Kdo chce psa bíti, hůl si najde, nebo napíše článek

15. 11. 2010

Jest mou morální povinností dementovat krátkozrace napsaný článek na severu idnes.cz ZDE, píše čtenářka Kateřina Vávrová.

Už z nadpisu je jasné, že autoři chtějí zaujmout a nejsou jim cizí ani přehnané výrazy. Smrtící peklo záplav? Opravdu? Já tam byla také.

Ráda bych tedy přiblížila pravdě tato zavádějící tvrzení autorů Jiřího a Gabriely. Snad někteří vyplašení čtenáři-turisté získají zpět důvěru v cestování po Ladákhu a především českou ambasádu v Dillí.

,,Srpnové ničivé záplavy a sesuvy půdy změnily během chvíle náš život. Pátek 6. srpna 2010, den, který se nezapomenutelně vryje do naší paměti. Probouzíme se do ničím výjimečného rána, tedy aspoň pro nás. Následky noční bouře pozorujeme jen v promočených zdech a ve zničené úrodě na zahrádce před domem."

Ano, záplavy v Lehu byly. Mnoho lidí přišlo o život a místní i o střechu nad hlavou. To ale neznamená, že by si z této skutečnosti měli dělat senzaci dva baťůžkáři nebo server idnes.cz.

Jak autoři sami píší, osobně je to nijak nezasáhlo. Městem dokonce nevládla ani panika a dezinformovanost, jak se můžete dočíst v jejich hororovém příběhu. Bez informací byl pouze ten, kdo je nehledal. Na ulicí fungovaly informační stánky, kde byly na mapách vyznačeny neprůjezdné úseky do Manali nebo Srinagaru. Dobrovolníci z organizace Krajní meze vyvěšovali u Moravské misijní školy plakáty s popisem, jak může každý pomoci. Na ulicích byly ke čtení seznamy věcí, které můžete přinést, darovat.

Tady jsou výpadky elektřiny naprosto běžné, signál zahraničních mobilních operátorů je rušen záměrně, a to neustále. Nezáleží tedy na situaci, nedovoláte se nikdy a nikam. Pokud nemáte indickou SIM kartu a tu zde seženete stěží.

Leh jako místo ve vysokohorské poušti nebyl na tuto vlnu bahna připraven. Místní lidé byli překvapení, nikdy v minulosti takovou potopu nezažili. Domky vzala vlna bahna především proto, že jsou postaveny z cihel z nepálené hlíny.

Přesto se po několika dnech začal život pomalu vracet do zajetých kolejích. Do rozpadlých nebo zaplavených domů místních přicházeli po záplavách denně dobrovolníci, aby pomohli. A jejich řady se každým dnem zvětšovaly. Potřeba byl každý. Naši pomoc dobrovolnická skupina velmi přivítala.

,,V situaci, kdy jsme potřebovali pomoc vlády, naše ambasáda nás zklamala. Čeští turisté si všechno zajišťují sami. Mnozí vystojí několikadenní frontu na letišti, aby získali letenku za přemrštěnou cenu. Ostatní se snaží koupit letenku přes internet, což znamená přes extrémně pomalé připojení se proklikat až k platbě."

Ano, Česká ani žádná jiná ambasáda skutečně neposílila internetové připojení v této oblasti. Je to však pochybení? V Lehu fungují internetové kavárny se satelitním připojením, které jsou sice dražší (cca 90,- INR / 1 hodinu), ale rychlostí několikanásobně převyšují připojení vytáčené přes pevnou linku.

Hned první večer po příletu pana Hronka byl jím sepsán seznam turistů s datem odletu. Každý měl možnost zařadit se mezi čekající a to v pořadí, jak měl plánovaný datum odletu do Evropy. Pro tyto "akutní případy" sháněl pan Hronek přednostně letenky. Několikrát se sám vydal v 5 ráno na tamější letiště vystát frontu na letenky pro tyto turisty.

První Češi tedy začali brzo odlétat, ostatní trávili čas v Lehu po svém. Vytvořila se skupina našich rodáků, kteří se pravidelně scházeli. Přestože jsme tedy byli uvěznění v tomto turistickém centru a znali jsme konečný počet obětí povodní, měli jsme se dobře. Vždyť žádný Čech nepřišel o život. Bylo co dělat, bylo co jíst, pít, restaurace a internetové kavárny fungovaly bez problémů. Bylo možné jet se podívat např. k překrásnému jezeru Pangong Tso a to buď jeepem nebo na motorce.

"Brzy se sjíždějí zástupci snad všech států. . . do oblasti se dostává zástupce naší vládní konzulky Marian Hronek. Přináší léky. Sype je na stůl bez obalu i bez příbalových letáků. Nabádá nás, abychom si vybrali léky podle barvy."

Sraz se zástupci různých zemí? Tento velmi očekávaný sraz se konal v miniaturní hospůdce, kam se až s podivem narvalo neuvěřitelné množství lidí. V místnosti se nedalo téměř dýchat, nebylo kam si sednout, různojazyčně hovořící skupinky se navzájem přeřvávaly. Naštěstí pan Hronek zareagoval duchapřítomě a po výkřiku: ,,Češi ven!" jsme opustili tu hrůzu a šli se v klidu domluvit na blízké prázdné tržiště.

Jak jsme brzy poznali, Marian není naškrobený úředník. Je to mladý přátelský muž, kterého na ambasádě vybavili léky, telefonem a posadili do letadla do Lehu. Aktuální informace o "potřebách Čechů" se z Lehu nešířily. Podle racionálního uvažovaní nám tedy Ambasáda poslala pomoc v podobě pilulek proti bolesti, průjmu a dalším běžným potížím. Spolu s ní jsme především dostali pomoc psychickou.

Pan Hronek se snažil svým vtipem udržet Čechy v pohodě. A dařilo se. Po slavné větě, ať si každý vybere léky podle barvy a vysypání medikamentů na stůl se všichni příjemně zasmáli. Bohužel někteří jedinci srandu nepochopili. V Indii se léky prostě do krabiček nebalí a příbalové letáky nejspíše neexistují.

Po nějaké době se ceny za letenky opět pohybovaly v přijatelných mezích, vše fungovalo jako dřív. Všichni, kdo potřebovali odletět, již odletěli. Kdo chtěl zůstat, zůstal. Pro mne to byla zajímavá zkušenost, díky které jsem navíc získala skvělé přátelé.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 15.11. 2010