útlaku odsuzovalo celé národní obrození, první republika i komunistický režim až do roku 1989. Po pádu komunismu začali mnozí naopak dobu baroka nekriticky obdivovat. Nic není černé ani bílé a sedmnácté století bylo bezpochyby dobou útlaku - kulturního, ekonomického i politického. Zdá se však, paradoxně, že z literárního hlediska přinesla tato doba možná víc vynikajících textů než celé protestantské století šestnácté, kdy měli Češi samostatné království... (Nesmírně poutavě vysvětluje problematiku baroka v Britských listech tento přepis přednášky profesora Alexandra Sticha, druhá část je zde.) Bezpochyby by bez baroka nebyla ani dnešní Praha, ani by neexistovaly tak intenzivně české, domácí Vánoce. Vracíme se v dnešních Britských listech poctou k textům Adama Michny z Otradovic (asi 1600-1670), varhaníka z Jindřichova Hradce, který proslul pozoruhodnou syntézou lidových a teologických prvků - je autorem koledy "Chtíc, aby spal" - Panna Maria je v jeho pojetí prostě normální vesnická dívka, s láskou se starající o svého malého syna. Citujeme i pár řádků z básně Jana Josefa Božana (1644-1716), ze sbírky "Slaviček rájský" ("Černěť já se přistrojím...) a ukázku z úzkostné teologické skladby Bedřicha Bridela (1619-1680) "Co Bůh? Člověk?" (Bridel je autorem písní "Narodil se Kristus Pán" a "Veselé vánoční hody".) Ukázky doplňujeme pracemi studentů Glasgowské univerzity. V jedné z nich se vracíme i k Janu Ámosu Komenskému, který stojí na rozhraní mezi renesancí a barokem. Jan Čulík bude od 22. do 29. prosince mimo internet. Texty ke zveřejnění posílejte na adresu redakce. Pokud nedojde k dramatičtějším událostem, další číslo BL vyjde 2. ledna 2002 - toto vydání však budeme během Vánoc průběžně aktualizovat a 1. ledna vám zašleme jeho finální podobu i do e-mailových schránek, pokud máte tuto službu zaregistrovanou. Hezké Vánoce a dobrý nový rok přeje celá redakce BL |
Vánoce, svátky míru a konzumerismu | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 12. 2001 | Místo, kde je domov Vánoc | Jan Čulík | |
21. 12. 2001 | Chtíc, aby spal | Adam Michna z Otradovic | |
21. 12. 2001 | "Konformní" duch vánoc | Karel Řezníček | |
21. 12. 2001 | Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka | Kathryn Murphy | |
21. 12. 2001 | Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo k Bohu skrze tento svět | ||
21. 12. 2001 | Veselé Vánoce a šťastný nový rok přeje čtenářům redakce Britských listů | ||
21. 12. 2001 | Merry Winterval aneb veselé zimnice | Josef Fronek | |
19. 12. 2001 | Veselé Vánoce z lidové Číny | Jan Paul | |
18. 12. 2001 | Afghánská pohádka o Vánocích |
Česká literatura | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 12. 2001 | Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů | ||
21. 12. 2001 | Místo, kde je domov Vánoc | Jan Čulík | |
21. 12. 2001 | Chtíc, aby spal | Adam Michna z Otradovic | |
21. 12. 2001 | Kapka rosy tekoucí... | Bedřich Bridel | |
21. 12. 2001 | Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka | Kathryn Murphy | |
21. 12. 2001 | Renaissance and Baroque Aspects of Labyrint světa a ráj srdce | Kathryn Murphy | |
21. 12. 2001 | Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo k Bohu skrze tento svět | ||
22. 11. 2001 | Myslíte si, že se nová česká poezie nedá číst? | Michal Jareš | |
16. 11. 2001 | O nejnovější české próze | Lubomír Machala |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 12. 2001 | Místo, kde je domov Vánoc | Jan Čulík | |
21. 12. 2001 | Kapka rosy tekoucí... | Bedřich Bridel | |
21. 12. 2001 | Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka | Kathryn Murphy | |
20. 12. 2001 | Ohlédnutí za chanukou roku 2001 občanského letopočtu | Jan Kofránek | |
9. 12. 2001 | Chanuka: Temnotu neodeženeš palicí, musíš ji proměnit na světlo | ||
22. 11. 2001 | Dr. Vladimír Sáňka: Proč jsem konvertoval k islámu | ||
7. 11. 2001 | Salman Rushdie: Krize víry - islám proti islámismu | ||
24. 10. 2001 | Střet civilizací - bohužel ano | Dan Drápal | |
19. 10. 2001 | Vyvolávat nenávist není správné, ale musíme mít dál svobodu dělat o náboženství vtipy | ||
17. 10. 2001 | Islám má modernizující tendenci |