28. 4. 2009
Kauza VítkovZapálení domu ve Vítkově, při kterém uhořela skoro celá rodina, rozbouřilo hladinu veřejného mínění u nás na nejvyšší stupeň. Všichni spořádaní občané se rozhořčili nad tímto činem. Díky naší politické korektnosti trvalo dlouho, než média připustila, že se jednalo o cikánskou rodinu. To, že se jednalo o cikánskou rodinu znamená, že se jednalo o ryze rasistický útok pravicových extrémistů. (levicoví extrémisté nejsou rasisty). To není nic nového. Rasistické útoky nás provázejí už dvacet let a nikdo se nediví, kde se najednou vzaly. Vítězství demokracie u nás znamenalo zrod téhle špíny. |
Politická korektnost (to je termín, který k nám přišel z USA. Tam se v jeho rámci už nesmí říkat negr, ale musí se říkat Afroameričan. Jenom nevím, jak Američané říkají negrům v Evropě...) nám brání, abychom psali v podobných případech o cikánech - u nás jsme vymysleli - v rámci politické korektnosti - termín "nepřizpůsobiví občané". Kde se tady najednou vzali tito nepřizpůsobiví občané? A vzhledem k tomu, že to nejsou dvacetiletí klackové, ale otcové ve věku 40 nebo 50 let - co dělali dříve? Mně je sedmdesát let a o nepřizpůsobivých občanech vím až v poslední době. Odpověď na tyto otázky je jednoduchá. Všichni tito "nepřizpůsobiví občané" před dvaceti lety poctivě pracovali. Svoje děti posílali do školy (i když někdy do pomocné). Bydleli spořádaně v paneláku a nebyly s nimi žádné problémy. Před dvaceti lety tady nebyly žádné Bronxy. Všichni žili spořádaně mezi námi. Nepřizpůsobivými se stali, až když ztratili práci. Ztráta zaměstnání znamená pro člověka ztrátu identity. Najednou nikam nepatří, nemá dost peněz na obživu. Stává se z něj asociál. Nepřizpůsobiví občané jsou produktem naší asociální společnosti, která není schopna zajistit všem práci. A pokud se situace nezmění, pokud nedostanou práci, bude jich přibývat. Možná potom se naši novináři začnou ptát po příčinách sociálního vyloučení Romů, po příčinách bídy bezdomovců. Zatím se neptají po životě nezaměstnaných. Neptají se naše pravicová média, neptají se ani politici. Vytvořili jsme si ministerstvo pro lidská práva a menšiny - ale právo na práci nám chybí. Jedině právo na práci zajistí všem lidem slušnou životní úroveň a odstraní průvodní jevy nenávisti mezi lidmi. Před dvaceti a více lety neexistovaly žádné útoky proti nepřizpůsobivým ani proti cikánům. Rasismus tady nebyl. Nebo se neprojevoval. Co žene rasisty, aby zapalovali obydlí těch nejchudších z chudých? Proč na ně útočí na ulici? A kde se vzala najednou všechna ta nenávist? Vždyť to tady nebylo! Podle ministra vnitra v demisi Ivana Langera (jak napsal Karel Dolejší) ve vysílání Studia 6 náckové jsou přirozenou "hygienickou" policií. Dokud prý u nás budou nepřizpůsobivé skupiny občanů, kteří nepracují, do té doby budeme mít také je potírající extrémistické skupiny. Skutečně zajímavý názor, hodný příslušníka ODS a ministra vnitra. Že by ti náckové byli outsourcingová firma naší policie? To všechno je průvodní jev kapitalistické společnosti. A neměli bychom se s tím smiřovat. Jenže co s těmi vyholenými lebkami s vymytými mozky? Vždyť i ti jsou produktem této společnosti. Ani ti před dvaceti lety neexistovali. Každá akce budí reakci - nárůst bohatství na jedné straně a chudoby na druhé - vytváří nenávist mezi lidmi. A nejsmutnější je, že se ti chudí nenávidí mezi sebou místo toho, aby se spojili a bojovali proti společnému nepříteli. Poznámka KD: Je dobře, když pan Vít připomíná, že větší část Romů bývala zaměstnána v redukovaném těžkém průmyslu. (Píšu o Romech, nikoliv o "cikánech", ne proto, že to káže politická korektnost, ale protože "cikán" je pro příslušníky tohoto etnika z mé strany hanlivý výraz; a nepíšu ani o "nepřizpůsobivých občanech", protože to není etnicky vymezená kategorie -- spadá do ní i bílý lumpenproletariát, kdežto značná část Romů do ní naopak nepatří.) Není ovšem pravda, že by za minulého režimu neexistoval rasismus. Národnostní složení obyvatelstva bylo sice uměle homogenizováno, ale to problém rasismu neřešilo. Dobře si pamatuji na násilné konflikty mládežnických "hrdinů" s kubánskými dělníky v městě, kde jsem vyrůstal. Jenže -- když odhlédnu od všeho ostatního -- stát tehdy přinejmenším bránil svůj monopol na násilí, což dnes již zdaleka není pravda. |