21. 12. 2001
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 12. 2001

Vzpomínka: před 15 lety zemřel velký filmový režisér Andrej Tarkovskij (4.4.1932-29.12.1986)

"Když jsem byl malý kluk, doslova jsem uctíval Andreje Tarkovského jako boha. Viděl jsem všechny jeho filmy několikrát a mnoho epizod znám nazpamět' i dnes. Mým nejoblibějším filmem bylo Zrcadlo, možná, proto, že nemělo řádnou fabuli a vůbec jsem mu nerozuměl. Ted' existují celé knihy s podrobným komentářem k Zrcadlu, vysvětlujícím co chtěl Tarkovskij vyslovit tím filmem a na co jenom mohl dělat narážky kvůli komunistické cenzuře." - Na Andreje Tarkovského vzpomíná odborník na ruskou literaturu a kulturu z Glasgow University Andrej Rogačevskij. S poznámkou Jana Čulíka.

Už tehdy jsem však uměl používat svůj zdravý selský rozum a poslouchat, co se říká mezi lidmi. Povídalo se, například, že nejmenovaná tisková chyba, která dělá zbytečné starosti hrdince filmu Zrcadlo, je založena na skutečné události. Nějaký chudák sazeč nešt'astnou nahodou vytiskl v novinách slovo SRALIN místo STALIN (písmeno R na ruské, jako ina české, klávesnici je přímo vedle písmena T) a za to byl poslan na Sibiř, aby se podíval, jak vypadají bílí medvědi. Tarkovský to sám potvrdil, když jsem ho videl na schůzce s jeho ctiteli v Novosibirskem Akademgorodku v roce 1979 nebo 1980. Tehdy se neodvážili zmínit se o Stalinově jméně ani letmo, a tím méně o tiskové chybě, která by připomněla návštěvníkům kina sloveso srát.

Těm, kdo tvrdí, že umění Tarkovského je příliš nepřístupné a nemohou ho ocenit normální lidé, bych chtěl opakovat to, co Tarkovský sám řekl na té novosibirské schůzce. Zrcadlo bylo příčinou mnoha diskusí a interpretací a na jedné schůzce filmových fandů se nikdo nechtěl rozejít do té doby, než se rozhodnou, co ten film znamená. A nějaká starší paní uklízečka na mě musela dlouho čekat, protože musela uklidit místnost, ve které se konala ta schůzka. A ta jim nakonec řekla jim, že se hádají o nic, že je film o nějakém chlapovi, který je vážně nemocný a vzpomíná na svůj celý život. Podle Tarkovského to byla možná nejlepší interpretace Zrcadla.

Je to paradox, ale myslím, že úspěch Tarkovského je zčásti důsledkem komunistického systému, z kterého tento režisér uprchl. Ruský herec Oleg Jankovskij vzpomínal, jak během filmování Nostalgie v Itálii všichni herci a herečky v líčidlech čekali na Tarkovského, který běhal s kamerou za listy, padajícími ze stromů. Normálně by takové chování nesnesl kapitalistický producent.

Zdá se mi, že v SSSR, kde nebyla přímá souvislost mezi filmovým uměním a penězi a filmy nebyly většinou považovány za zábavu, měl režisér, který se nezabýval politikou, možná větší uměleckou svobodu, než si lidé obvykle představují

Poznámka JČ: Osobně na mě udělal Andrej Tarkovskij obrovský dojem svým filmem Andrej Rublev, prvoplánově o středověkém ruském malíři ikon, ve skutečnosti však o boží milosti a o tom, komu na světě se jí dosáhne. Film se opakovaně hrál v sedmdesátých letech v kinu Klub v pražské Klimentské ulici. V poinvazních letech samozřejmě lidé v Československu ruskými filmy pohrdali - tento film byl však naprosté zjevení. S komunismem neměl společného vůbec nic.

Absolutně zásadní roli měl pro mě Tarkovského film Stalker o záhadné zóně - opět, o zóně boží milosti - k níž člověk svým úsilím směřuje. K důležitým věcem v životě i smrti však není možno jít přímo.

Snad nejlepším filmem všech dob je pro mě Tarkovského Oběť - je to jeho poslední film, natočený na Západě, v pusté severské švédské krajině, s bergmanovským kameramanem Nykvistem a známým bergmanovským hercem v hlavní roli. V tomto filmu se Tarkovskij naučil západním postupům a jeho numinózní, filozoficko-teologický význam je sdělován naprosto dramatickým dějem. Film je inspirován hrůzou počátku osmdesátých let, kdy nebylo vyloučeno, že svět bude zničen jadernou válkou. Schyluje se k jadernému konfliktu, v rozhlase už bylo snad oznámeno, že jaderné střely z USA a ze SSSR už byly odpáleny. V nejvyšší úzkosti vstupuje hrdina filmu v severské pustině v dialog s Bohem a nabízí mu sebe sama jako oběť, pokud bude svět zachráněn. Nakonec se ukáže, že jaderná konfrontace a bezprostřední hrozba jaderného zničení světa byla jen sen - svět pokračuje dál - avšak hlavní hrdina filmu, ten, který nabídl pro záchranu světu Bohu svůj život - je mrtvý.

