Vzdělání není zboží, vysoké školy nejsou výcviková centra!

5. 3. 2010

Nově vzniklá studentská iniciativa Vzdělání není zboží! připravila na pátek 12. března 2010 protestní pochod proti komodifikaci vzdělávání a podřizování vysokých škol tržní logice. "Pochod produktů" začne ve 14 hodin na pražském Albertově před Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy, projde centrem města a bude zakončen na Palachově náměstí divadelním sketchem. Účastníci průvodu budou symbolicky označeni čárovými kódy, které mají symbolizovat přeměnu vzdělání ve zboží a absolventů v produkty škol. Na vysoké školy budou také připevněny čárové kódy jako znamení podřizování škol zájmům firem a trhu.

Den před touto demonstrací, tedy 11. března 2010, se od 18 hodin uskuteční na půdě Pedagogické fakulty UK diskuse o perspektivách a reformách vysokoškolského vzdělávání z hlediska těch, kteří nesouhlasí s Bílou knihou terciárního vzdělávání a v Evropě zaváděným Boloňským procesem. Zúčastní se jí zástupci iniciativ Vzdělání není zboží!, Už se na to nemohu dívat a občanského sdružení Fórum Věda žije. Se svým příspěvkem vystoupí i zástupce Centra pro studium vysokého školství. Po vystoupení panelistů bude následovat diskuze z pléna.

Tyto akce jsou součástí celoevropského akčního týdne proti reformám Boloňského procesu. Na 11. a 12. března se ve Vídni a Budapešti chystají oslavy výročí deseti let zavádění Boloňského procesu, který výrazně zužuje chápání funkce vysokých škol ve společnosti. Evropské školství má být podle boloňských reforem především efektivní, adaptabilní a konkurenceschopné.

Vzdělání není zboží! se inspirovalo rakouským studentským hnutím, které nedávno reagovalo na boloňské reformy masovými demonstracemi a obsazováním univerzit.

Ohrazujeme se především proti:

  • Podřízení obsahu vzdělávání zájmům firem
  • Podfinancování školství
  • Hrozícímu poklesu úrovně vzdělávání - místo rozvoje kritického myšlení "vyrábění" loajálních zaměstnanců firem
  • Zavádění školného
  • Manažerskému vedení a oklešťování autonomie univerzit
  • Důrazu na "produktivitu" a "efektivitu" vzdělávacího procesu, tj. tržní přístup ke vzdělávání

Iniciativa také reaguje na celkový stav společnosti, ve které je zisk a osobní prospěch kladen nad veškeré ostatní hodnoty. Jako velmi problematickou vidíme letargii občanské sféry, která je frustrovaná z oficiální politiky, ale nepostaví se ani proti oklešťování vlastních práv a komercializaci veřejného sektoru. Nejde nám o výhody pro nás, ale o pozitivní změnu.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 8.3. 2010