Mikeš jako symbol hlouposti některých Romů

26. 4. 2010

Ladova pohádka o kocourovi Mikešovi nastavila zrcadlo nejen většinové společnosti, ale i romské "inteligenci". Tedy několika jejím členům. Poté, co pan Miko svým prohlášením rozvířil bouři ve sklenici vody, se od něj postupně distancovalo několik Romů, kteří naprosto nepochopili, že tu nešlo o to, jestli je Mikeš rasistický, nebo ne, ale o to že u dětí od malička vytváří negativní asociace ve vztahu k Romům, píše Josef Bánom ml..

Romové, jako např. pan Banga, paní Horváthová, pan Holomek, ale i jiní, tím neudělali Romům zrovna tu nejlepší službu...

Diskuze o Mikešovi se měla a také mohla rozvinout v širší polemiku o multikulturní výuce na českých školách. Mělo a také mohlo se hovořit o o tom, co udělat pro to, aby z malých dětí nevyrůstali rasisté, xenofobové a žháři. A co udělat pro to, aby se rasismus a xenofobie potíraly už od začátku, to je, od dětství. Tuto polemiku měla vést právě romská "inteligence". Ale nevedla. Rychle a podle mého názoru dost ukvapeně se od názorů pana Mika distancovala, jako by se bála, že se opět zvýší napětí mezi romskou menšinou a českou většinou. Polemika tedy ještě ani pořádně nezačala a už vyšuměla do prázdna.

Jediná skutečně kvalitní diskuze na toto téma nezazněla tam, kde by měla, to je u Romů, ale u neromských intelektuálů, jako je pan Čulík z Britských listů - např. ZDE ZDE ZDE ZDE ZDE nebo paní Saša Uhlová ZDE. Ti se nebáli, i přes odpor svých spoluobčanů, označit věci pravými jmény a zašli až tam, kam se naši romští mudrci neodvážili. Označili pasáž z posvátného Ladova Mikeše jako rasistickou.

Vznikla tak paradoxní situace: Romové tvrdili, že zmiňovaný odstavec v Mikešovi rasistický není, zatímco někteří intelektuální příslušníci většinové společnosti nás přesvědčovali o opaku.

Místo symbolu xenofobie vůči Romům, kterým se kocour Mikeš málem stal, se tak (alespoň u mě) proměnil v symbol hlouposti těch Romů, kteří se ve své naivitě postavili na jeho stranu a tím Romy (a obzvláště jejich děti) poškodili.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 26.4. 2010