Benefity by měli dostávat jen ti železničáři, kteří si to zaslouží
8. 3. 2010 / Boris Cvek
Nejprve jsem o tom nechtěl psát, ale když jsem si včera přečetl na nádraží v Krnově leták od železničních odborů, že budou stávkovat i za nás ostatní zaměstnance, změnil jsem názor. Proč mi někdo vnucuje svůj postoj k benefitům, a tím spíše železničáři? Co je jim do mne a mi do nich?
Se železničáři mám bohužel zkušenost jako zákazník Českých drah. Jako dlouholetý uživatel a znatel regionálních tratí kolem Olomouce (dojíždím 15 let Krnov-Olomouc, jezdíval jsem každý všední den Olomouc-Kojetín a Olomouc-Uničov), jsem se naučil České dráhy a jejich zaměstnance téměř nenávidět. Běžná zpoždění na trase Krnov-Olomouc byla kolem deseti patnácti minut (díky čemuž jsem celé měsíce nemohl stihnout svůj autobus domů a chodil jsem - cca 5 km - pěšky nebo jezdil za 130 Kč taxíkem), úroveň WC, sedadel atd. byla hrozná a vztah personálu vůči cestujícím ještě horší: absolutní lhostejnost, žádná potřeba něco vysvětlovat.
S omlouváním mají průvodčí problém dodnes. Cestovat vlakem bývalo blízko hororu a neurotickému zhroucení osobnosti.
Přesto jsem zjistil několik pozitivních změn: od prázdnin už často stihnu autobus a vlak jel nejednou úplně přesně, průvodčí sdělují informace a starají se.
Jednou se třeba ve Valšově u Bruntálu pokazila lokomotiva a lidé si volali, znalí přístupu Českých drah, domů pro odvoz do Olomouce - a najednou nám průvodčí řekl, že pro nás dráhy vypravily speciální autobus. Úžasné!
Dokonce ti, kdo měli v Olomouci stihnout spoje do Prahy a Brna, je také stihli.
Další novou věcí je zřízení půlvozu první třídy v "rychlících" mezi Krnovem a Olomoucí. Nejprve jsem byl skeptický, zda si to vůbec bude někdo platit. Nakonec ale překvapivě první třídou jezdí poměrně dost lidí.
Předminulý pátek se však drahám v "rychlíku" (při nejlepší vůli nedokážu tyto spoje nazývat rychlíky, i když to oficiálně rychlíky jsou) v 17:07 z Olomouce (do Krnova) situace dost nepovedla.
Seděl jsem ve voze na konci vlaku, jehož polovina byla 2. třídou a polovina 1. třídou. V celém voze byla zima a průvodčí, který jím několikrát procházel, nás ani neupozornil na příčinu, na možnost či nemožnost zlepšení situace, a už vůbec se neomlouval. Lidé seděli jako pěna a báli se zeptat. Postupně si oblékali bundy a kabáty.
Lidé z 1. třídy asi ve 3/4 trati už zimou nevydrželi a odcházeli do sousedního vagónu do druhé třídy, kde snad bylo tepleji. Pochybuji, že někdo měl odvahu byť pomyslet na to, že mu bude vrácen poplatek za 1. třídu, v níž se nedalo sedět (já jezdím ve 2. třídě a zimu jsem si odseděl až do Krnova: jako jeden ze dvou pasažérů jsem si ani neoblékl kabát a otužoval se).
Představa, že zaměstnanci tak mizerně fungujícího kolosu mají vůbec tu drzost pobírat, o stávkování za benefity nemluvě, mzdu mi přijde perfidní a nestoudná. Možná by Českým drahám více prospělo motivovat pracovníky k vyššímu výkonu a plnou mzdu i s benefity dávat jen těm, kteří vskutku kvalitně pracují.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 8.3. 2010
-
8.3. 2010 / Bod nula systémového kolapsu8.3. 2010 / Jak žijí vietnamští Češi. Co si myslí mladí Češi v zahraničí o Duškově útoku na homosexuály2.3. 2010 / Jan ČulíkFilmová miniatura, která je pro české proromské organizace "příliš nepříjemně romská"8.3. 2010 / Film "O kapitalismu s láskou" se hraje v Praze8.3. 2010 / Kateřina ŠvidrnochováMladí Romové se připravují na vysokou školu, na diskotéku v Praze ale jít nemohli5.3. 2010 / Co zákony a politikové nenapraví5.3. 2010 / Sexuální skandál ve Vatikánu5.3. 2010 / Daniel StrožČeši proti potupným kontrolám, aneb když Schengen, tak pro všechny bez rozdílu!6.3. 2010 / Karel DolejšíKterak dokonale zdiskreditovat agendu, aneb Odborářský boss v univerzální hnědé omáčce4.3. 2010 / Domy v Detroitu se prodávají jeden za 18 Kč2.2. 2010 / Hospodaření OSBL za leden 2010