Nedlouho po dokončení tohoto filmu zemřel i Tarkovskij - na rakovinu.

Chodím nerad od té doby do kina - zdá se mi, že Tarkovskij ukončil historii světové kinematografie. Od jeho smrti ho už nikdo nepřekonal.

Andrej Tarkovskij (4.4.1932-29.12.1986) je velký ruský režisér, který patří k nejvýraznějším postavám autorského filmu posledních desetiletí. Byl to syn známého básníka Arsenije Tarkovského (1907-89). Když se jeho rodiče rozvedli, žil s matkou a sestrou Marinou v Moskvě. Dostalo se mu hudebního a výtvarného vzdělání. Zprvu studoval orientalistiku (jenom jeden rok), potom strávil ještě rok s geologickou výpravou a konečně se stal studentem v moskevské filmové škole VGIK. Pracoval i jako divadelní režisér. V roce 1977 inscenoval v Divadle leninského komsomolu Shakespearova Hamleta. V roce 1983 režíroval v londýnském Covent Gardenu operu Boris Godunov od Musorgského. Kvůli konfliktům se vedením sovětské kinematografie se rozhodl emigrovat. Zemřel na rakovinu v Paříži.

FILMOGRAFIE

1961: Válec a housle (diplomní film)
1962: Ivanovo dětství - Hlavní cena Zlatý lev sv. Marka na XXIII. MFF v Benátkách 1962, Hlavní cena Zlatá brána na VI. MFF v San Francisku 1962, Hlavní cena na V. MFF v Acapulcu a dalších 10 cen na různých MFF
1966: Andrej Rublev - v SSSR uveden až 1971, Cena FIPRESCI na XXII. MFF v Cannes 1969
1972: Solaris - Zvláštní cena poroty Stříbrná palmová větev a Cena ekumenické poroty na XXV. MFF v Cannes 1972
1974: Zrcadlo - Cena David Donatello za nejlepší zahraniční film v Itálii 1980
1979: Stalker - Cena kritiky na MFF v Terstu 1981, Cena FIPRESCI na MFF sci-filmů v Madridu 1981
1983: Nostalgie - Velká cena za tvůrčí přínos, Ceny FIPRESCI a ekumenické poroty na XXXVI. MFF v Cannes 1983
1986: Oběť - Velká zvláštní cena, Cena za nejlepší umělecké ztvárnění (kamera Svena Nykvista), Ceny FIPRESCI a ekumenické poroty na XXIX. MFF v Cannes 1986

                 
Obsah vydání       21. 12. 2001
1. 1. 2002 T. Pecina prosazoval v rozhlase pluralismus, posluchači reagovali: "špatné" názory je nutno zakázat!
31. 12. 2001 Dvanáct zemí EU přijalo s příchodem nového roku euro
22. 12. 2001 Šéfredaktor deníku Guardian dostal cenu za "vynikající úsudek listu od 11. září" Jan  Čulík
21. 12. 2001 Vzpomínka: před 15 lety zemřel velký filmový režisér Andrej Tarkovskij (4.4.1932-29.12.1986) Andrej  Rogačevskij
21. 12. 2001 Trestní stíhání Tomáše Peciny v mezinárodním vysílání BBC World Service
21. 12. 2001 Místo, kde je domov Vánoc Jan  Čulík
21. 12. 2001 Chtíc, aby spal Adam  Michna z Otradovic
20. 12. 2001 Černěť já se přistrojím... Jan Josef Božan
21. 12. 2001 Kapka rosy tekoucí... Bedřich  Bridel
21. 12. 2001 "Konformní" duch vánoc Karel  Řezníček
21. 12. 2001 Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka Kathryn  Murphy
21. 12. 2001 Renaissance and Baroque Aspects of Labyrint světa a ráj srdce Kathryn  Murphy
21. 12. 2001 Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo k Bohu skrze tento svět
21. 12. 2001 Veselé Vánoce a šťastný nový rok přeje čtenářům redakce Britských listů
21. 12. 2001 Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů
21. 12. 2001 Petice za svobodu projevu Ilona  Bílková
18. 12. 2001 Přispěji na práci Tomáše Peciny částkou 10 000 Kč Pavel  Trtík
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů
21. 12. 2001 Pražská policie před Vánoci: agresivní chování vůči chodcům Richard  Kába
19. 12. 2001 Veselé Vánoce z lidové Číny Jan  Paul
20. 12. 2001 Ohlédnutí za chanukou roku 2001 občanského letopočtu Jan  Kofránek
21. 12. 2001 Merry Winterval aneb veselé zimnice Josef  Fronek
21. 12. 2001 O bití dětí Jan  Čulík
20. 12. 2001 Skandál: manžel kanadské guvernérky kritizoval George Bushe Miloš  Kaláb
20. 12. 2001 Těžká vina vzdálenějších příbuzných: sovětské metody Niny Krásenské z BIS Jan  Čulík
20. 12. 2001 Co je to "civilizace"? Jeden svět a "naše hodnoty"
20. 12. 2001 Václav Klaus se sjednocující se Evropy bojí oprávněně Štěpán  Kotrba
20. 12. 2001 Polemika pravice s levicí: Svoboda trhu versus ingerence státu Štěpán  Kotrba, Tomáš  Janča