17. 10. 2001
Islám má modernizující tendenciGuardian, z čtenářského dopisuV raných stoletích své existence byl islám inovativní ve vytváření zákonů, v sociální podpoře, v matematice, v literatuře, v hudbě, v lékařství, v astronomii a ve filozofii. Existovalo dostatečně velké množství intelektuální nezávislosti na to, aby příslušníci větve Sufi prosazovali alegorickou interpretaci koránu. Zpochybněna byla představa nejvyššího Boha a byla vytvořena teologie Boha v člověku, která byla dána do přímého protikladu v představě "univerzálního vládce". Dalo by se říct, že Západ dohnal islám teprve v devatenáctém století, kdy donutily Darwinovy teorie většinu křesťanstva, aby se znovu zamyslelo nad svým univerzálním fundamentalismem, napsal včera jeden čtenář, polemizující s analýzou v deníku Guardian.
|
Jsem poněkud zmaten určitými částmi analýzy Karen Armstrongové ohledně konfliktu mezi islámem a "Západem". (Válka, kterou bychom měli vést, 13. října). Armstrongová popisuje intelektuální nezávislost a schopnost inovací jako zavedené charakteristiky "moderní západní společnosti", které destabilizují tradičním islámskou a zemědělskou společnost. V raných stoletích své existence byl islám inovativní ve vytváření zákonů, v sociální podpoře, v matematice, v literatuře, v hudbě, v lékařství, v astronomii a ve filozofii. Existovalo dostatečně velké množství intelektuální nezávislosti na to, aby příslušníci větve Sufi prosazovali alegorickou interpretaci koránu. Zpochybněna byla představa nejvyššího Boha a byla vytvořena teologie Boha v člověku, která byla dána do přímého protikladu v představě "univerzálního vládce". Dalo by se říct, že Západ dohnal islám teprve v devatenáctém století, kdy donutily Darwinovy teorie většinu křesťanstva, aby se znovu zamyslelo nad svým univerzálním fundamentalismem, a kdy teprve - např. v Británii - teprve zmodernizoval Zákon o majetkových právech žen tak, že předstihla práva žen, jak jsou definována v koránu. Je mi velmi smutno, když slyším, jak muslimové hovoří o "skutečném" archandělu Gabrielovi, který nadiktoval korán Mohammedovi ve speciální boží arabštině, a když hovoří o tom, že mýtické výroky proroka Mohammeda jsou všeobecným základem pro systém spravedlnosti. Sám jsem byl vychován jako Svědek Jehovův a než mi bylo dvacet, uvědomil jsem si, že je tato víra nesmysl a že kdyby ji přijal větší počet stoupenců, mohla by být lidem nebezpečná. Mohl by mi prosím nějaký muslim vysvětlit, jestli jsou "fakta", uvedená v koránu, o tom, že byl svět stvořen za šest dní, že došlo k potopě, že se žilo 40 let v poušti, a to o těch fontánách, ovocných stromech a rajských hodinkách a o roztavené bronzi pekla, jsou tak konkrétní a reálná jako nynější tragédie v Afghánistánu? Rowland Nelken Nottingham, 16. 10. |