Vzdělání není zboží, vysoké školy nejsou výcviková centra!
5. 3. 2010
Nově vzniklá studentská iniciativa Vzdělání není zboží! připravila na pátek 12. března 2010 protestní pochod proti komodifikaci vzdělávání a podřizování vysokých škol tržní logice. "Pochod produktů" začne ve 14 hodin na pražském Albertově před Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy, projde centrem města a bude zakončen na Palachově náměstí divadelním sketchem. Účastníci průvodu budou symbolicky označeni čárovými kódy, které mají symbolizovat přeměnu vzdělání ve zboží a absolventů v produkty škol. Na vysoké školy budou také připevněny čárové kódy jako znamení podřizování škol zájmům firem a trhu.
Den před touto demonstrací, tedy 11. března 2010, se od 18 hodin uskuteční na půdě Pedagogické fakulty UK diskuse o perspektivách a reformách vysokoškolského vzdělávání z hlediska těch, kteří nesouhlasí s Bílou knihou terciárního vzdělávání a v Evropě zaváděným Boloňským procesem. Zúčastní se jí zástupci iniciativ Vzdělání není zboží!, Už se na to nemohu dívat a občanského sdružení Fórum Věda žije. Se svým příspěvkem vystoupí i zástupce Centra pro studium vysokého školství. Po vystoupení panelistů bude následovat diskuze z pléna.
Tyto akce jsou součástí celoevropského akčního týdne proti reformám Boloňského procesu. Na 11. a 12. března se ve Vídni a Budapešti chystají oslavy výročí deseti let zavádění Boloňského procesu, který výrazně zužuje chápání funkce vysokých škol ve společnosti. Evropské školství má být podle boloňských reforem především efektivní, adaptabilní a konkurenceschopné.
Vzdělání není zboží! se inspirovalo rakouským studentským hnutím, které nedávno reagovalo na boloňské reformy masovými demonstracemi a obsazováním univerzit.
Ohrazujeme se především proti:
- Podřízení obsahu vzdělávání zájmům firem
- Podfinancování školství
- Hrozícímu poklesu úrovně vzdělávání - místo rozvoje kritického myšlení "vyrábění" loajálních zaměstnanců firem
- Zavádění školného
- Manažerskému vedení a oklešťování autonomie univerzit
- Důrazu na "produktivitu" a "efektivitu" vzdělávacího procesu, tj. tržní přístup ke vzdělávání
Iniciativa také reaguje na celkový stav společnosti, ve které je zisk a osobní prospěch kladen nad veškeré ostatní hodnoty. Jako velmi problematickou vidíme letargii občanské sféry, která je frustrovaná z oficiální politiky, ale nepostaví se ani proti oklešťování vlastních práv a komercializaci veřejného sektoru. Nejde nám o výhody pro nás, ale o pozitivní změnu.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 8.3. 2010
-
8.3. 2010 / Bod nula systémového kolapsu8.3. 2010 / Jak žijí vietnamští Češi. Co si myslí mladí Češi v zahraničí o Duškově útoku na homosexuály2.3. 2010 / Jan ČulíkFilmová miniatura, která je pro české proromské organizace "příliš nepříjemně romská"8.3. 2010 / Film "O kapitalismu s láskou" se hraje v Praze8.3. 2010 / Kateřina ŠvidrnochováMladí Romové se připravují na vysokou školu, na diskotéku v Praze ale jít nemohli5.3. 2010 / Co zákony a politikové nenapraví5.3. 2010 / Sexuální skandál ve Vatikánu5.3. 2010 / Daniel StrožČeši proti potupným kontrolám, aneb když Schengen, tak pro všechny bez rozdílu!6.3. 2010 / Karel DolejšíKterak dokonale zdiskreditovat agendu, aneb Odborářský boss v univerzální hnědé omáčce4.3. 2010 / Domy v Detroitu se prodávají jeden za 18 Kč2.2. 2010 / Hospodaření OSBL za leden 2010