BBC: Jaká jsou práva cestujících komerčními letadly po zrušení letu

16. 4. 2010

Internetové stránky BBC zveřejnily tyto informace o právech cestujících, postižených zrušením letů v Evropě:

Jaká jsou má základní práva?

Máte smlouvu s leteckou společností, že vás dopraví z bodu A do bodu B. To znamená, že by se letecká společnost měla pokusit vás po této trase dopravit jakýmkoliv způsobem - i když to může znamenat převoz autobusem či taxíkem na jiné letiště na let, který provozuje jiná letecká společnost.

V nynější situaci je to nepravděpodobné. Letecké společnosti žádají cestující, aby zůstali doma a informovali se u letecké společnosti, než se vydají na cestu.

Cestující si mohou normálně zvolit, zda jim letecká společnost vrátí peníze, anebo zda chtějí použít jiný let. Letecké společnosti většinou rychle vracejí peníze a neměly by za to účtovat žádný poplatek.

Letecké společnosti mají strategii pro špatné počasí a tato strategie se použije i v případě této mimořádné situace.

Co se stane, když jsem zůstal kdesi v zahraničí a snažím se dostat domů?

Pokud má váš let zpoždění, platí na to přísné předpisy Evropské unie. Ty vyžadují, že letecká společnost musí cestujícím poskytnout na letišti pomoc. To znamená, že cestující dostane občerstvení a jídlo, a také ubytování zdarma přes noc, pokud je toho zapotřebí.

Avšak v současné situaci není jasné, kdy budou lety obnoveny, tak jsou cestující žádáni, aby necestovali na letiště.

Osoby, které zůstaly v zahraničí, by se měly snažit své výdaje udržovat na minimu a pak zažádat leteckou společnost, aby jim je proplatila.

Vaše konkrétní práva závisejí na délce letu a na délce zpoždění.

Například, pro lety na vzdálenost 1500 km či méně, když dojde ke zpoždění delšímu než 2 hodiny, cestující musí dostat jídlo a občerstvení a právo na 2 telefonáty zadarmo, na emaily, telexy či faxy.

Pokud je zpoždění delší než 5 hodin, cestující také mají právo na vrácení peněz za letenku a na let zadarmo do místa, odkud jejich cesta začala.

Lidé, kteří cestují do Evropské unie ze zahraničí, mají také tato práva, pokud cestují evropskou leteckou společností.

Vzhledem k tomu, že k zrušení letů nedošlo z viny leteckých společností, cestující nemá automatické právo na další odškodnění. Další odškodnění je k dispozici, pokud dojde ke zpoždění nebo zrušení letu z viny letecké společnosti.

Postará se o cestujícího letecká společnost, když si koupil dvě samostatné letenky?

Předpisy Evropské unie platí na každou cestu letadlem, ať jde o jednu cestu, nebo o zpáteční cestu.

Letecké společnosti by měly cestujícím zorganizovat a zaplatit hotelové ubytování, zatímco čekají na další let.

Ve skutečnosti však nemusí být k dispozici dostatečný počet hotelových pokojů. Proto úřady radí cestujícím, aby udrželi své výdaje na minimu a zažádaly o jejich proplacení leteckou společnost - avšak je záhodno ji o tom informovat předem.

Zdroj v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 16.4. 2010