Je Zelenkův klip "sofistikovaná mystifikace"?

26. 4. 2010

Na námitku šéfredaktora BL, že ani sofistikovaná mystifikace nemůže porušovat základní etické normy, odpověděl Jan Chmelarčík:

Ale on přeci nikoho nezabíjí, jen vyjadřuje názor. Na to má podle mě nezadatelné právo, i když s ním hluboce nesouhlasím. Otázkou zůstává, jestli vyjadřuje svůj názor nebo názor někoho jiného a jaký ten názor vlastně je. A mně se zdá, že celá pointa je v tom, že se to prakticky nedá jednoznačně rozhodnout.

Já se tedy kloním na jednu stranu, což způsobuje, že se mi ten klip začíná perverzním způsobem líbít, ačkoliv se mi z něj napoprvé udělalo špatně. Ale jako to prázdné místo, objet a, jak by řekl Lacan, který katalyzuje estetické a hlavně morální postoje, to v podstatě funguje úžasně - na jednu stranu zůstává enigmou, tím velkým otazníkem, jak to autor myslel, na druhou stranu právě z toho důvodu zaručuje, že k jeho obsahu většina lidí nezůstane lhostejná.

Můžete z toho mít hluboce vyhraněné nebo ambivalentní pocity, ale nemůže vám to být jedno. Já jsem se díky téhle s odpuštěním sračce (k teorii hovna jako zhmotnění nicoty bych odkázal na Kunderu, Žižka a další) dostal do debaty na politická témata s lidmi, s kterými to obvykle nedělám. Takže alespoň tohle zlé může být k něčemu dobré. Nakonec nám asi nezbyde, než z toho tvůrce úplně vynechat, a zabývat se spíš tím, jak se k tomu staví příjemci.

A proto bych taky řekl, že zdánlivá neutralita mainstreamových médií je nejpodezřelejší a nejmíň důvěryhodná (protože implikuje přitakání), takže nad tím se myslím v blistech rozčilujete právem. Já nevím, co tím Zelenka myslel, ale pokud budu optimisticky předpokládat, že to je habaďůra, tak asi musí být zklamaný z toho, jak to všude prochází jako OK.

Zkrátka: je to odporné, ale takovým skoro dokonalým, zvláštním, fascinujícím způsobem. Já fakt nevím.

Uvažuje o věci dále na svém blogu ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 26.4. 2010