Americká zdravotnická lobby straší občany britským státním zdravotnictvím

14. 5. 2009

Americký zdravotnický establishment zaplatil za vysílání televizních reklam, které využívají tragických případů z britského státního zdravotnictví, a straší tak americké občany před plány Baracka Obamy omezit rostoucí náklady amerického zdravotnictví a zpřístupnit ho chudším Američanům.

V reklamách, které zadala organizace, která si říká Konzervativci pro práva pacientů (CPR), si Britové stěžují na dlouhé čekací lhůty, na omezování operací a na to, že nemají v britském zdravotnictví přístup ke všem lékům. Čelný britský odborník na rakovin, dr. Karol Sikora, děkan lékařské fakulty University of Buckingham a bývalý šéf rakovinového programu Světové zdravotnické organizace v reklamách varuje, že státní zdravotnictví odebírá pacientům kontrolu nad svou zdravotní péčí.

Stoupenci reformy amerického zdravotnictví obvinili CPR, že zahájila jménem zdravotnického establishmentu kampaň, jejímž účelem je vystrašit americké občany a zabránit reformám zdravotnictví tak, jak se to podařilo při pokusu Hillary Clintonové reformovat americké zdravotnictví před 16 let.

Kampaň organizuje tatáž PR firma, která ve volbách r. 2004 organizovala útoky proti demokratickému kandidátu Johnu Kerrymu v Bushově předvolební kampani.

CPR varuje, že Obamovy plány omezit výdaje na americké zdravotnictví a zároveň ho zpřístupnit i asi 45 milionům Američanů, kteří nemají zdravotní pojištění, prý znamená, že Amerika zavede omezování léčení a léků, na jaké v Británii dohlíží britský Národní institut pro zdravotní péči a vynikající klinockou práci.

V reklamách se hovoří o případu Katie Brickellové, která onemocněla ve 23 letech rakovinou děložního čípku poté, co jí třikrát odmítli udělat na toto onemocnění test, protože byla příliš mladá. V reklamách vystupuje také Kate Spallová, jejíž maminka zemřela na zřídka se vyskytující rakovinu ledvin, protože bylo rozhodnuto, že by náklady na její léčbu byly příliš vysoké. "Pokud máte v Británii dnes rakovinu, zemřete dříve než kdekoliv jinde v Evropě," tvrdí se v reklamě.

Sikora, který vystupuje v několika reklamách, uvedl, že nevěděl, že natočené záběry budou použity v reklamě. "Přišli za mnou do kanceláře asi před měsícem a ten se dovídám, že jsem v nějaké reklamě. TO mi neřekli. Viděl jsem to ale, a není to tak zlé. Je to přijatelné."

Avšak Sikora, který pracoval v USA, zdůrazňuje, že souhlasí s Obamou, že americké zdravotnictví má dva hlavní problémy, a to velký počet lidí bez zdravotního pojištění a vysokou cenu léčení, což je způsobeno podnikatelsky založenými lékaři.

Šéfem organizace CPR je bývalý ředitel zdravotnické firmy, která byla v čele jednoho z největších amerických zdravotnických skandálů. Rick Scott byl r. 1997 donucen opustit místo šéfa zdravotnické firmy Columbia/HCA poté, co ji vláda obvinila z obrovských podvodů v důsledku přehnaných účtů.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 14.5. 2009