Monitor Jana Paula:

Proč byste měli jíst levnější ryby, když se můžete cpát dražšími pilulkami?

8. 3. 2010 / Jan Paul

Nebyl jsem asi jediný, na koho čekal ve schránce dopis od NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o  se zdánlivě důvěryhodným obsahem označeným jako Spotřebitelský průzkum 2010, aneb klinická studie blahodárného účinku Omega 3. Vědí ti vykutálení obchodníci, jak mají zboží zabalit do líbivého balíčku, a já se neustále podivuji nad tím, že obchod s lidskou blbostí, a co je nejhorší i s lidskou bolestí, u nás stále kvete. Čím to asi je?

Nečteme dobře, nepřemýšlíme, jsme opravdu národ důvěřivých naivků? Nemám televizi, a tak mě dva cáry papíru nedávno přejmenované vykutálené norské firmičky s pobočkou v Českých Budějovicích rozesmály poslední otázkou ze šesti neméně hloupých: Máte zájem o prevenci a udržení pevného zdraví? Nedovedu si představit, že by někdo odpověděl NE! Podobnou otázku snad lze položit dětem na prvním stupni základní školy v hodině tělocviku.  

Samozřejmě, že první balíček blahodárných kapslí s Omega 3 nenasycenými mastnými kyselinami obdržím zdarma, pokud se ale zúčastním "spotřebitelského průzkumu", vyplním dotazník a odešlu na adresu firmy, která mi už předem děkuje za čas zbytečně věnovaný jejich stupidním otázkám. Má to ale jeden háček. Následující měsíc mi přijde další balíček s blahodárnými kapsličkami v ceně 299,-Kč, a po té další, další, další a další.  

Jejich odebírání už mohu sice zrušit, ale co bych  neudělal pro zdraví. Jisté je, že za odeslání dotazníku sice možná dostanu zdarma první balení, ale současně se zavazuji odebrat následující za 299,- Kč. O své anabázi s NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o píše podrobně pan Kaska, a zveřejňuje i další zajímavé informace o této firmě. Já jejich dopis hodil do koše, ale přivedl mě k zamyšlení nad obecnějším tématem obchodu s lidským zdravím.  

Má několik rovin, které marketing farmaceutických firem úspěšně zneužívá. Předně si musíme uvědomit vnitřní provázanost těchto výrobců zdraví s výrobci potravin a nejen jimi. Mají ještě jednoho tichého společníka, navenek nejukřičenějšího - reklamu. Všichni vydělávají, jen jejich rukojmí, totiž konzument prodělává. A čeho že tyto firmy jako NaturaMed Pharmaceuticals zneužívají a s čím obchodují?  

Nu přece s lidskou hloupostí a leností udělat pro svoje zdraví víc, než jen dojet pohodlně autem do lékárny a nacpat se pilulkami. Důvod? Tato civilizace je nastavena na konzumaci, snadnou dostupnost všeho s minimálním úsilím. Ve všem, i ve zdraví, vážně nemocní mi jistě prominou. Současný člověk se nemusí hýbat, nemusí přemýšlet o tom co jí, jiní to udělají za něho, stačí když otevře peněženku a nebo zasune kartu do příslušného otvoru.  

Čím více si lidé budou sami ničit zdraví, tím více na nich budou vydělávat výrobci a distributoři zázračných přípravků. Vždyť proč by se měli trmácet do lesa, otužovat ve studené vodě  a stravovat se skrovně? Proč by se měli obtěžovat, unavovat a odříkat si, když pro své zdraví stačí otevřít pusu a polknout? Trend je takový, že nedostatek pohybu a nadužívání jídla vede k únavě, nemocem, k postupně vleklé životní skepsi, a reklama lidem strouhá mrkvičku.  

V tomto okamžiku je konzument připraven na útok všelijakých odtučňovacích kouzelníků a pilulkových kejklířů jako prase na porážku, a čeká na něho poslední promyšlený marketing, který ho dokonale zpracuje -- zaručeně vědecké potvrzení a posvěcení toho kterého výrobku. Ani reklama nestojí opodál, nechává v ilustračních fotografiích nahlédnout do tváře chlapa s brýlemi převlečeného do bílého pláště, kterak soustředěně hledí do řady zkumavek.  

Stačí pár slov, tučnějších titulků a konzument může věřit, že k tomu co spolkne, může mít důvěru. Stále nechápu, jak se mohou lidé zbytečně svěřovat do rukou někomu jinému, než jsou oni sami, když není oblasti v našem životě, kde by nešlo o obchod. Tak mě závěrem napadá, že vlastně lesy jsou dnes dobré především k tomu, aby se z jejich dřeva tiskly zaručeně dobré návody na to, jak lidé už do lesa chodit nemusí. Že to nemá logiku?

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 9.3. 2010